• clabba

Epilepsi( frånvaroattacker)

Känner mej lite allmänt nedstämd då det verkar som att min älskling har epilepsi i form av frånvaroattacker. Han har hemiplegi och detta har varit känt sedan länge men nu verkar det som om att det som bara tidigare varit en "drömmande personlighet" förvandlats till ep. Vi har inte gjort eeg än så man ska väl inte måla fan på väggen riktigt än kanske men men...
    Jag undrar om det e någon här med erfarenhet av detta, som kanske har det själv. Vilken medicin finns? Vanliga biverkningar? Hur blir det i framtiden, med körkort o så?? Får man ta körkort med denna diagnosen?

Har som ni märker inte pratat ordentligt med vår läkare ännu men jag kände bara att jag behövde lite snabba svar.

Tack på förhand alla ni snälla som svarar :)

• Svar på tråden Epilepsi( frånvaroattacker)
  • fenurila K o L t

Min ena brorsdotter har det och så länge hon har medicin så är det bra

5 barnsmamma (-01 -02 -04 -06 -07)
  • clabba

Okej. Vet du någonting om hennes framtid med t.ex. körkort och så?

• fenurila K o L t

Om hon är anfallsfri i 2 år tror jag det var så fick hon ta körkort. Har ju vuxit upp med en stora syster som hade svår EP och har en hel del erfarenhet utav sjukdomen

5 barnsmamma (-01 -02 -04 -06 -07)
  • Eldo

Min pojke har frånvaroattacker och det började redan när han var bebis. Vi hade misstankar om att det kunde vara ep, men EEG:t visade inget.

Nu några år senare så har han även fått kramper.
    Han har frånvaroattacker när han är vaken och kramper då han sover.

Det är inte alltid epilepsin går att se på EEG. Så är det i min sons fall. Hans neurolog tror att han måste ha ett anfall medan han gör EEG:t för att det ska synas.

Han har nu ätit medicin i 1 år och inga biverkningar har han. Då har han ändå ökat dosen MÅNGA gånger.

• clabba

Tack så mkt för svaren!
    Vi ska göra eeg snart....vet inte när bara.
    Längtar tills det e dags iaf så man vet vad som gäller.
    Kan bara inte låta bli att tänka på vad detta kan innebära för hans framtid med bl.a. körkort o så.
    Men, men....det blir nog bra.
    Tack igen!

• tisas

Hej
    Min dotter har EP och min första fråga till doktorn var om hon fick ta körkort(hon är 7 år) efterssom vi bor på landet så är körkort rätt viktigt här och jag fick till svar att hon måste ha varit anfallsfri 2 år MED medicin så det är nog rätt lugnt.
    /Tisas

• clabba

Tack!
    Det lät positivt! :)

Vet ju som sagt inte ens om det är ep än....skönt i alla fall att höra om nån mer som funderar på körkort för sina barn under 10 år ;)

• angelica75

Hej!
    Jag och min 10-åriga dotter fick reda på igår av läkaren att hon har epilepsi. Hon har haft frånvaroattacker sen i somras som vi har märkt av. Men hon kan ha haft det längre.
    Angelica

• tjoddan

Hej!
    Har en dotter på 2 år med ep. Vi har gjort 3 EEG, men inget visade tecken på EP. Tillslut fick jag filma ett anfall och när jag visade detta var det inget snack om saken! Nu har hon fått medicin i snart 1 år. Tror hon var 3 mån första gången jag såg henne "försvinna" men det har funkat jättebra med medicinen, hon har bara haft 2-3 anfall efter att vi börjat medicinera henne.

/Lina

• PippiLotta32

Hej hej!

Min dotter har en cp-skada (diplegi) och även epilepsi. Hon får en medicin som heter Hermolepsin, när hon var nyfödd åt hon en medicin som heter Fenobarbital.
    Min dotter Emma har sällan frånvaroattacker, utan nästan bara riktigt kraftiga anfall.
    Kanske inte svaret på dina frågor, men om du skulle vilja prata så är det bara att skriva en rad i min gästbok.

Mvh Anna

• bumsis mamma

Min bror hade ep när han var barn.Han medicinerades från 4-års ålder pga frånvaroattacker precis som ditt barn.När han var ca 16 år kunde han sluta med med.Ep hade växt bort.å nu är han friskförklarad.Ep är ärftligt vår pappa hade det,vår farfar med och min äldre bror har det .Han fick det som vuxen.Men de hade bara ep-anfall som de krampade.Så har ni tur kan det växa bort med åldern.Lycka till

• NobodysFool

i framtiden så måste man vara anfallsfri i minst två år för att få körkort .. man växa ifrån det om man får det i tidig ålder sen finns det olika mediciner det kan du ta reda på nätet.. biverkningarna brukar vara trötthet ... ta reda på info hos läkare så du känner dig föreberedd om något skulle hända... man e orolig jag vet min man har ep och man e osäker

• Kålrot

Min man har epilepsi i form av frånvaroattacker + att han krampar lite med käken och händer.
    Jag skriver med tanke på din fundering över framtiden. Min man har inget körkort, men det är mycket självvalt också, han vågar inte riktigt.
    Han blev opererad för 4 år sedan och äter nu mycket mindre medicin än vad han gjorde innan. Han håller nu på att minska ner ännu mer för att sedan ta bort medicinen helt. Och än så länge är han anfallsfri.

Vi har 3 barn och ingen av de har ärvt hans epilepsi, vad vi vet än så länge. Han har heller ingen anhörig som har det.
    Min man har haft en helt normal uppväxt och skolgång, epilepsin har inte varit något hinder alls. Man måste bara acceptera den.

Lycka till!

Svar på tråden Epilepsi( frånvaroattacker)