• Leo1977

Hur lång tid tar nattningen med er 6 månaders m.m.

Hur lång tid tar nattningen med er 6 månaders?

Hur får ni han/hon att somna? 
    Vilka rutiner har ni före sänggåendet? 
    Var sover han/hon?
  • Svar på tråden Hur lång tid tar nattningen med er 6 månaders m.m.
  • kodoktorn

Nattningsrutiner - äta gröt, tvätt + på med pyjamas, ammas.
    Sen går vi in i vårt sovrum drar för persiennerna läser bok eller sjunger sång. Bäddas ner i spjälsängen, sjunger vaggvisa - mamma/pappa går därifrån. Bebis somnar på några minuter. Hela rutinen från ätande till att bebis sover tar knappt en timme.

• Pochahontas

Hon är ett år nu, men när hon var sex månader såg det ut så här: Torr blöja och pyamas, amma lite grann (fått kvällsmat innan), borsta hennes tänder, lägga henne i sin säng. Säger natti-natti, ger henne nappen och snuttefilten. Går ut... Tog några minuter bara Peppar, peppar, det tar fortfarande bara en liten stund, fast numera är det välling eller gröt innan tandborstningen istället.

Då var man fru Byrlén...
  • Mamsingen

Tar ca 1 timme. Rutin: Ombyte/luftning av rumpa, ad droppar, pyjamas på. Sjunger och sen välling. En bra dag gäller detta. EN dålig dag är det vaggande som gäller efter detta och då kan man lägga på allt från 15 min-45 min. ovanpå denna timme.

• Hemmakär

Min son är lite över 5 månader, men vid ca 18.15 så är det antingen bad eller ligga utan blöja till ca 18.30. Efter det så får han välling i sovrummet och somnar oftast innan han har tömt flaskan.
    Han sover i spjälsäng bredvid min säng.
    Det har varit så sedan han var ca 2 månader. =) Det är bara att hoppas att det håller i sig.

• Sofiejonslars

Min son äter gröt som kvällmål vid kl 19. Vill han ha så får han en flaska ersättning vid ca 21. Det får han i sin säng där han också somnar. Det kan ibland ta upp till en timme innan han somnar. Men för det mesta somnar han inom 10 min. Vi har en jättebra speldosa som spelar och det blir oxå en bild i taket som visar nallar som rör sig. Detta får sonen att somna ganska snabbt. Sen vi skaffade den har nattningen blivit lättare.

• Monica med C
    Vi börjar med att byta blöja och sätta på pyjamas, sen blir det välling och efter det så lägger vi dom i sina egna sängar å dom somnar inom 2 min lr innan vi ens lagt dom.
    Dom lägger sig vid 18-18.30, inget som vi bestämt men dom är trötta då och vill sova helt enkelt!
    Mamma till tvåäggs tjejerna Cecilia och Celize 070516
  • moosen

Pappa och Lisen badar vid 18,00. (ca 30min)
    Sen är det torr blöja och pyjamas. Välling efter det.
    Har oftast somnat innan 19,00.

• mel

18.30 gröt o amning
    18.45 blöja o pyjamas
    19.00 i sängen

kör 5 min metoden

somnar oftast på 10 min

• kaveldun

Men Hemmakär: hur ska ni göra när han får tänder? Ska han få dricka välling i sängen då också? Det är ju inte så bra för tänderna.

Min son äter gröt ca 18.00 och leker sedan med oss en timme. Ammas mellan 19.15 och 19.30 ungefär, tar på pyjamas och ren blöja. Lägger ner honom i sängen och säger "God natt, sov så gott". Sedan går vi ut ur rummet och han ligger och fixar lite för sig själv om han inte är supertrött - då somnar han direkt. Annars tar det ca 15 minuter innan han somnar, nån gång ibland får vi gå in och stoppa i nappen. Han ligger och gosar med kudden, sedan lägger han sig på sidan och somnar

Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
  • llama

Min lilla guldklimp äter gröt vid 7 sen blir det bad och sen pjamas. Han är ett energiknippe så det enda sättet att få honom att slappna av och somna är att ha honom i babybjörnen. Han är snart 7 mån. Han somnar oftast efter 5-10 min i bb.

• Kaija

Vår snart 6 mån tjej har det såhär på kvällarna:
    (alla tider är vääldigt ca)

# 17.30: Bad, pyjamas i soffan, sång- och lugn lekstund, gos...

När hon sen börjar att uppvisa trötthetstecken:

#Upp i famnen, gos, nynna Trollmor och/eller Nu i ro, slumra in...

#In i tysta och nästan helt mörka sovrum (vårt)... Viskar att nu är det natt och nu ska hon få sova såå skönt i sin säng...

De ggr hon inte kan komma till ro i spjälsängen så tar Jag upp henne, vyssjar i famnen tills hon gör ett speciellt läte som tyder på att hon är jättetrött å vill sova (antar Jag)...

#Lägger ner henne igen... Hon slår upp ögonen för att kolla var hon är. Nästan alltid (peppar,peppar) så accepterar hon det och somnar av sig själv...Somnat oftast vid kl. 18.50 (!

Men Jag har faktiskt aldrig "vågat" gå ut ur rummet... Hmm... Det kanske få bli nästa projekt

• Kaija

Jag ammar henne oxå, efter pyjamas...

• Britha

Byta blöja, baby massage, pyjamas, välling, myser med oss ett tag (15-30 min) tills han har varvat ned, lägger sig, somnar inom 5 min.

• M1FFY

Min dotter är 6 månader nästa vecka och vi brukar sätta på pyjamasen runt sju, sen ammar jag henne tills hon somnar och lägger sen över henne i sin säng. Nattningen tar väl ca en kvart eller halvtimme. Ibland vill hon inte ammas och då bär jag henne och vaggar en stund, det tar ungefär lika lång tid. Vi har inte börjat med gröt eller välling än.

• C r e d o

Ammar nån extra gång innan läggning, ta bara på ny blöja + pyjamas, säger nattinatt och lägger henne i sängen (med hjul på), kör lite fram och tillbaka tills hon nästan somnar, tar några minuter bara. Hon är drygt 5 mnd. Har gjort så med alla barnen, avvänjer de sedan vid 6-7 mnd, slipper gråt och bök, det vet precis när de ska sova.

• vill bli mamma meddetsamma

pyjamas runt 19, vaggas i babybjörnsele till musik ca 10 min, ersättning och därefter sängen, vid det laget sover han nästan redan.

provade 5 min metoden två dagar men gillade den inte alls. varför ska en bebis somna olyckligt?

• ploten

Sonen är 5½ månad. Vi har ingen bestämd tidpunkt för nattningen - det beror på hur han har sovit på dagen och när han blir trött, helt enkelt. Han får på sig torr blöja och pyjamas. Vi lägger oss i dubbelsängen och ammar, han somnar efter en stund vid bröstet. Jag lägger över honom i spjälsängen. I bästa fall sover han 4-5 timmar, annars vaknar han gärna varannan timme natten igenom och vill amma lite, för att sedan somna om.

Svar på tråden Hur lång tid tar nattningen med er 6 månaders m.m.