• Linda365

Era bästa recept på snittar

Jag ska stå för snittarna till nyårsfestens välkomst drink och har ingen aning om vad jag ska göra. Det blir gratinerad hummer till förrätt, helstekt oxfile till huvudrätt och pannacotta till dessert om det spelar in för vad jag ska ha för snittar. Det är 10 vuxna och fem barn så det måste räcka till många och finnas olika sorter.
    Har ni några tips på goda drinktillbehör? Behöver ju inte vara snittar just.

• Svar på tråden Era bästa recept på snittar
  • palmblad

Tänkte du köra dubbla snittar eller enkla?

Mimosallad o en skiva rullad skinka på enkla snittar är min favorit.

• Ellah

Chrevre och olivknyten - http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&intChannelID=&lngRID=3073&tlfo=0
    Kan fyllas med bladspenat, fetaost och vitlök också.

Sparris med lufttorkad skinka - http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&llngRID=5879

Småtomater med mozzarella och basilika
    Recept 16 stycken
    1 pkt cocktailtomater
    100 gram mozzarella
    Några blad färsk basilika
    Tandpetare
    Förbered innan: Skär ost i 16 kuber. Trä på ost, basilikablad och tomat. Om de ska stå upp måste blomfästet på tomaten vara nedåt och tandpetaren inte sticka ut. Lägg upp på fat. Täck över med plast. Förvara i kyl. Salta och peppra innan servering.

Tortillarullar med lax och pesto

Recept 16 stycken
    4 st tortillas (små)
    100 gram skivad rökt eller gravad lax
    4 msk pesto
    80 gram färskost naturell
    Förbered innan: Bred färskost på tortillas. Fördela lax, pesta och rulla ihop. Skär av ändar. Dela i fyra delar. Ställ upp på fat. Täck med plast och förvara i kyl. Servera. Garnera eventuellt med hackad gräslök.

Pestosnurror
    djupfrysta smördegsplattor
    pesto
    hackad basilika

Tina smördegsplattorna ca 15 minuter. Kavla ut dem något, bred på pesto efter smak och strö över lite grönt. Rulla ihop från långsidan. Skär i 1 cm tjocka skivor och lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen ca 8 minuter 225°C.

Små italienare
    Röda snittar:
    2 påsar soltorkade tomater
    0,5 dl olivolja
    1 tsk socker

Svarta snittar:
    1 burk svarta kärnfria oliver
    1 vitlöksklyfta
    0,5 dl olivolja
    salt och peppar
    Rosta tunna baguetteskivor i olivolja i stekpannan. Kör de olika blandningarna i mixer och fördela på bröden. Garnera med färsk basilika och/eller ruccola.

Kräftor och rom
    Bred creme fraiche på baguetteskivor, lägg på en klick svart kaviar, toppa med kräftstjärtar och en dillkvist.

Jag brukar göra ett par enkla men som är jättepopulära på baguette i skivor, bre på smör, lägg på ett basilikablad, en skiva mozarella, och en cocktailtomat på toppen. Eller baguette, lite smakrikare ost, en klick fikonmarmelad.

• elims

Tapenaderullar:
    kavla ut smördeg, bred på tapenad och rulla ihop.
    Skär smala skivor och lägg på en plåt med bakplåtspapper och grädda i ugn.

wasabilaxrullar:
    lägg skirvor av gravad lax omlott på en stor bit plastfolie. Bred ut philadelphiaost som du blandat med en klick wasabi. Rulla ihop och förvara rullen i kylen strax innan servering.
    Skär rullen i skivor och servera ovanpå gurkstubbar (=skala gurkor & skrä i lite tjockare skivor).

paremsanchips:
    riv en god parmesanost grovt, lägg små högar på en plåt klädd med bakblåtspapper och grädda i ugn. Se upp så de inte bränns, går rätt fort!

• emsing01

Fikon och Feta-snurror

100 g fetaost
    2 msk grädde
    ca 8-10 fikon (eller kanske några färre)
    1 smördegsplatta
    1 uppvispat ägg

Mosa fetaost tillsammans med grädden till krämig konstistens. Skär fikonen i mindra bitar. Kavla ut smördegsplattan och bred på fetakrämen, strö över fikonbitarna och rulla ihop som när man gör kanelbullar. Skär i ca 1 cm tjocka skivor (forfarande kanelbullestuket) Lägg snurrorna på en plåt och pensla med ägg. Grädda tills de är gyllenbruna 225 grader (ca 10 min)

Smaskigt som bara den!

• Linda365

Tack för smaskiga förslag. Jag måste kunna göra dom hemma och sen ta med dom.Hinner inte stå där och göra dom.

Svar på tråden Era bästa recept på snittar