• myrslok

choklad till 7 månaders?

Hej menar inget illa, men jag fikade med en kompis och hennes 7 månaders bebis idag och hon matade honom med chocklad och muffins smulor. Han fick typ en hel chokladfylld muffins. Jag har hört att så små inte ska få söt saker och min son får vänta innan han får grädde och sötsaker.

Men frågan är varför ska man inte ge det jag kommer inte ihåg det. Nån som vet?

• Svar på tråden choklad till 7 månaders?
  • myskatt

För att det är totalt onödingt?

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Cassiss
    "Men frågan är varför ska man inte ge det jag kommer inte ihåg det. Nån som vet?"

För att dom inte ska få hål i tänderna?
    För att dom inte ska rata "vanlig" mat?

När vi är på café får min son ENDAST kaka/bulle, om det inte är några direkta sötsaker på dom, dvs bara en bullbit. Och då bara liten bit. Har alltid med mig rån i skötväskan var jag än går.
    No one dies a virgin... Life will fuck us all
  • Danielsmamma

Vet inte varför men känner många som ger sina bebisar eller gjjorde när dom va i den åldern sötsaker.

Min son fick smaka på tårta å bulle när han fyllde 1år Men choklad fick han vänta med.

• Nettis1975
    myskatt skrev 2007-11-22 16:41:47 följande:
    För att det är totalt onödingt?
    INstämmer. Själv har jag sett en kille mata sitt barn med glass. Barnet kan inte ha varit äldre än 4 månader. Totalt onödigt. Men alla gör ju som de vill-
  • Cassiss

Sedan så ska man ju absolut inte ge barn under 1 år honung. Men det kanske bara gäller direkt honung och inte honung i ev. mat och sötsaker.

No one dies a virgin... Life will fuck us all
  • Ullegulle78

Eeeehh?
    Jag skulle då inte vilja ha en sockerstinn 7 månaders att handskas med..
    Men alla är ju olika.
    Små barn ska inte äta socker av samma anledning som stora barn och vuxna inte ska det:
    Det är onyttigt.
    (men ack så gott sa godisgris nr. 1 )
    Min dotter kommer få äta godis o.dyl när hon blir större. Kanske 2-3 år.
    Men om min pappa får som han vill kommer han mata henne med bullar och läsa lååångt innan dess... (morföräldrar, suck!)

..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • Tjollabolla

Vilken fråga! varför skulle man? Dom vet ju inte vad det är och då är det ju totalt onödigt.

Min lilla buse, 9 månader idag, har idag smakat på en kaka. UTAN min tillåtelse ska sägas. En kakburk som min farmor lämnat innanför dörren stod kvar på golvet och han lyckades få upp burken när jag var på toaletten. Kom ut och han hade tuggat i sig en hörna, stolt och glad! Det kommer INTE att upprepas på ett par månader ännu!!!

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Längtandsfull

Komme absolut inte att ge mitt barn nått slags sött. Dom kan få smaka ytterst lite den gången som dom själva kan fråga om dom får smaka och då vet vad det ät... kommer vänta tills dom blir stora. min mamma är tandläkare och jätte mycket emot sötsaker till barn.

• Frostizz

Oj oj oj denna socker nojja..
    Jag hör inte till dom som har den nojjan.
    Sonen är nu 1½ år o idag när syrran kom på fika så fick han en bit bulle, en bit dumlekaka o en bit chokladmuffins. Till det en liten skvätt cola.
    Han åt o var glad. Syrran slängde ut på skämt att hur ska han nu kunna sova??
    Inga problem, la han 20 minter senare o han sov sina vanliga 3-4 timmar.
    När sambon fyllde år förra helgen så ratade han däremot allt jag hade bakat. O ville ha tomat o gurka istället. O då fick han det.
    Som sagt jag är inte nojjig. Vill han smaka då vi fikar så får han det. Det är sen vi som ska hålla koll så att det inte går till överstyr. Men det är nog ingen risk för vi fikar inte varje dag här hemma. Någon gång i bland.
    Slappna av.
    *hukar mig för alla påhopp nu

• Nettis1975
    Frostizz skrev 2007-11-22 16:52:58 följande:
    Oj oj oj denna socker nojja..Jag hör inte till dom som har den nojjan.Sonen är nu 1½ år o idag när syrran kom på fika så fick han en bit bulle, en bit dumlekaka o en bit chokladmuffins. Till det en liten skvätt cola.Han åt o var glad. Syrran slängde ut på skämt att hur ska han nu kunna sova?? Inga problem, la han 20 minter senare o han sov sina vanliga 3-4 timmar.När sambon fyllde år förra helgen så ratade han däremot allt jag hade bakat. O ville ha tomat o gurka istället. O då fick han det.Som sagt jag är inte nojjig. Vill han smaka då vi fikar så får han det. Det är sen vi som ska hålla koll så att det inte går till överstyr. Men det är nog ingen risk för vi fikar inte varje dag här hemma. Någon gång i bland.Slappna av.*hukar mig för alla påhopp nu
    Jag har inte heller sockernoja, men tycker fortfarande att det är onödigt att börja ge sötsaker så tidigt som 4 månader.

Min dotter får gärna sötsaker vid festliga tillfälllen. Och som du skriver, det är vi som ska hålla koll att det inte går över styr.

Jag är som sagt besviken över att "nojiga" mammor sett till att barnen inte får sin glasspinne då de fyller år på min dotters dagis.
Svar på tråden choklad till 7 månaders?