• grynet80

Passionsblomma m mögel

Jag har en jättefin passionsblomma som har blommat mycket som möglar.. Det är mögel på massor av ställen där bladen sitter. Är det någon som vet vad jag ska göra? Den har fått spinn också, har sprejat med såpavatten men det försvinner inte!
    Vill ju helst inte slänga den!

Alla bra tips emottages.

• Svar på tråden Passionsblomma m mögel
  • alchemilla mollis

Mot spinn hjälper inte såpvatten. Det bästa mot spinn är Provado Plus(vanlig Provado funkar inte). Är du förresten säker på att det är mögel, och inte ullöss? Det ser ut som vitt ludd och brukar sitta vid bladfästen och andra skrymslen. Försvinner också med Provado Plus. Om det är bladmögel föreslår jag att du frågar i blomsterbutiken om de har något bra.

Var förresten noga med att inte vattna för mycket. Det gör växterna försvagade och mer mottagliga för angrepp och sjukdomar, särskilt spinn.

• BettanB

Provado Plus. Finns det i vanliga blomsteraffärer? Jag älskar mina blommor, men är hopplöst kass på hur man sköter dem.

• Ankianka79

I mitt arbete så använder vi såpsprit till all ohyra.
    Det är bättre effekt med lite sprit i (T-sprit). Duscha bladen mycket noga, både över- och undersidan. Upprepa med jämna mellanrum.

Som näms ovan så ge även Provado, lös upp pillrena i lite vatten och häll på jorden så tar växten upp det fortare.
    Det går att köpa Provado på typ Blomsterlandet och liknande ställen.

Det finns speciellt medel mot bladmögel, kommer inte på vad det heter just nu bara (använder det mycket sällan). Hör i en blomsteraffär vad som finns.

Lycka till!

• grynet80

Tack för tipsen! Det kan vara ullöss, tog för givet att det bara fanns mögel!

Ankianka79, såpsprit är det t-sprit o såpa? Hur blandas det?

• Ankianka79

Ta ca 1/2 dl såpa, bara en skvätt t-sprit och blanda med 1 liter vatten. Skaka lite så det blandas och så är det bara att spraya.

• alchemilla mollis

Både Provado och Provado Plus finns som spray. Provado finns även som pinnar som man kan använda i förebyggande syfte, speciellt på vissa växter, exempelvis Hoya.

• grynet80

Nog var det löss, stora som tvåvåningshus!! Gjorde en srit/såpblandning o sprejade på sedan duschade jag den. Var det rätt? Ska jag behandla igen.

Har jag gett den lössen genom att vattna ojämt?

• Ankianka79

Japp, alldeles rätt! Och det är bra att upprepa så man säkert får bort alla kryp.

Det är svårt att säga vad det beror på. Många gånger så drar växter på sig ohyra om de får torka för mycket eller står väldigt soligt. Passionsblommor är populärt bland spinn! Ofta dyker de upp om växten är försvagad av någon anledning. Man kan också få med kryp från nyinköpta växter.
    Duscha gärna den med vanligt vatten ibland också, så höjs luftfuktigheten. Den torra luften vi har inomhus bidrar också till att ohyra trivs.

Lycka till!

• grynet80

Tack så mycket! Hur ska jag göra med krukan? Ska den diskas med något särskilt? Kan man spreja på såpblandningen för många gånger?

• Ankianka79

Det ska funka att diska den i vanligt diskmedel, du kan ju alltid spraya den också med såpblandningen.
    Du kan spraya och upprepa efter ca en vecka och kolla om det har försvunnit, annars upprepa efter en vecka igen.

• alchemilla mollis

Tänk på att du måste få in "direktträffar" om du sprayar med såpsprit eftersom den inte verkar systemiskt, alltså går in i växten så att ohyran suger i sig giftet. Tycker man att det är svårt att pricka kan man ta blandningen på en tops och dutta med istället.

• Ankianka79

Man sprayar med en "dimma" eller vad det nu heter, inte en stark stråle. Har man "dimman" så kommer det ju överallt på bladen.
    Man får givetvis spraya runt och lyfta på bladen så det kommer överallt.

Svar på tråden Passionsblomma m mögel