• pinguine

Är det ok att köpa en egen mobil till spjälsängen fast man redan fått en?

Jag undrar om man kan köpa en egen babymobil till spjälsängen fast man redan har fått en i present som tidig julklapp(av svärmor). Väntar vårt första barn och jag har sedan ett tid tillbaka planerat att köpa Labans babymobil som matchar Labans spjälskydd som vi redan har köpt. Den vi fick är det inget fel på förutom att musiken är jättehög och stressig och lite tråkigt att alla figurer ser likadana ut...

Min sambo tycker inte att vi kan köpa en ny, inte ens senare efter att ha använt den vi fick, för att det kan verka som om mobilen vi fick inte "duger".
    Kläder och leksaker tar jag gärna emot men just babymobilen och barnvagnsleksaken som man spänner fast vill jag ju så gärna köpa själv.

Min sambo har redan hängt upp mobilen, han är helt ointresserad av vilka babyartiklar vi köper/får.
    Jag vet inte varför jag bryr mig så mycket men en del av inköpen till babyn har jag sett som ett nöje, att få välja vad ens plutt kommer att ha eller rättare sagt inredningen i sängen framför allt.

• Svar på tråden Är det ok att köpa en egen mobil till spjälsängen fast man redan fått en?
  • AnneSophie

Ja, visst kan ni det. Det är ert hem och ert barn.

Vi fick en extra mobil och den hängde vi ovanför skötbordet (där man spenderar mycket tid) och det var mycket uppskattat av Jacob och Emmy.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • HaJoMi

Du måste ju ha rätten att få köpa och göra vad du vill, men jag hade nog hängt deras någon annanstans t ex vid skötbordet så att man inte sårar någon ofrivilligt

• Smulu

Klart du kan köpa en egen mobil :)

Säg till svärmor att du tänker använda hennes över skötbordet :)

• maopa

Hade jag fått en med Nalle Puh-figurer hade jag köpt en ny direkt...(märks mitt hat till den sönderkommersialiserade figur?)

Förstår att frågan är känslig, men jag vill också (tillsammans med min man) välja detaljerna till barnrummet.

Kan ni inte ha mobilen på ett annat ställe? Över skötbordet? Annars, hitta på någon "jättebra" plats =/

Det är INTE svärmors barn. Det är DITT (och din sambos) - ni har full rätt att bestämma.

• hjärta

känner igen mig, min svärmor är likadan fast vi inte ens har en bebbe än! Hon köper till vårt hem, BIG NO! Men jag var först snäll och la undan det men nu har jag sagt till att jag inte vill ha något, är själv väldigt trend och konst intresserad och gillar en avskalad stil och avsyr prynadssaker, så om jag får något har jag det inte framme! Hon tog illa vid sig, men det är ju MITT hem, hon har ju ett EGET! Men jag vet att hon menar väl! Vågar inte ens tänka hur det blir när vår bebbe anländer...huha huga ;)
    Köp en mobil DU vill ha :)
    Kram

• Emmec

JAG hade köpt en ny, för jag är petig. Har säkert sårat någon sedan vi fick barn, men jag försöker att alltid använda det vi får på något sätt, fått en hel del kläder som jag egentligen aldrig skulle satt på mitt barn, men man måste ju visa att man är tacksam också, men jag skulle inte låta bli att köpa det jag själv ville, gäller även sängmobil och liknande.
    Jag säger som de andra, försök hitta på ett annat användningsställe till den ni fått och förklara att du tänkt köpa den som matchade att ha vid sängen.

Min sambo tycker lite som din, han gillar att köpa grejer själv, då och då, men han skulle inte bry sig om vi fick något som inte passade in i planeringen och han skulle inte förstå hur jag orkade bry mig heller. ;) Men jag älskar honom ändå! :)

***Mamma till Ina 060331 & nr2 BF 080425***
  • pinguine

ok, tack för svaren, då kanske man vågar sig på att köpa en egen mobil ändå. Fast sambon tänker inte vara med och dela på den eftersom han tycker att det är onödigt att köpa nåt som man redan fått gratis.

Har funderat på att sätta fast den i skötbordet men vi har haft våra diskussioner angående om vi ska köpa ett eller inte med tanke på att vårat badrum är för trångt (får inte borra i kaklet heller. Min sambos mamma tyckte att man kunde byta på golvet i badrummet med enbart skötbädd så nu är min sambo lite motvillig till att köpa skötbord.
    Jag däremot kan tänka mig ett med hjul som man kan ha vid tröskeln till badrummet eller rulla in om det går. Kan inte tänka mig att det är så skönt att byta på golvet den första tiden efter förlossningen (foglossning mm) iallafall och sen vill jag ha nära till handfatet. Det blir nog jag som får betala för skötbordet !

• gramse

Självklart kan du köpa egen.Vi hamnade i samma situation,den andra hamnade ovanför skötbordet,vilket uppskattades ,för hon ville ju gärna hjälpa till vid blöjbyten och såg den då..Ofta är ju bebis mer vaken vid blöjbyten och då kan ju lite "mer aktiv" musik kanske vara bra.Jag nämnde aldrig något,utan köpte bara-inga sura miner blev det heller-och vem klarar att motstå Laban-inte jag iaf!!Den är kanonmysig!!!

• maopa

Det finns enkla lösningar till skötbord. Ikea har någon billig variant som dessutom tar liten plats, man kan även köpa ELFA-system.
    Ni har inget badkar som man hänga ett "tradiotionellt" skötbord över?
    Verkar som om "svärmor" lägger sig i en hel del... Golvet verkar inte alls som någon bra ergonomisk plats att byta på.

