• Marylin

CTG kurvan som mäter värkarna.

Var inne på förlossningen idag... igen.... Blev skickad dit av min Bm för jag tycker bebis har vart så lugn.. Plus att jag har högt BT ,lite äggvita och vaknade med huvudvärk i morse..  Bm tyckte inte det lät bra men dom på förlossningen tyckte inte det var nån fara och verkade nästan undra vad vi gjorde där.. Morr.... Fick en jätte snorkig bm..Usch....
    till min fråga:
     (var tvungen att gnälla lite först *s*)
    När man mäter hjärtlslagen så mäter man ju även styrkan på värkarna. Hur mycket brukar dom ligga på i styrka under en värk?? Jag fick lite Sd när jag låg där och dom var uppe i 33.. Bara lite nyfiken!

• Svar på tråden CTG kurvan som mäter värkarna.
  • cloudberry79

Dels beror det på hur den är inställd. Om grundvärdet är 0 så är 33 ganska mycket, men när jag gjorde mina oändligt många CTG så låg ofta baskurvan på cirka 20, då är 33 ganska svaga sammandragningar. Det lustiga är att man ofta får sammandragningar när man ligger med CTGn, men det ska inte vara någon fara.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • M plus J

verkar bero på hur den är inställd då. när ja låg med ctg så va 20 värkar.

• Marylin
    cloudberry79 skrev 2007-11-22 19:07:45 följande:
    Dels beror det på hur den är inställd. Om grundvärdet är 0 så är 33 ganska mycket, men när jag gjorde mina oändligt många CTG så låg ofta baskurvan på cirka 20, då är 33 ganska svaga sammandragningar. Det lustiga är att man ofta får sammandragningar när man ligger med CTGn, men det ska inte vara någon fara.
    den låg på noll i mellanåt så  jag vet inte hur den var inställd riktigt. Blev mest nyfiken på hur mycket  det brukar komma upp i.  Har fått ganska mycket Sd, och kraftiga så jag hoppas att bebben förbereder sej på att komma ut snart.
  • Marylin
    M plus J skrev 2007-11-22 19:09:51 följande:
    verkar bero på hur den är inställd då. när ja låg med ctg så va 20 värkar.
    Åh, jag skulle ha frågat hur den var inställd.. tänkte ju inte på det då. Men hade det vart värkar bode det väl gjort mer ont?
  • M plus J

nej du behöver inte ens känna av dom   Min gick runt 20 ganska ofta ett tag så ja fick inte åka därifrån....Själv kände jag inget alls!

• Marylin
    M plus J skrev 2007-11-22 19:13:58 följande:
    nej du behöver inte ens känna av dom   Min gick runt 20 ganska ofta ett tag så ja fick inte åka därifrån....Själv kände jag inget alls!
    Vad konstigt. Jag hade nog iofs bara 3 sånna Sd på dom 35 min jag låg där. Och som sagt den bm som vi fick verkade mest vilja få ut oss därifrån.. typiskt.. Man blir ju inte lugnare när man får en sån precis..
  • gemelli

När jag frågade på BB om hur hög en stark värk är så sa dom att man inte riktigt kunde mäta så.
    Men när jag låg där och såg mina värkar stiga så låg dom högsta på 65-70 tror jag...
    Så 33 är ju rätt högt. Men jag tror dom mäter hur länge värken håller i sig och hur ofta dom kommer oxå.

• Marylin
    gemelli skrev 2007-11-22 19:16:07 följande:
    När jag frågade på BB om hur hög en stark värk är så sa dom att man inte riktigt kunde mäta så. Men när jag låg där och såg mina värkar stiga så låg dom högsta på 65-70 tror jag...Så 33 är ju rätt högt. Men jag tror dom mäter hur länge värken håller i sig och hur ofta dom kommer oxå.
    det kanske var lite förvärkar jag fick då? Den sista jag fick höll i sej nån minut, men sen kom hon in och stängde av apparaten så jag vet inte hur det var sen. vi åkte och handlade efteråt och jag kunde knappt gå.. *s*  Inte jätte ont, men jobbigt obehagligt när det drar ihop sej så hårt i magen..
  • linhen

De kalibrerar ju maskinen på olika nollvärden så att säga. Mina värkar var uppåt 70-80 med killen vill jag minnas...

Svar på tråden CTG kurvan som mäter värkarna.