• Storytelling

Hur lever man som kristen?

Jag har sätt i många trådar att folk säger att det lever/inte lever som kristna. Vad innebär det?
    Jag ser mig som kristen men lever som vem som helst. Dvs festar, träffar vänner och är som folk är mest och så går jag i kyrkan ibland.
    Vad tycker ni att leva som kristen innebär?

• Svar på tråden Hur lever man som kristen?
  • Niinaaa

Jag anser inte att man lever som kristen om man festar

• Maria40

Det beror på vad du lägger in i ordet "festar". Att träffa vännar, ha kul, äta gott, kanske ett glas vin men inte "råsupa" tycker jag är ok för en kristen.

• fruis

Det innebär att leva i Jesu efterföljd i den Helige Andes kraft. Dvs, lev som Jesus lär och som han själv levde (attityden alltså, du behöver inte ha sandaler på dig året runt *s*).

Läs Bibeln och be så kommer Gud att vägleda dig hur du ska leva. Följer du den vägledningen så lever du "kristet".

• Storytelling

Men det finns ju lika många tolkningar av kristendomen dom det finns människor nästan.
    Jag vet många kristna som råsuper men som är i mitt tycke goda kristna medans det finns många kristna som är nykterister och inte gör annat än att dömma och prata skit om andra. Vilket jag anser vara mycket värre än att råsupa ibland.
    Nu råsuper inte jag men festar till det ibland.

• fruis
    Storytelling skrev 2007-11-22 12:14:38 följande:
    Men det finns ju lika många tolkningar av kristendomen dom det finns människor nästan. Jag vet många kristna som råsuper men som är i mitt tycke goda kristna medans det finns många kristna som är nykterister och inte gör annat än att dömma och prata skit om andra. Vilket jag anser vara mycket värre än att råsupa ibland.Nu råsuper inte jag men festar till det ibland.
    Jag hänvisar igen till Jesus. Jag tror att jag vet vad han skulle ha sagt...
  • snusmumrik531

Att vara kristen är väl att försöka följa den väg som Jesus har åt en. Det innebär att man trampar snett ett antal gånger, man gör fel ofta för vi är inte mer än människa, men VILJAN finns där att försöka.

Säger sedan samma sak som Maria, ett glas vin är helt ok men rent festande tycker inte jag heller hör hemma som kristen.

• Lorealie

De flesta kristna jag känner festar och jag märker ingen skillnad på dem eller andra ikkekristna vänner.
    Har aldrig tänkt att alkohol skulle avgöra grad av kristenhet. Det har väll ändå med tro att göra...

• snusmumrik531

Alkoholmängden anger absolut inte "grad av kristenhet".

Tror man på gud så försöker man ju följa Jesu bud som säger att man skall vara nykter.
    Jag dricker inga mängder men istället så har jag annat som kanske inte är så lämpligt. Vi är bara människor som sagt med fel o brister.

• KristenTjej84

Jag som kristen försöker att leva så nyktert liv som möjligt, har aldrig varit full och skulle aldrig vilja bli det heller.
    Jag tror inte gud vill att vi ska supa oss fulla eller ha många utomäktenskapliga relationer, men det finns självklart förlåtelse för de som fallit och gjort fel oavsett om de varit kristna vid det tillfället eller inte..
    Någonting ingen är förutom Gud det är fullkomlig..det tror jag många kristna håller med mig om!

• Marlean

Tja jag HOPPAS TS att leva som kristen innebär att stå på de svagas sida i samhället (och inte göra som vissa "kristna" dvs. trampa på de som redan ligger) och att försöka hjälpa andra och vara ett gott exempel för andra. Att älska sina medmänniskor och leva som man lär och som vi blivit lärda. Och inte ha en "besserwisser attityd" som jag tycker mig se i många och även i denna tråden. Vad gör en sådan attityd för nytta undrar jag? Man ska ha medlidande och medkänsla med andra, inte tycka man är förmer än dem bara för att man lever annorlunda.

Man är inte sämre kristen för att man festar, eller för att man syndar för dens skull, HAN dog för allas vår skull. Oavsett vad vi vill kalla oss. Huvudsaken är att vi VILL vara HANS.

Jag dricker, fast inte ofta, inte pga. att jag är kristen utan för att jag ogillar smaken av alkohol. *Har svårt för vin i nattvarden pga. detta, men tar ändå nattvard.*

Svär ibland *fast försöker tänka på att göra det så lite som möjligt*

Älskar med min sambo fast vi inte är gifta *Ska gifta oss i Augusti*

Går sällan på gudstjänster utan ber hellre som det står i bibeln "i min kammare". *Oftast på toaletten faktiskt där man kan få vara för sig själv en stund i lugn och ro*

Jag är inte mindre troende för det.

Svar på tråden Hur lever man som kristen?