• hk2003

Heltäckningsmatta i barnrum...?

Funderar på att lägga in en heltäckningsmatta (inte alltför lurvig) i ett litet rum som om några år ska göras om till en "gå-in-i-garderob" (typ dressing-room). Tills dess ska vår 1 åriga dotter ha detta som sitt rum.
    Enligt mattförsäljare är det ur städ- och allergisynpunkt bättre med helt.matta eftersom alla partiklar dras till mattan och du får upp dem när du dammsuger, istället för att virvla omkring i rummet.
    Vad tror ni om heltäckningsmatta i ett barnrum?

• Svar på tråden Heltäckningsmatta i barnrum...?
  • Laromssim

Går det ta bort choklad o sånt lätt??

• jennie ellie

Har haft ljus rosa i dotterns rum, såå fint tills hon hällde ut ett paket välling och vattnade det på mattan...det blev gröt... Men ligger inte rummet i anslutning till köket går det nog bra.

• AnnaGBG

Det skall vi ha i barnens blivande lekrum. Struntar i om vi måste byta den 1 gång om året men den är ju ljuddämpande och den dämpar även skallskador och hindrar ALLT som kastas i golvet från att gå sönder.
    Dessutom skall vi nog ha vadderade väggar

• Suck och suck

Fashinerande det där..Med de där "andra rönen" att heltäckningsmatta faktiskt kan vara BÄTTRE än vanliga golv, ur allergisynpunkt (jag har också hört de där rönen, förut)

Först trodde jag dock att det stod "Heltäckningsmatta i badrum" och det lät ju inte allt för fräscht.

• duck

När jag var aupair i england hade de heltäckningsmatta i badrummet. Dessutom hade de en fyraårig son som ibland kissade lite utanför......Not so nice!

• AnneSophie

Alltså det fanns ju en anledning till att man rev ut alla äckliga heltäckningsmattor när jag var liten (dvs slutat på 70-talet och början på 80-talet). Heltäckningsmattor samlar...saker... Det går inte att städa riktigt riktig rent dom. På jobbet har vi där jag sitter heltäckningsmattor, som ångtvättas dyrt flera gånger per år och dammsugs två gånger i veckan, men yack... Och så fort jag kommer till jobbet börjar jag nysa.
    Jag har personligen hellre jordgolv än heltäckningsmattor i ett hus.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Pshevil

Vi har en matta som täcker hela golvet, inte heltäckningsmatta men måttbeställd efter rummet i sonens rum. Den funkar jättebra, det är lätt att dammsuga den och den luddar inte. Mysigt att sitta och leka på den och ett plus att saker inte dunsar i golvet och gör märken när han slänger dem. Skönt att dämpa ljudet från en kartong med lego som hälls ut på golvet också Flört

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
Svar på tråden Heltäckningsmatta i barnrum...?