• Helenas

medel mot fästingar

Vad använder ni för medel på era husdjur för att hålla fästingarna borta?

Har använt Frontline på katten med gott resultat, dock är det ganska dyrt eftersom de bara verkar i ett par veckor.

Vet inte än vad jag ska ha på hunden.

Tips!

• Svar på tråden medel mot fästingar
  • MosterMaggi

Eeeh spot nåting? Ex-spot? Köpte förra året (för i år ligger det än så länge i badrumsskåpet). Det var dyrt, men skulle vara det mest effektiva enligt apotekaren. Giftigt nåt så in i bäng om jag fattade rätt. Vill inte gärna sätta gift på jycken, men i valet mellan pest och kolera, så vad gör man?

• Teskedsmamman

Vi hade ett foder med vitlök i, det fungerade utmärkt och vi hade inte en enda fästing på flera år!!

• Evangeline

Har haft både Frontline och Ex-Spot på vovvarna, men det allra bästa tycker jag har varit ett litet tunt halsband som de har på sig under våren/sommaren som garanterat gör att inte en fästing fastnar. Och ingen annan ohyra heller. Fick de utskrivna hos veterinären - rätt dyra, men hur bra som helst.
    Dessutom ska ju inte hunden bada och simma direkt med Frontline o dyl på sig, men med detta gör det ingenting. Toppen!

• Skarpa

Vi körde också med Scalibor (det tunna halsbandet) förra sommaren. Och det gick bra!

• Bisquit

Hej!
    jag har använt både frontline ( skitmedel ) och exspot.. ( inte speciellt bra heller )
    Förra året fick jag höra talas om scalibor... Ett halsband man sätter på hunden. Håller i minst 6 månader.
    Tre fästingar på hela sommaren / hösten. Och min hund är verkligen en fästingmagnet...
    Två kröp på hunden, alltså inte satt sig ännu. Endast en satt i huden. Och den var död.

Iofs så måste scalibor skrivas ut av vette. Men det är helt klart värt det!!

Mvh G

• JsN

Några frågor till er som har erfarenhet av Scalibor

Har man på scalibor-halsbandet 24/7?

Vad händer med fästingarna? Drar hunden in dem istället så att de sätter sig på människorna? (Jag vill nämligen helst slippa att jag får fästingar)

Hur farligt är halsbandet för människor? Jag delar säng med vovven, är det OK?

• LabLover

Scalibor är suveränt! Läs mer om det på fass.se. (Där finns även djurpreparat med.)

Du kan ta av halsbanden någon dag ibland, jag tar t ex alltid av mina när de badar. Jag har inte märkt att det kommer in fler fästingar för att mina hundar har halsbanden. Dessutom kan du ha ett halsband en hel säsong och det blir i längden billigare än Expot och Frontline!

• Skarpa

Vi hade på halsbandet dygnet runt, och hunden sover i vår säng.

Jag tror inte att hunden drar in fästingarna, utan halsbandet tar nog död på dem, om fästingarna överhuvudtaget bryr sig om att krypa upp på hunden.

Har för mig att man skulle tvätta händerna noga efter att man satt på hunden halsbandet, men det är inte så att man måste akta sig noga för att klappa hunden på halsen när den har halsbandet på.

Är väl viktigt att komma ihåg att det faktiskt är gift i scalibor, så man bör kanske inte stoppa fingrarna i munnen efter att man kliat hunden, men jag tror inte att man behöver vara så rädd för det.

Försöker hitta någonstans på nätet där det står info om det... kanske finns det på www.fass.se (som inte vill släppa in mig för tillfället) eftersom det är på apoteket man får köpa det (med recept från veterinären).

• LabLover

Jag tycker ABSOLUT man bör ta av halsbandet när hunden badar. Som Skarpa säger, halsbandet ÄR ju mycket giftigt och ska inte ligga i någon sjö t ex och avsöndra sitt gift om hunden råkar tappa det. Man bör också på höstkanten när man tar av det lämna in det till Apoteket.

• JsN

JAg har ett liggande hemma, men hade inte riktigt bestämt mig för att sätta på det (pga att jag var orolig för att han ska dra in fästingar) Samtidigt som jag vet att det kommer att vara omöjligt att hitta ev fästingar i hans långa päls. Nu har jag bestämt mig för att sätta på det. Tack för alla svar. Väntar dock tills efter nästa bad (helgen) eftersom man inte får bada dem första veckan efter man satt på det och vår vovve badar varannan vecka.

• Bisquit

Halsbandet ska tas av när hunden badar, duschar osv. Samt att det måste lämnas in till apoteket.
    Det är nämligen farligt för vattenlevande organismer och bin. Tex.

Sen bör man ju som sagt inte stoppa in fingrarna i munnen när man pillat med det. Men å andra sidan är det väl ingen som suger på tummen när man behandlat med tex exspot? ( typ sunt förnuft )

Sen kan det vara bra att ta av halsbandet så inte andra hundar tuggar på det om man låter hundarna leka.

Vanlig lek går bra, men sunt förnuft som sagt.

mvH G

• Kalina

Vi använder Frontline .
    Absolut värt pengarna fast det är dyrt.

• Melami

Vi andvänder frontline både på vovven och katterna och det har funkat hur bra som helst. Blir vårt tredje år nu som vi använder just Frontline.

• Bisquit

Melami! Du kan väl inte använda frontline på katterna?? Dom slickar ju sig rena = dom får allt gift i sig.

Mvh G

• Helenas

Det verkar som det blir ett besök till vetten med hunden.

Med katten fortsätter jag nog med Frontline.

Bisquit, Frontline är gjort för att ha på katter. Man sätter det bak på nacken där de inte kommer åt att slicka sig. www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Svar på tråden medel mot fästingar