• Funkyiore

Berner sennen ?

Jag har alltid velat ha en alldeles egen hund. Tyvärr har det aldrig varit möjligt för mig att skaffa hund, pga svår allergi i familjen.

Nu har jag ett dotter med astma och jag lär inte skaffa hund så länge hon bor hemma. Min man hade med sig hund när vi flyttade ihop, men det fungerade inte alls pga astman. Så ja, vi har testat.

Men jag har inte gett upp min dröm och kanske blir det möjligt att skaffa hund när dottern flyttat hemifrån. Vem vet.. Jag har läst en hel del om olika hundrasers personlighet. Och den personlighet som jag föll pladask för, är den som (enligt den litteratur jag läst) tilldelats Berner sennen.

Är det verkligen så att Berner sennen är en godmodig hund med lite mañana-attityd? Är den att rekommendera till en "nybörjare"? Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med den rasen?

Hoppas någon vänlig själ (gärna med egen erfarenhet) kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Berner sennen ?
  • Fruochmamma

Hm du verkar inte ha fått mkt respons här och dessvärre kan jag inte hjälpa dig då jag har en tokig Boxer istället.

Rekomenderar annars att ta kontakt med deras lokala klubb - alternativ att besöka en utställning och prata lite mer med uppfödare/ägare.

Lycka till :)

• Funkyiore

Tack! Jag hoppas att jag även kan få svar här, men ditt råd räcker långt

• Månglimt

Jag och min sambo har precis skaffat vår första hund tillsammans och det är en berner sennen. Vi är uppväxt med hundar men då har det ju varit våra föräldrar som tagit hand om dom och inte vi, så det här är vår första hund kan man säga .

Vår lilla berner är 5 månader nu, han är underbar, fast jag är ju inte så opartisk då :P. Men han är lättlärd, älskar allt och alla, är alltid glad. Min sambo som är uppvuxen med berner säger att de är; väldigt sociala, inget aggresivt beteende, väldigt vackra hundar,självsäkra och trygga, barnkära, intelligent, lugna och harmoniska vid vuxen ålder. För oss är det den perfekta hunden .

De behöver ju en hel del motion, sen om det är nackdel eller fördel får man väl välja själv . Är det något mer du kommer och vill fråga så får du gärna fråga mig, kan inte jag svara så frågar jag sambon

• Imox

men om du villl ha hund nu ändå..
    så fungerar kinesisk naken hund!! är faktist mycket trevliga hundar

• Funkyiore

Ja, jo kanske.. De ser ju lite knepiga ut, är fulsnygga i mitt tycke.

Imox skrev 2007-11-22 12:04:13 följande:
    men om du villl ha hund nu ändå..så fungerar kinesisk naken hund!! är faktist mycket trevliga hundar
  • Imox
    Funkyiore skrev 2007-11-22 12:11:47 följande:
    Ja, jo kanske.. De ser ju lite knepiga ut, är fulsnygga i mitt tycke.
    ja ja har ingen sjäälv har jack russel.. men svägerskan hadde en han togs bort förra v... men är trevliga hundra som man kan göra mer skaer med än vad man tror!!

hon har väldigt svår allergi o astma o det fungar klockrent med kineserna
  • Funkyiore

Det är just det där med lugn och harmoni, som tilltalar mig. Motion är inget negativt, det behöver ju jag oxå

TACK för svaren OM jag nu skaffar hund, så kommer jag att tänka på vad ni sagt

Månglimt skrev 2007-11-22 12:02:27 följande:
    Jag och min sambo har precis skaffat vår första hund tillsammans och det är en berner sennen. Vi är uppväxt med hundar men då har det ju varit våra föräldrar som tagit hand om dom och inte vi, så det här är vår första hund kan man säga .Vår lilla berner är 5 månader nu, han är underbar, fast jag är ju inte så opartisk då :P. Men han är lättlärd, älskar allt och alla, är alltid glad. Min sambo som är uppvuxen med berner säger att de är; väldigt sociala, inget aggresivt beteende, väldigt vackra hundar,självsäkra och trygga, barnkära, intelligent, lugna och harmoniska vid vuxen ålder. För oss är det den perfekta hunden . De behöver ju en hel del motion, sen om det är nackdel eller fördel får man väl välja själv . Är det något mer du kommer och vill fråga så får du gärna fråga mig, kan inte jag svara så frågar jag sambon
  • Månglimt
    Funkyiore skrev 2007-11-22 12:17:01 följande:
    Det är just det där med lugn och harmoni, som tilltalar mig. Motion är inget negativt, det behöver ju jag oxå TACK för svaren OM jag nu skaffar hund, så kommer jag att tänka på vad ni sagt
    Nej motion behövs ju för oss också så
    Varsegod, hoppas det blir hund för dig i framtiden De ger ju så mycket glädje
Svar på tråden Berner sennen ?