• Moder07

tapetsera i hall med trapp, hus från -74. Enplanare med källare.

Vi sitter och funderar på omtapetering av vår hall, men vi vet inte hur vi ska tapetsera om som, om man ska ta samma tapet överallt eller om man ska ta en fondtapet i hallen.

Försöker beskriva planlösningen:
    Ytterdörren är mot norr s.a.s. När du kommer in från ytterdörren så har man en vägg på vänster sida på ca 160cm, där tänkte vi ev ha någon garderob senare. Är en bredagre dörröppning till köket därefter på vänster sida. På höger sida går en trapp ner till gillestugan. Rakt fram är det en större dörröppning till vardagsrummet. När man har gått fram till dörröppningen til vardagsrummet så har man en kortare hall/gång åt höger där vi har badrum och 2st sovrum.

Vi har en vision hur vi skulle kunna tänka oss ha hallen men är osäkra som få. Tänkte ni som har liknande och har tapetserat om hos er, hur gjorde ni. Hade ni någon fondvägg eller hade ni samma tapet överallt? Vilka färger på tapeterna valde ni eller skulle ni rekommendera?

Hur brukar man säga, är det rum och dyl i norrfönster som ska fara ljusa eller mörka?

Står och stäppar här nu då vi flyttar in i helgen och bara har den tapetseringen kvar, suck...

• Svar på tråden tapetsera i hall med trapp, hus från -74. Enplanare med källare.
  • Thursday

Alltså, det är ju fullständigt omöjligt att säga om ni ska ha fondvägg eller inte, det beror ju på vilka tapeter ni gillar. Generellt sett ska man ju ha ljusa färger i mörka rum och norr är ju mörkt.

Spontant tycker jag inte att det låter som om det finns någon naturlig "fondvägg" om den enda mer hela väggen är bakom ryggen på när man kommer in genom dörren.

Sen kan man faktiskt flytta in även om allt inte är tapetserat, om ni känner er osäkra

• Moder07

nu missuppfattade du nog mig.. fondväggen är inte väggen där ytterdörren är utan väggen som har dörröppningen till vardagsrummet + en bit åt höger i hallen mot sovrummen.

• Thursday
    Moder07 skrev 2007-11-22 13:52:54 följande:
    nu missuppfattade du nog mig.. fondväggen är inte väggen där ytterdörren är utan väggen som har dörröppningen till vardagsrummet + en bit åt höger i hallen mot sovrummen.
    Jo, men en vägg med en massa dörröppningar tycker inte jag blir bra som fondvägg, utan ska man ha fondvägg tycker jag att den väggen ska vara ganska "hel". Därför menade jag att den enda väggen som verkade vara hel och därför tänkbar som fondvägg var den bakom ryggen, och då tror jag inte att det blir snyggt att ha fondvägg.
  • Moder07

mm förstår hur du menar...

men hur skulle du gjort vår hall som? Vi vet inte hur vi ska göra som... vi har liksom fastnat i tänket s.a.s

Vill hitta nån snygg tapet som ger ett snyggt intryck när man kommer in (behöver inte vara fondvägg) men så det känns välkomnade...

Det enda stället vi kan ha en hallmöbel är på vänster sida om dörren när man kommer in... i den hallen som går mot badrum och sovrummen är så smal att där kan man inte ha nåt...

Var därför vi funderade på att ha en fondvägg där som "inredde" sig själv där

• Thursday

Men om hallen är så smal att man inte ens kan ha en stol iden, behöver den verkligen någon annan inredning än en snygg tavla eller liknande?

Jag tycker att ni kan ha en mönstrad lite fräckare tapet i hela hallen i så fall. Hallen är man ändå inte så mycket i att man kommer att "tröttna" fort, men jag håller med om att det är viktigt att hallen ger ett välkomnande intryck.

• Moder07

mm det är jättesvårt... för jag vill få en helheltuppfattning på de "allmänna" utrymmena, hall + kök + vardagsrum + matrum. I matrum och vardagsrum har vi ljusbeiga tapeter med fondväggar på var sin sida, samma färger men olika mönster, så det blir en helhet av båda rummen. I köket har vi ekkök med stensvarta bänkskivor, en mörk fondtapet med lite blad på i mörkblå som skimmrar alltefter hur ljuset faller på (det blåa syns inte så mycket). Och i hallen vill jag ha nåt i naturfärg men vet inte vad... vågar min inte på för mörkt samtidigt som en alldeles för menlös tapet förstör hela hallen.

• Thursday

Då tycker jag att du ska välja en lite roligare tapet i samma färgskala som du har i de andra rummen helt enkelt, och så tapetsera hela hallen.

• Moder07

glöm bort hur det ser ut i köket :P allt är utrivet och insatt nytt :)

• Vårsolen

vet inte om jag hängde med riktigt, är det bara hallen som ska tapetseras eller ska hallen och trappen "flyta samman"?

• Moder07

hallen och trappen är ju i samma utrymme s.a.s  så vill ha en helhet, kolla på bilderna i mitt galleri

• Vårsolen

jag tycker iaf att ni kan ha en fondvägg på väggen mot köket,under förutsättning att ni tar upp nån av färgerna i resten av utrymmet som ska tapetseras, själva trappan hade jag målat vit sedan.

Jag funderar själv på att göra om i hall och trappor här hemma, just nu tänker jag vitt i hallen, måla träpanelen vi har i källartrappan vit och även väggen i trappen till övervåningen vit. När man sedan kommer upp i "uppehallen" så möts man av en ljus fondvägg och resten av väggarna de är också vita.
    fast om det blir vitt återstår att se då jag är lite anti helvitt
    Ev kan man ju köra samma fondväg i hallen nere OCH uppe också.

• Thursday
    Moder07 skrev 2007-11-22 14:28:25 följande:
    glöm bort hur det ser ut i köket :P allt är utrivet och insatt nytt :)
    Har du inte en bild på hur det ser ut när man kommer in genom dörren?
  • Moder07

hittar ingen sån bild nu som är inlaggd i datorn tyvärr, bara en från vardagsrummet. Nästan allt är nerpackat här utom datorn typ :P Flyttlasset går på lördag så

Svar på tråden tapetsera i hall med trapp, hus från -74. Enplanare med källare.