• vattenkanna

Teori om vaför kaffe smakar illa för gravida.

jag har läst att kaffe ofta smakar äckligt när man är gravid. Ni gravida som tycker att kaffe smakar äckligt men som tyckt om det tidigare, har ni järnsmak i munnen? Måste fråga er då jag aldrig varit gravid.

Jag har nämligen en teori om att det ev är järnsmaken som gör att kaffet smakar illa. Vid ett tillfälle drack jag kaffe när jag åt en leverpastejmacka och leverpastejen gjorde så att kaffet smakade för j-vligt. Leverpastej innehåller ju mycket järn så det kanske blir nån slags reaktion mellan järn och kaffe.

Kanske lite snurrigt innlägg, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

• Svar på tråden Teori om vaför kaffe smakar illa för gravida.
  • blonde redhead

Jag hade mycket järnsmak i munnen, men älskade kaffe under hela graviditeten

• MaddeMamman

Det är hormonerna som förändrar smaken i munnen, ofta sjunker järnvärdet när nam är gravid och men måste ta järntabletter, det kan vara svårt att komma upp i normala värden

Tandkräm på min spegel.
  • Imox

jag har alltid drucjit kaffe men nu är ja gravid det samakar inte illa om kaffet utan jag är bara inte sugen längre

• hannamiller

När jag blev gravid.. så var kaffe så himla gott.. Jag bara älskade det..
    Att få njuta av kaffe på morgonen.. Mumms..

Men för min syster var det bläää.. Fundersam

• Fru Höstlöv

En rolig teori, men ingen jag tror på.

Jag tål inte kaffe nu när jag är gravid, men kan vara "sugen" på det, men så fort jag smakar kaffe är det "jätteäckligt". Även smör och mjölkchoklad är så där äckligt.

Har ingen metallsmak i munnen och ett järnvärde på 127 (vilket tydligen är bra)

♥ 1+1=3 ♥ BF 7/2-08 ♥
  • vattenkanna

då verkar det inte som om min teori stämmer. men det var värt ett försök ivarje fall

• hannamiller

jag kan säga att jag hade lågt järnvärde..

• MaddeMamman

Jag har sökt om det och hittar inget konkret, mer än att slemhinnorna i munnen blir känsligare och ådrorna sväller och att det faktiskt isåfall är blodsmak man känner

Tandkräm på min spegel.
  • Bliglin

Jag har "konstig smak" i munnen konstant, fast jag skulle inte kalla det vare sig för metallsmak eller blodsmak, det är en annan slags illasmakande smak (Blä!). (Väntar tvillingar i v 8+6).
    MEN jag tycker inte att kaffet smakar annorlunda, alls!
    Dock klarar jag inte att dricka kaffe mer än en kopp var femte dag ungefär, eftersom jag mår illa konstant och då är högst osugen på kaffe. Men nu har jag just satt i mig en stooor kopp kaffelatte med 3 pepparkakor och det smakade GUDOMLIGT!

• Hanna E
    Bliglin skrev 2007-11-22 09:12:28 följande:
    OT men Bliglin, hur fick du veta att du väntade tvillingar så tidigt? =)
Svar på tråden Teori om vaför kaffe smakar illa för gravida.