• Anonym (frugan)

Min man är alkoholist, jag behöver stöd!

När jag växte upp var min mamma alkholist. Jag har haft det ganska tufft periodvis och när jag var 18 dog hon av följderna.
    Jag lovade mig själv då att det aldrig skulle få upprepa sig.

Nu sitter jag här 10 år senare och har jusr insett att min man är alkoholist.

Jag har sett flera varningssignaler men skuffat undan dom. Vi har två barn tillsammans och dom är mitt allt. Jag älskar min man men nu är allt bara svart och tomt.

Overkligt är bara förnamnet. Jag önskar att jag bara kunde vända sida och lämna det här bakom mig.

Jag har bestämt mig för att ge honom en chans att bli nykter alkoholist men vart vänder jag mig? Vem hjälper oss att gå vidare?

*ledsen*

• Svar på tråden Min man är alkoholist, jag behöver stöd!
  • Anonym (??)

Oj det måste vara en riktigt jobbig situation. Vet tyvärr inte vart du ska vända dig. Undra om han VILL bli nykter? Så du inte kämpar i "onödan".

• Anonym (frugan)

Han säger att hsan gör vad som helst för att bli frisk, men frågan är precis som du säger... kan han verkligen? Orkar han? Jag har ju sett tidigare vilket helvete det är. Ska jag orka mig igenom?

• FruMansour

Hej... Min mamm är också alkoholist.

Har några tips åt dig:

* Prata med drogenheten på soc i din hemstad.

* www.acoa-sverige.org/ En länk för folk som vuxit upp i missbrukarfamiljer. Läs igenom karaktärsdragen och du kommer känna det som om de skrivit hemsidan ENBART för din skull. De har jättebra möten i de flesta städer.

* www.al-anon.se/ En länk för alla som är anhörig till missbrukare. På deras möten får man lära sig att ställa krav på missbrukaren och att INTE vara medberoende. Nyttigt!

* www.aa.se/ Anonyma Alkoholisters hemsida!

* snoopyhunden@hotmail.com Min mail om du undrar något...då jag vet hur det är eftersom jag VARIT i samma sits!!!!

Lycka till! Det ordnar sig alltid!

• Anonym (frugan)

Åh tack!!!!

Jag mailar dig gärna men inte idag, är alldeles för.... tom?

Ska kolla in länkarna!

Tack igen!

• FruMansour

Anonym (frugan) skrev 2007-11-22 21:20:24 följande:

Åh tack!!!!Jag mailar dig gärna men inte idag, är alldeles för.... tom?Ska kolla in länkarna!Tack igen!
    Jag kollade in ACOAs hemsida nu men hittade inte riktigt karaktärsdragen... De fanns i alla fall i boken som jag läst... men jag ska kolla upp det åt dig och länka senare...

Ingen fara.. Maila när du vill/har ork/lust.. jag svarar när jag har kollat mailen/ork/lust :)
  • Anonym (anhörig)

Min svärfar har kämpat med sin alkoholism i många år. jag tror att det bästa är att åka tillsammans med din man till beroendekliniken på ert närmaste sjukhus.. där finns hjälp att få och de kan också koppla er vidare till behandlingshem. Dom är duktiga på att följa upp och finnas som stöd för hela familjen. Det absolut viktigaste är att din man förstår att han har ett problem och att han vill ha hjälp. då tror jag verkligen att ni kommer att klara det! lycka till! kramar

• FruMansour

www.bokus.com/b/9151403331.html

Länk direkt till bokhandeln också.

Om man anser att man själv inte tagit alltför stor skada av att växa upp i ett missbrukarhem så kan man ju läsa den som ett skräckexempel för hur det förmodligen blir för barnen om man inte gör något åt problemet med alkoholisten som man lever med idag... För man vill ju inte att barnen ska vara med om det man själv varit med om.

• FruMansour

samverkangruppen.se/

Länk till ett av Sveriges bästa/mest framgångsrika/hårdaste behandlingshem där de jobbar med Minnesotamodellen/12stegs-programmet.

• Anonym (frugan)

inlägg 7: beroendeklinik, vad bra, då vet jag vart jag ska ringa. Tack!

FruMansour - Mitt beteende idag talar verkligen för att jag tog skada då. Jag ägrar att gråta och jag är annars väldigt lättgråten. Det är försvarsställning 100 nu.

Mina barn ska aldrig behöva uppleva det jag gjorde

• Anonym

Hej!!!
    vill börja med att säga att jag verkligen beklagar sorgen över din mamma.
    min pappa är NYKTER alkoholist, i många år har jag kämpat med att förstå hans betende men aldrig lyckats fören jag tog i kontakt med AA.
    jag fick prata med en ff alkoholist han hjälpte mej att förstå pappas sjukdom.
    ring till anonyma alkoholister be att få tala med en ff al.
    skulle vilja skriva så mycket till dig men så svårt här..
    lycka till kära du
    och glöm aldrig ställ inga krav på din man och det måste vara HAN som vill sluta dricka. kram

• FruMansour
    FruMansour skrev 2007-11-22 21:33:43 följande:
    samverkangruppen.se/Länk till ett av Sveriges bästa/mest framgångsrika/hårdaste behandlingshem där de jobbar med Minnesotamodellen/12stegs-programmet.
    De har även behandlingsveckor för anhöriga till missbrukare. Jag har gjort en innehållsrik/skitjobbig/nyttig vecka där som soc betalade. Efter att ha varit där var det inga problem att komma hem och säga NEJ på riktigt till missbrukaren i mitt liv.
  • FruMansour

Anonym (frugan) skrev 2007-11-22 21:33:57 följande:

inlägg 7: beroendeklinik, vad bra, då vet jag vart jag ska ringa. Tack!FruMansour - Mitt beteende idag talar verkligen för att jag tog skada då. Jag ägrar att gråta och jag är annars väldigt lättgråten. Det är försvarsställning 100 nu. Mina barn ska aldrig behöva uppleva det jag gjorde
    Förstår precis... Av just den anledningen så har min man och jag tagit beslutet att plocka bort alkohol helt från våra liv då även han haft problem. Jag känner att det är alldeles för lätt för mig att "ramla in" på samma bana som min mamma.
    Men det betyder förstås inte att ALLA måste sluta dricka helt... Bara ett beslut som vi var tvungna att ta eftersom vi känner att vi lätt tappar kontrollen över alkoholen.
  • FruMansour

Anonym (anhörig) skrev 2007-11-22 21:29:01 följande:

Min svärfar har kämpat med sin alkoholism i många år. jag tror att det bästa är att åka tillsammans med din man till beroendekliniken på ert närmaste sjukhus.. där finns hjälp att få och de kan också koppla er vidare till behandlingshem. Dom är duktiga på att följa upp och finnas som stöd för hela familjen. Det absolut viktigaste är att din man förstår att han har ett problem och att han vill ha hjälp. då tror jag verkligen att ni kommer att klara det! lycka till! kramar
    Ja precis... Vill inte din man så är det inte alls lätt. Går knappast att jobba ensam mot sjukdomen...
    Med på Al-Anonmötena så får du stöd och hjälp oavsett om din man vill eller inte och du kommer då få styrka att i alla fall ställa krav och lära dig att säga NEJ!
  • Anonym (frugan)

Tusen tack för era råd!

Jag ska försöka sova lite och se vad vi kan åstadkomma imorgon.

Jag kan bara inte fatta att jag såg honom där i soffan med en 75:a explorer... Varför, varför, varför?

Svar på tråden Min man är alkoholist, jag behöver stöd!