• Anonym

Jag tynar bort!

Jag har aldrig gillat mat speciellt mycket. Jag bantar absolut inte, VET att jag är spinkig och VILL gå upp i vikt, jag gillar bara inte att äta. Känns mest tråkigt och jobbigt och orkar inte.. Har ju ingen aptit alls känns det som..

Är helt gråtfärdig nu.. Ställde mig på vågen som visade 46kg till mina 170cm
    Har vägt så lite en gång innan, det tog mig 2år att gå upp till 50kg och nu var det förgäves.. Det gick skitfort att gå ner igen...

Vet inte längre vad jag ska göra.. Har gått till läkare, terapeuther osv.. Är INTE deprimerad, inte anorektiker...
    Vill bara ha MER matlust för detta går inte mer!

Finns det någon annan som har samma problem??? Finns det något man kan göra för att få lite matlust? Blev helt knäckt när jag insåg hur lite jag nu väger

• Svar på tråden Jag tynar bort!
  • Jamson

B vitaminer stimulerar aptiten!
    Min son är också toksmal, det har han från sin pappas sida...inte min tyvärr.

• Anonym (1)

Är det bara matlusten du saknar så får du äta på schema och helt enklet bara göra det. Ät nyttigt, 5 gånger om dagen osv.

Jag är fd anorektiker, känner igen allt du skriver. (O)Matlust hör med anorexia till, är du säker på att du inte har det? Det tog mig många år att förstå att jag hade det, först hade jag bara ingen matlust.

• Anonym

Skaffa remiss till en dietist! Vill inte läkaren skriva ut sådan får du gå till en annan.. Jag tror att en dietist skulle kunna vara till stor nytta för dig!

• Anonym (Cis)

Jag va i samma sits.. tillslut rasade jag i vikt ännu mer och läkarna gjorde lite tester och det visade sig vara glutenintollernas... så för mig så blev det ju bättre ganska fort eftersom det låg en sjukdom bakom (behöver ju inte va fallet med dig, eftersom du redan varit hos läkaren har ni säkert tagit det testet redan). men läkaren trodde hela tiden att jag va anorektiker. eftersom det inte va någon annan i familjen som har gluten, eftersom det är ärfligt.. det är inte kul att inte ha någon matlust, lider med dig...

hoppas du blir bättre snart... många kramar

• Anonym

det finns ju feta näringsdrycker och proteinshaker och sånt du kan tuta i dig om det bara är matlusten som tryter. lycka till.

• Stumpan83

Rekommenderar också att du söker hjälp hos en dietist. De kan komma med goda råd på vad du ska äta och liknande.

• Anonym

Äter redan tillskott av b-vitaminer plus en massa annat. Hjälpte kanske liiite

Anonym 1 - Jag har gått på en anorexiklinik, och fick göra ett självskattningstest där, jag hade inte det typiska anorexitankarna, jag har ingen skev kroppsuppfattning. Visst kanske man kan kalla det en ätstörning ändå, men inte typisk anorexi. Min terapeut va på den kliniken, och det hjälpte inte det minsta lilla, för dom försökte behandla mig som en anorektiker.

anonym - har gått hos dietist också. Fick näringsdrycker, men får inte det mer för jag tog BARA näringsdrycker då, ingen mat alls. Jag kan mycket om kostlära, jag vet HUR man ska äta rätt, "bryr" mig bara inte tillräckligt för att göra det

Finns det ingen medicin som kan öka aptiten?

• Anonym

anonym cis - Tas det testet vid vanlig utredning? Det har tagits en massa blodprov men vet inte exakt vad..

• Stumpan83

Malvitona är en medicin som iaf äldre brukar få för att öka aptiten. Just nu har vi väldigt många pat som får calogen, vilken är en slags näringsdryck men man dricker i princip bara 15 ml åt gången. Den innehåller väldigt mycket kalorier.

• SkönaGG

Har du ingen att äta tillsmmans med? Det är roligare då.

Alexandra 040318 & Beatrice 060121 & Christina 071004
  • Anonym

tack stumpan, ska kolla upp det

gurra - nej har tyvärr ingen att äta med, fast det brukar inte göra så stor skillnad. Äter liiite bättre om någon gör maten åt mig, men kan ju inte begära att någon ska göra frukost middag och kvällsmat varje dag åt mig

Vet att många tänker att "det är väl bara att äta då om man nu vill gå upp i vikt" och ja, det kanske är så, men kan inte förklara varför det känns så omöjligt för mig..

• Anonym (som du)

Jag väger inte lika lite som du. men 55 kg på 178 cm. Kan inte heller gå upp i vikt. har försökt i 2 år, men det går nerför alla gånger jag ställer mig på vågen. Har inget bra tipps att ge dig, men läser vidare här om det är någon som kommer med något bra. Och förresten jag har inte heller matlust. gillar inte mat.

• SkönaGG

Jag vägde 48 och är 164cm och kunde inte gå upp innan jag blev gravid.
    Jag tycker också att det är tråkit att äta, blir inte hungrig bara sötsugen och äter helldre mackor eller godis om jag är ensam. Nu har jag turen att ha träffat en man som ser till att jag äter lagad mat minst en gång om dagen.

Jag fick alltid höra att jag kunde vara glad som var så smal men det är inte kul för jag frös hela tiden och hittade aldrig snygga kläder som passade. Åt mycket skräpmat,godis och mängder läsk.

Alexandra 040318 & Beatrice 060121 & Christina 071004
  • Anonym (Cis)

Jag tror inte dem tar det med dem vanliga blodproverna, men du kanske kan ringa och kolla, och se om dem har tagit det testet, det är ju bara ett blodprov.

• fixarmamma

Håller också å at tyna bort läkaren är jäte orolig o vill lägga in mig.
    Men jag har ingen som kan ta hand om barnen väger just nu48 till mina169 äter 6 mål om dan har också närings drycker men inget hjälper har sån ångest.
    Har heller ingen anorexi hatar min magra kropp vill bli tjock o fet.
    Har en kronisk tarmsjukdom som gör att det bara rinner av mig vet inte vad jag ska göra life sucks just nu

Svar på tråden Jag tynar bort!