• Pysse

Långa naglar - vilka begränsningar blir det i vardagen ?

Jag är så sugen på att göra naglar på salong. Men jag är orolig att jag kommer att bli galen på att inte kunna använda händerna ordentligt. Så ärligt - om man gör fransk manikyr naglar - inte alltför långa kan man då:
    Sätta i kontaktlinser - utan att få hornhinneskador?
    Skriva snabbt på tangentbord?
    Virka och sticka ?
    Dra igen dragkedjor?
    Tangenterna på mobilen - kan man sms:a ?

Vilket är mest hållbart om man är våldsam - gelnaglar eller det andra ?

• Svar på tråden Långa naglar - vilka begränsningar blir det i vardagen ?
  • Ellah

Inga problem att göra något av oavstående. Det enda jag har stora problem med och jämt bryter naglarna på är det förbannade bensinlocket när jag ska tanka!

• JennieL

Man kan göra allt... man lär sig att inte använda fingertopparna
    Linserna tar jag ut med pek- och långfinger
    SMSar gör jag med tummen, leden på den liksom...

Man lär sig!

• isisisis

Lite problem med vissa små mobiler faktiskt....men inte min egen.
    Annars inga problem

• luddigamaskrosen

Jag hade inte problem med något av sakerna. Däremot så gjorde jag missen första gången att dom blev för långa. Efter det så kollade jag alltid om dom va tillräckligt långa genom att krama ur en disktrasa med ena handen. Om jag kunde det va dom perfekta. Men mina växte så snabbt så jag vart ruinerad på det, har inga långa kvar...mina egna håller inte.

• Magrat

Jag har alltid haft halvlånga till långa naglar (inte konstgjorda).
    Jag har linser, inga problem. Jag använder sidan av fingertopparna när naglarna blir långa.
    Jag skriver mycket och snabbt i jobbet. Skriver med naglarna när de är som längst.
    En period stickade jag en hel del. Inga problem över huvud taget.
    Dragkedjor inga problem. Någon enstaka knapp kan vara knepig, men det hör till undantagen.
    Mobilen går rätt bra, men det beror kanske på modellen.

Det enda jag tycker är svårt med långa naglar att spela gitarr och piano.

Men har man egna naglar vänjer man sig vid hur man gör saker allt eftersom de växer. Gör du konstgjorda får du kanske räkna med en tid att vänja dig vid hur du tar i saker...

• Atamon

Jag har inga problem med långa naglar. Skriva på tangentbord går utmärkt, och då skriver jag mycket hela dagarna. Städa och laga mat går bra. Jag har tidigare jobbat på cafe, med bl a smörgåsberedning, det gick utmärkt (jag hade ändå tunna, gummihandskar på mig under beredning) SMSa - inga problem. Händer att jag använder en penna att "peka med" vid vanlig mobil, men jag har handdator med petpinne så det går utmärkt.
    Dragkedjor går också bra. Linser kan jag ej uttala mig om.

• ladylovelylocks

När jag hade akrylnaglar så petade jag ut linserna med pekfingertoppen (insidan, om du förstår hur jag menar) mot inre ögonvrån, så att linsen liksom vek sig och trillade ut på fingret. Annars kan det kanske vara värt att be dom göra pekfingernageln och tumnageln på den dominanta handen lite kortare, tills du har vant dig.

Ang gel vs akryl så skulle jag gå för gel om du bryter naglarna mycket, därför att det gör mindre ont, akryl håller dock längre om du frågar mig! Alltså: gel bryter lättare men är mer flexibelt, akryl bryter inte lika lätt, men när de bryter så gör det j****gt ont! Fast nu är det ca 4 år sedan jag hade gelnaglar, de kan ju ha bättrats med åren

• isisisis

Man får dock vara nogrannare med handhygienen.
    Det är äckligt med bakterier!
    Själv tvättar jag händerna ofta!

• Perniilla

Mina riktiga naglar är långa, och jag får panik när de går av, känns jättekonstigt då jag är van med långa naglar, jag tycker inte att nånting blir svårare..Jag har väldigt starka naglar, så de går inte av så lätt, men blir tokig då de väl går av. Jag har mer problem med korta naglar eftersom att jag är för van med långa =)

• Häxan Jia
    Pysse skrev 2007-11-22 20:48:59 följande:
    Jag är så sugen på att göra naglar på salong. Men jag är orolig att jag kommer att bli galen på att inte kunna använda händerna ordentligt. Så ärligt - om man gör fransk manikyr naglar - inte alltför långa kan man då:Sätta i kontaktlinser - utan att få hornhinneskador?Skriva snabbt på tangentbord?Virka och sticka ?Dra igen dragkedjor?Tangenterna på mobilen - kan man sms:a ?Vilket är mest hållbart om man är våldsam - gelnaglar eller det andra ?
    Jag har alltid långa naglar, har alltid haft.. Men jag är ju van och därmed så är de inte förlamande i vardagen för min del.

de enda tipset jag kan ge dig är att inte göra naglar som är för långa, utan gör mer realistiska, alltså lite längre än vad du brukar ha.
    En gång slyna, ALLTID slyna
  • Helgona

Jag har låååååååånga naglar...gjorda på salong!
    Jag har inga problem med något av dina förslag... har t.o.m lagt stenplattor i trädgården med dem ; )
    Jag gör om mina var 4e vecka...o jag har haft dem i snart 1år...jättenöjd!

Jag har möjligen brytit av en när jag har varit slarvig o använt dem som "verktyg"...

CARPE DIEM
Svar på tråden Långa naglar - vilka begränsningar blir det i vardagen ?