• Ozone

Svanslös katt= Dålig balans?

Hittade svanslösa kattungar idag. Talade med sambon och han undrade om inte de kan få svårt med balansen? han säger att han hört det. Någon som vet?

Finns det några andra "fel" hos de svanslösa katterna som inte ses hos de med svans?
    Den katt vi tänkte skaffa ska fungera som råttjägare och jag undrar då om det där med balansen. Kan den få svårt att klara sig utomhus utan svans att "balansera" med?

Någon?

• Svar på tråden Svanslös katt= Dålig balans?
  • Dexan

Det finns faktiskt en kattras som inte har någon svans.. Kommer inte ihåg vad den heter dock.
    Men svärmors katt fick amputera sin svans efter en olycka och han lärde sig efter ett tag att leva utan den. Såg bara lite roligt ut :)

• jajajaja

Har också hört det, men om de är födda så tror jag knappast att det är ett problem. De kompenserar för det med annat

• Zaria

Jag tror de lär sig att leva med det.

• Dexan

Googlade och de heter Manxkatter. Ser ut som en vanlig bondkatt fast utan svans.

• Freiya

jag tror som nåns krev ovan att är de födda med det så är det nog ingen fara, de vet ju inget annat. de har kanske lite manxkatt i sej.

skulle de däremot bli av med svansen vid vuxen ålder skulle de nog vingla lite i början.
    min syster har en katt från en kull de hade, som har bruten svans. den va sån när han föddes och den går inte att räta ut. är som en vinkelhake. men han har inga problem med det!

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • kissemissen2

Vår kisse miste sin svans i en olycka (antagligen en hund) nu på hösten. Lite ostabil var han så länge baken var sväld och han hade stygn. Men nu klättrar han i träd o hoppar som vilken kisse misse som helst!! Ser lite skojig ut!!

Svar på tråden Svanslös katt= Dålig balans?