Ta ingen skit! Lyssna på dig själv och gör det som känns bäst/viktigast för dig, du är en hormonstinn gravid kvinna - glöm inte det =)

• Emmec

Byta på golvet för att svärmor vill skulle jag aldrig göra. Precis som du säger, hur skönt är det att sitta på golvet dagen efter att man fött fram en bebis, det skulle jag aldrig ha pallat med! Aj aj!
    Har ni ingen tvättmaskin i badrummet? Vi har en skötbädd som ligger på tvättmaskingen, blir precis som ett vanligt skötbord, annars skulle jag nog göra som du skrev och ha något så smidigt som möjligt fast inne i badrummet, tycker också det är viktigt med närhet till handfatet.
    Om sambon vägrar vara med och dela så får väl han byta på golvet då medan du står och byter vid ditt fina skötbord! :)

• pinguine

Vårt badrum är pyttelitet. En toalett, en dusch, ett handfat och så tvättkorgen får plats (som kan lyftas ut i och för sig). Handfatet är precis intill tröskeln så om jag hade ett rullbart skötbord skulle jag kunna nå både baby och handfat samtidigt, något åt det hållet. Ska kika lite mer på olika modeller.

Svärmor är inte speciellt jobbig jämfört mot förr då hon gjorde matlådor regelbundet fast vi sa att det inte behövdes, hämtade tvättkorgen när min kille blev förkyld trots protester och hängde upp gardiner. Numera frågar hon bara ibland om hon ska handla åt oss, laga mat och städa hemma hos oss vilket vi inte går med på. Sedan har hon sagt att hon hjälper oss att handla och städa nästa år när babyn kommit trots att vi har sagt att vi fixar det själva. Brukar behövas många nej innan ett nej accepteras...Önskar att hon kunde slappna av någon gång och inte springa runt och serva alla.

• Emmec

Låter jobbigt med badrummet, kanske får lov att ha en skötbädd som ni lägger på sängen eller så när ni byter. Eller menar du att det rullbara skötbordet ska vara utanför badrummet och rullas fram till dörren? Får du plats med skötbord där du har tvättkorgen så skulle i alla fall jag klämt in det, tvättkorg kan man ha någon annanstans, men skötbord i badrummet är guld värt.

Hehe, nej, det låter ju som svärmor har taggat ner när du berättar hur hon varit. Och det är ju egentligen inte så farligt att hon ger er en babymobil och kommer med råd om skötbordet. Det som är jobbigt är ju när det inte finns utrymme för att man själv ska få tycka och känna och som du skriver, kunna tacka nej. Hoppas det löser sig till det bästa i alla fall och det låter ju ganska skönt med någon som kommer och lagar lite mat till er när bebisen är ny. Ni kanske kan göra upp någon kompromiss där, som ni alla tre tycker att ni får ut något av.

pinguine skrev 2007-11-22 09:46:39 följande:
    Vårt badrum är pyttelitet. En toalett, en dusch, ett handfat och så tvättkorgen får plats (som kan lyftas ut i och för sig). Handfatet är precis intill tröskeln så om jag hade ett rullbart skötbord skulle jag kunna nå både baby och handfat samtidigt, något åt det hållet. Ska kika lite mer på olika modeller.Svärmor är inte speciellt jobbig jämfört mot förr då hon gjorde matlådor regelbundet fast vi sa att det inte behövdes, hämtade tvättkorgen när min kille blev förkyld trots protester och hängde upp gardiner. Numera frågar hon bara ibland om hon ska handla åt oss, laga mat och städa hemma hos oss vilket vi inte går med på. Sedan har hon sagt att hon hjälper oss att handla och städa nästa år när babyn kommit trots att vi har sagt att vi fixar det själva. Brukar behövas många nej innan ett nej accepteras...Önskar att hon kunde slappna av någon gång och inte springa runt och serva alla.
  • Theia

Vi fick en mobil men vi kunde inte ha den ovanför sängen...(zelda vägrade sova då)
    Så vi hade den ovanför skötbordet.

• prilla

Alltså TS, jag lider med dig. Vet hur jobbigt det är att ha en annan åsikt än sin sambos mamma och dessutom hur det är när sambon tar mammans parti. Men din sambo låter lite väl partiskt tycker jag... Visst att han kan tycka att hans mamma har fött barn tidigare och vet hur man ska göra, men sånt där måste man ju få prova sig fram till, det gjorde väl även hon i början?

Dessutom skall bebben föra dig och din sambo närmare varnadra inte mer isär. Försök att prata med din sambo så han förstår att det inte är så att du motsätter dig ALLT din svärmor säger utan att du vill göra vissa saker på ditt sätt. Och att det är just nu när du är gravid som du behöver din sambos stöd mest av allt.

Hoppas att det löser sig!

• ShreeLakshmi

Man kan ha 4 stycken: en vid sängen, en vid skötbordet, en i vagnen, och en i bilen.

• svanlind

Skötbordet går att ha i andra rum än badrummet också. Fungerar jättebra med tanke på att det finns så fiffiga tvättlappar nu för tiden. Dessutom är det skönare att byta på bebis i ett rum där det finns möjlighet att softa belysningen om man är uppe på natten.
    Angående mobilen så tycker jag att du ska köpa en om du vill.

Svar på tråden Är det ok att köpa en egen mobil till spjälsängen fast man redan fått en?