• Wisteria

Fondue?

Är det någon här som har recept på ostfondue och chokladfondue som inte innehåller någon form av alkohol? har en sambo som är paniskt rädd för alkohol, så det hjälper inte att förklara att alkoholen förångas när den hettas upp =)
    har sett i något fonduerecept att man kan byta ut alkoholen mot äppeljuice, men det går inte heller så bra eftersom sambon är allergisk mot äpplen... =/

Så, någon som har ett receptförslag åt mig?

• Svar på tråden Fondue?
  • LyckaJones

jag vill oxå ha smarriga recept!
    fick en sån där gryta i julklapp och har aldrig testat!

• Wisteria

Alicat: det fungerar nog, ja... . Jag är inte speciellt förtjust i vinsmak (och naturligtvis inte sambon heller, suck) men jag antar att den smaken försvinner ganska mycket när man blandar med choklad/ost.

Någon som har ett recept fritt från sånt? =)

• cotton

Byt ut alkoholen mot apelsinjuice eller citronjuice
    Annars kan du skippa den smaken helt och satsa på smält mörk choklad som den är. Kanske blanda ner dajmbitar eller mjölk eller liknande!

• Alicat

Chokladfondue (4 portioner)

1 dl vispgrädde
    200 g Toblerone (eller vanlig mjölkchoklad)
    1 msk konjak (byt ut mot lite konjaksessens+vatten)
    frukt (i bitar, t ex jordgubbar och ananas eller körsbär och druvor)
    bitar av franskbröd (eller briocher)

Koka upp grädden. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta
    i grädden.
    Värm försiktigt under ständig omrörning tills massan är slät. Eller i mikro på låg effekt.
    Häll i konjaken och rör om.
    Häll ev ner chokladen i fondue-grytan och ställ den på bordet. Doppa frukt- och brödbitar i chokladen.

• Alicat

hittade det här på nätet

200 g lagrad ost
    (Cheddar, Västerbotten,
    Greyere, Emmenthaler)
    200 g mildare ost
    (Herrgårds, Svecia)
    12 stora skivor vitt bröd
    4 dl vitt vin
    1 vitlöksklyfta
    2 msk vodka eller vatten
    1 msk maizenamjöl
    1 krm riven muskotnöt

Dela vitlöksklyftan och smörj in en tjockbottnad kastrull. Skär osten i små kuber, eller riv den. Värm upp vinet i kastrullen.
    När vinet nästan börjat koka häller du i osten. Låt koka upp samtidigt som du rör så att det inte bränner fast i botten. Tillsätt muskotnöten. Rör ut maizena i vodkan/vattnet och häll blandningen i oströran. Rör tills osten fått en koncistens som gör att man kan doppa brödbitar i den. Skär brödet i lagom stora munsbitar.
    Servera grytan tillsammans med en tomatsallad. Om du har ett foundueset kan du hålla founduen varm, annars kan du värma den på spisen om den blir kall.

• Wisteria

mmm... måste nog försöka göra fondue ikväll =). Ska ringa till min mamma och fråga om hon har en fonduegryta.

Svar på tråden Fondue?