• cia1975

Datorn slår av!!!

Hoppas jag nu hinner sända iväg detta meddelande förrän datorn slår av pånytt....
    Det är så att vår dator slår av helt plötsligt...jag har dammsugt den, flera gånger nu, så det beror inte på att dammet gör den för varm. Vad kan det vaa för annat fel, ibland kan man sitta runt 1h utan att den slår av, ibland bara 10 minuter eller mer eller mindre. Och alltid när den slår av så lämnar lampan som finns vid diskettluckan och lysa. Själva datorlampan lyser inte, bara där disktettluckan finns.
    Nån sa att det kan vara fläkten i datorn, men om den inte fungerar så startar väl inte datorn alls eller??
    Tips vad man kan göra??

• Svar på tråden Datorn slår av!!!
  • ellam71

kan vara virus... har du kollat det?
    Annars låter det troligast att minnet gått sönder....

• punkpappa

Datorn fungerar visst utan fläkt.
    Men när den blir varm och inte kyls tillräckligt så lägger den av.

Har haft samma problem.

• Fru U

Jodå datorn startar även om fläkten inte går igång men är fläkten isönder brukar man inte kunna köra en hel timme innan den stänger av sig

Live and let live
  • cia1975

Ahaa, men borde inte datorn kännas varm ifall fläkten inte fungarar då? Men nästan så att jag tror mest på det. Att fläkten håller på och ger upp.
    Virus har ja kollat och det är okej.

• Fru U

Min kändes inte särskilt varm men det tog typ bara en kvart sen satte värmelarmet igång o tjuta för fulla muggar

Live and let live
  • c0ol

öppna datorn och kolla om alla fläktar snurrar, på nyare datorer så brukar man int ekunna starta datorn om inte northbridge fläkten och processorfläkten är installerade, men är det så att dom inte snurrar så startar datorn ändå. om lampan vid disketten lyser så är troligen diskettstation trasig, eller så har en kabel lossnat lite.

• cia1975

-det ska jag göra c0ol! vi har en ganska ny datorn så det torde ännu vara garanti på den ifall nåt gått sönder. disktettstationen har vi aldrig använt, men vem vet, kanske jag har klarat av att lossa nån kabel när jag städat den...

• cia1975

nå, nu ska jag dra iväg...så det är inte datorn som slår av av sig själv denna gång

• cia1975

nu har ja fixat datorn....mitt eget slarv....jag hade som sagt dammsugt den flera gånger, men missat ett ställe runt en av fläktarna, där var det stora dammtållor ...så efter att ja fått bort dem så hålls datorn nu på billigt och enkelt fixat!

Svar på tråden Datorn slår av!!!