• Marre

Renovera tvättstuga. HJÄLP!!!

Vår tvättstuga är gräslig! Och tyvärr så är den husets enda ingång eftersom förra ägaren tog bort "finingången" och satte ett stort j*kla fönster där! Visst, det är bra med extra ljusinsläpp men inte så kul att alltid släppa in gästerna genom tvättstugan!

Nu har jag två önskemål/frågor:

1. Ge mig alla tips ni har på smidig förvaring till tvättstugan!

2. Frågan är: Klarar man sig utan en tvättho i tvättstugan? Jag vill väldigt gärna ha mycket mer bänkutrymme och skulle lätt kunna undvara tvätthon, medan min kära mor tycker det är en idiotisk idé. Men vi har bott i huset i ett år i januari och jag har aldrig använt den vatenkranen! Bänken är typ alltid överbelamrad som det är nu...

HJÄÄÄLP!!!

• Svar på tråden Renovera tvättstuga. HJÄLP!!!
  • Liljjan

Oj va svårt!! Såg din rubrik först och tänkte att ja skulle titta in o själv hitta lite tips för jag ska göra om tvättstugan i det hus vi precis köpt...
    Hur ser tvätt stugan ut nu? Bilder?
    IKEA har ju alltid super bra o billiga förvarings ideer kolla där..
    Lycka Till

• Marre

Nu finns bilder. Har tankar på att flytta tvättmaskinen och placera den under tumlaren och sätta skåp där istället.

Frågan är ju bara om man vågar ta bort vattenkran och tvättho och satsa på bara förvaring... Eller kanke en mindre variant på tvättho!?

• Toknorskan

Om jag var dig så skulle jag tatt bort fönstret och satt inn en dör der igjen

• musli

Så här har jag det:

Kanske du kan få liiite idéer om hur man kan göra genom att se andras bilder?

• Marre
    musli skrev 2007-11-22 22:12:52 följande:
    Kanske du kan få liiite idéer om hur man kan göra genom att se andras bilder?
    Absolut!
    Hur funkar det med en liten diskho bara? Den vi har är gigantisk!
  • Marre
    Marre skrev 2007-11-22 22:15:49 följande:
    Den vi har är gigantisk!
    Alltså, riktigt gigantisk. En sån med räfflad "skuryta" typ
  • musli

Fungerar utmärkt! Använder den bara till blötläggning och klorin-blekning i princip. Behöver ingen mega-stor diskho i tvättstugan. Använder badkaret till allt som kräver mega-stort!!!

• Dundermamman

Vi har Ikeas köksskåp och ho tillsammans med en bänkskiva på 3 meter från Jem & Fix.
    Min tvättho vill jag inte vara utan, där duschar jag växter och badar katterna
    Tvättmaskin och torktumlaren har vi ställt i pannrummet, där vi har större torkmöjligheter!

• Marre

Lägg märke till de underbart vackra delfinshablonerna på skåpen

• Snörosen

Vi fick hjälp av IKEAS heminredare för att göra iordning vår tvättstuga/groventré (har som tur är en "finentré också). Vi hade med en exakt ritning av rummet + foton.

Vilket lyft det blev!!! Ett proffs är ju inte låst vid att ha det på ett speciellt sätt utan kan komma på saker som man själv inte tänkt på. Så mitt tips är att du (om du är IKES-family-medlem för då är det gratis. ) boka in en tid med heminredaren på IKEA och be om inredningshjälp med tvättstugan!

Men om nu inte det går så några spontana tips: Samla ihop tvättmaskin och torktumlare. Helst under bänkskivan, och så ha en rund liten ho. Utdragbart låda/skåp under den lilla runa hon. Är det varmvattenberedare eller torkskåp? Om torkskåp, fundera på om du verkligen behöver det om du har torktumlare? Sätt upp en skena i taket med draperi som döljer maskiner, och kläder som hänger på tork (man kan ju välja om man har öppet el. drar för). Några synliga fina krokar för besökare samt en omgång jackor för familjen, dölj resten!

Skoskåp från Ikea kan man förvara skor och annat (mössor, vantar) i. Sätts förslagsvis ihop 3 på höjden, eller kanske 4 i en kvadrat.

En liten bänk är alltid bra att kunna sitta på när man knyter skor etc. Fäst på väggen med konsol+regel. Lådor under kan man förvara vantar & mössor i.

Jag kan försöka fota hur vi har det och lägga upp i galleriet när jag får tid.

• meya

Garderober var det första jag tänkte när jag såg din tvättstuga... Varför finns det inga garderober? Tvätthon skulle jag nog spara. Det är kanon att skölja av barnens galonisar och stövlar ju, samt för handtvätt. Kolla om du kan koppla ihop tvättmaskin och tumlaren ovanpå varann. Vi köpte antonius förvaringssystem från ikea. Det är inte speciellt snyggt, men praktiskt. Vi har köpt vägghängda torkställningar och satt skenor på väggen som vi fäst arbetsbänk och hyllor i. Finns i både vitt och björk. Tvättkorgarna har vi två stycken av, på hjul och med lock som man kan vika över, snyggt och prydligt. På överhyllorna har jag lådor med tex skokräm och sånt, sytillbehör, flaskor och burkar med farligt innehåll mm
    Garderob i ekfanér (ska in med en till) och spotskenor i taket. Perfekt att rikta mot arbetsbänkar osv... Diskbänken och underskåp/lådorna är Ikeas Udden-kök. Finns även överskåp till.
    Vet inte om du blev nåt klokare av mitt svar, men gå in på www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/rooms/laundry/, där finns massor av smarta lösningar, till en liten peng

Svar på tråden Renovera tvättstuga. HJÄLP!!!