• Anonym (Undrar)

Vad krävs för övervakat umgänge??

Vill ha de, men vet inte vilka skäl som e godtagbara??
    Varför fick ni de? Va de ni själva som krävde de, eller föreslog familjerätten de??

• Svar på tråden Vad krävs för övervakat umgänge??
  • Anonym (Undrar)

Menar så klart mellan mitt barn och den andra föräldern.

• Anonym (insatt)

Övervakat umgänge dvs med kontaktperson kan familjerätten bara bestämma om det är ok för den som skall ha det övervakade umgänget. Skall det tillsättas mor den personens vilja måste frågan prövas i domstol och då måste man bevisa att h*n är försumlig och olämplig på något sätt dvs det måste vara till barnets bästa att umgänget är övervakat.

• Anonym

Halloj,
    Jag var i rätten och då dömde de umgänge i närvaro av kontaktperson, bland annat pga den starka konflikten som var mellan oss. Pappan hade inte träffat sitt barn på 5 månader (barnet var då 7månader) och dessutom visade han ingen som helst intresse av vad som är bäst för ett sådant litet barn....han tänkte alltså bara på sig själv. Detta påtalade jag i rätten, min oro för att han inte skulle se till vad som är bäst för barnet....
    Det jag vill ha sagt att umgänge i närvaro av kontaktperson inte bara döms för att ena föräldern försumlig eller olämplig.... i mitt fall räckte det med en enorm konflikt + att jag var väldigt orolig för mitt barn och verkligen påpekade det i rätten!!!

Jag kan väl säga att min oro har varit väl befogad!!! Jag har haft mycket kontakt med Familjerätten och alltid haft dem i ryggen som har stöttat mig.....

• Anonym (...)

i mitt fall så var pappan helt enkelt TVUNGEN att godkänna det, för annars så vägrade jag något umgänge över huvud taget tills det var klart i TR, och FR var helt på samma linje och ansåg att det var det bästa, sedan fick jag även det som interimistiskt beslut i TR!

Svar på tråden Vad krävs för övervakat umgänge??