• Maräng

Nässpray?

Hej

Jag har blivit genomförkyld och kan knappt andas, men vet inte om jag får använda nässpray. Det vore ju toppen om man får, särskilt när man ska sova.

Är det någon som vet om det är ok att använda?

Hej hej från Maräng v 34

• Svar på tråden Nässpray?
  • marvi

Vanlig nässpray kan man använda mot förkylning. Enda risken med nässpray vid graviditet är om man använder den mot graviditetstäppa flera veckor/ månader i sträck så riskerar man att slemhinnorna i näsan blir beroende av sprayen. Därför brukar det på förpackningen rekommenderas max 10 dagars behandling.
    Nässprayen är inte farlig för bebisen.

• Jenny

Som sagt, det är inte farligt att använda, men försök ta den så lite som möjligt, det är lätt att bli beroende! Jag har själv använt det sen i påskas o kan inte klara mig utan den nu Testa o köp den milda varianten för barn eller Renässans som är bara koksaltlösning.

• Mercedes

Hej! Jag har använt barnsprayen flera veckor nu, dock bara till natten klarar mig inte utan! Ingen fara förutom risk för beroende! Renässans hjälpte inte alls! Mercedes v 39

• Lizy

Ja jag är fast i nässprays-beroendet! Kan inte klara mig utan den... nu när man e så "flåsig" som man är när man är gravid så blir det ju helt klart värre utan den! Måste försöka vänja mig av med min vän *s*

• JKMNA

När jag köpte senast blev jag rekommenderad nezeril p g a att det inte finns konserveringsmedel i den. Ville ha otrivin för jag upplever den som bäst och starkast
    Men nezeril är bra och hon sa att man ska ju helst inte ta mer än tio dagar men det är ju inte så lätt...därför tydligen bra att välja varianten utan konserveringsmedel åtminstone!

• okt76

Här är en till som är fast i nässpraysberoendet ... Klarar mig inte utan, särskilt inte på natten.

• ninis1

Jag är också fast... Klarar mig inte utan Otrivin...

• Jenny

Känns skönt att veta att man inte är ensam iberoendet iaf...

Ska testa barn-Nezeril nästa gång jag måste handla. O Ränessans funkar inte alls för mig heller - tycker snarare då att det blir värre!

• AEngdell

Min svägerska är barnmorska så jag frågar henne om allt och hon säger att det är ingen fara för beroende om man bara slutar direkt efter förlossningen. Igenting i kroppen är normalt och hela hormonomställningen gör att man blir ok igen utan några problem med slemhinnerna även om man sprayat i 9 månader. Bättre att kunna andas ordentligt!

• Setta

Är oxå fast i nässpray djungeln men jag använder den för barn istället... lite mildare o jag tar bara ett sprut i var näsborre, det räcker faktiskt =0)

• Toadette

Skönt att höra att vi är många nässprayare! Har använt nässpray sen veckan innan jag testade positivt och är nu i v.12. Kan inte andas utan den! Jag kör Otrivin utan konserveringsmedel och ska ta itu med att sluta efter graviditeten. Huvudsaken är att jag klarar mig igenom de här månaderna känner jag.

• BusEmmas mamma

Du kan använda nässpray i 10 dagar i sträck men sedan måste du göra uppehåll på en vecka annars finns risk för konstant nästäppa och du blir beroende av sprayen. Det finns ju koksaltlösning som spray oxå som du kan köra med emellan.Den rensar i näsan men är tyvärr inte avsvällande. Men sitter nästäppan i flera veckor så kan ju det ju bero på graviditeten att du inte blir av med den. Jag hade nästäppa 3 veckor efter min senaste förkylning och då fick jag utskrivet kortisonspray som jag skulle ta till kvällen för att kunna sova.

• Moj Katile

Läkaren sa till mej idag att man lungt kan använda nässpray under graviditeten eftersom slemhinnornas förändring som gör att man e täppt. De brukar gå bra att sluta efter förlossning. Annars finns de tabletter man kan få som gör att man slutar. Inget av detta e skadligt för barnet!

Svar på tråden Nässpray?