• Riva

7- veckors bebis förkyld!!

Hejsan!!
    Min lilla skatt har blivit förkyld, är rosslig i halsen, lite snorig men inte täppt, ingen feber. Hon har sovit nästan hela dagen, har vaknat till och varit pigg under blöjbyten och matpauser. Hon har somnat medans hon har ammat sedan sovit i ett par timmar igen. Är detta normalt. Blir så orolig när hon sover mkt och länge hon har inte gjort det innan. Kan ju vara så att hon är i en sovperiod oxå. Usch de e så mkt som man är orolig för när man har fått sitt första barn.
    Någon som har erfarenhet av detta får gärna dela med sig!!

En fråga till- Vad räknas som feber på en 7 veckors bebis?

• Svar på tråden 7- veckors bebis förkyld!!
  • morzan4

Det är ju inte så konstigt att hon sover mycket, dels är hon förkyld och sen så är hon ju bara 7 veckor än. De sover mycket då, även i vanliga fall. Det du ska vara observant på är om hon får pipande andning, mycket tjock slem och hosta. Då kan hon ha RS-virus, vilket innebär att hon måste till läkare. Får hon feber så kan du ge Alvedon 60 mg. Verkar hon pigg i övrigt så är det ju ingen fara. Men det är alltid klokt att ha en så liten under extra uppsyn när de är lite krassliga. Hoppas att hon mår bättre snart.

• Chickmum

Vi var båda förkylda för en vecka sedan. Han var då 9.5 veckor. Det var jobbigt ett par nätter när snoret blev segt mot slutet av förkylningen. Mitt tips är att skaffa nstdroppar för spädbarn, åde koksalt och neseril. Vi behövde inte använda neserilen men det kändes bra att ha dem utifallatt. Sedan är det bra att ta tempen lite då och då när de är friska så vet man hur varma de brukar vara. Lättare att veta feber då. Ring till bvc och kolla vad som räknas som feber, jag gissar på någonstans runt 38. en näs-frida kan vara bra att ha, men vi har ingen, med den kan man "suga" ut snoret ur näsan, finns på babyland, tror jag. En febertermometer som mäter snabbt är bra. vi har en som mäter på 10 sek - toppen!

Att ha bröstmjölk i näsan låter bra och fungerar säkert bra om den varit förpackad i koksaltbehållare. När man står där med en bebis, en liten flaska med utpumpad mjölk och en mycket liten näsa är det inte så lätt - mjölk överallt och med en sked jölk i näsan kan ingen andas! Koksalt och nezeril!

• Mcdreamy

Vi fick tipset att ta en tom koksalt-pipett och suga in bröstmjölken i för att sedan ge barnet. Mkt lättare än sked. Lite Ot..

• Disco

Min son var förkyld förra veckan (5 månader). Köpte en NÄSFRIDA då han vat tät i näsan, fungerade toppen men han tyckte inte den var kalaskul direkt men den hjälpte. Nezeril eller koksalt är det bästa för täta små näsor! Ge endast Alvedon om febern är MER än 38 grader. Om man är osäker på ens barns tillstånd så ring sjukvårdsupplysningen. Om brnet "ändrar" sig, blir slö,, matt, inte äter, grinig etc så kontakta din VC eller BVC i första hand.

• dae

hejsan min lilla tjej är mee  förkyld hostar o är lite varm,hon blir snart 6 veckor.känns jättejobbigt eftersom hon är såå täppt i näsan oo sover jättedåligt,...

• solrosen83

Hej! Min son på 3 veckor har varit förkyld i en vecka nu. Det är ingen fara så länge de inte har feber eller blir så trötta att de inte orkar äta. Småbarn (under 6 månader?, är lite osäker på vilken ålder det är) skall inte ha feber nämligen.

37 räknas ännu inte som feber, men 38 är feber...

• CEMA

Min son var endast 2 veckor gammal när han blev förkyld (blir 4v imon)...Åkte till sjukhuset förra söndagen då han hade svårt att andas (slem), hjälper med koksaltlösning om man använder en "spruta", detta för att de mer kraft. Iaf, när jag frågade om feber så sa läkaren att vi skulle upp direkt... Man ska inte ge alvedon etc utan en undersökning vid feber på så små.

Lycka till

Svar på tråden 7- veckors bebis förkyld!!