• vivaldi

Ni som är i v.30-36 - Hur går det att jobba?

Jag blev lovad ett sommarvikariat, men erbjudandet togs tillbaka när arbetsgivaren fick veta att jag är gravid. Hon tyckte att BF låg för nära sista dagen i vikariatet (det är en dryg månad eller knappt 5 veckor mellan). Risken att jag skulle behöva sluta tidigare var för stor, sa hon. Min mamma har alltid jobbat fram till sista dagarna utan större problem, så jag blev väldigt förvånad över att arbetsgivaren var så säker på sin sak.

Jag har varken råd eller lust att gå hemma hela sommaren som om jag vore sjuk bara för att jag ska ha barn i mitten av september. Efter att ha pluggat i många år är jag dessutom angelägen att få lite yrkeserfarenhet innan mammaledigheten. Söker andra jobb för fullt, men känner mig väldigt modfälld just nu...

Hur funkar det att jobba för er som är på väg in i sista månaden? Är det rimligt att tro att jag inte kommer att kunna jobba fram till en månad innan BF?

• Svar på tråden Ni som är i v.30-36 - Hur går det att jobba?
  • Marsfisken

Jag är i 34+6 och jag jobbar fortfarande heltid (nästan utan problem) har tänkt jobba till 14 dagar innan Bf. Börjar bli lite tungt men det är inga som helst svårigheter för mig (jobbar som lärare på högstadiet) Tråkigt att personen nästan anser att graviditeter inte kan förekomma utan en massa sjukskrivningar den sista tiden... Många graviditeter är ju nästan utan komplikationer...
    LYCKA TILL

• Lenafena

Vivaldi: det där tycker jag låter som ren diskriminering!
    Har du blivit lovad ett vikariat coh har bf 4-5 vecor senare, så borde graviditetn inte sätta några käppar i hjulet för det. Jag tycker du ska kolla vidare om arbetsgivaren verkligen har rätt att dra tillbaka erbjudandet pga detta. Kolla med facket

• smulan001

Håller med lenafena: Har du blivit lovat vik. ska du ha det.......... Men det beror ju lite på vad du har för typ av jobb??? Jag jobbar natt inom hemtjänsten, och det var omöjligt att jobba eftersom vi har tunga lyft, massor av spring och miljoner av trappor .......... Men lycka till och hoppas det löser sig!

• AnkiMattis

jag jobbabde till dagen innan min son föddes och det gick hur bra som helst....

• vivaldi

Tack för era svar!

Det beror såklart en hel del på vad man jobbar med. Jag är sjukgymnast och det är ju mer fysiskt och aktivt än ett kontorsjobb. Men inte alls lika tungt eller repetetivt som att jobba som vårdbiträde inom hemtjänst eller på äldreboende (har gjort det mycket i mitt liv!). En stor del av dagen sitter man dessutom framför datorn. Jag har inte haft några planer på att jobba ända fram till BF, men till en månad innan trodde jag var en rimlig tanke.

• MUU

Hej!
    Jag har tänkt jobba tills jag måste åka in till BB. Är nu i v. 32 och visst kan man vara lite trött när man jobbar ca 12 timmar per dag, 5 dagar i veckan + renoverar på helgen... :o)
    Jag tror att många (nu menar jag inte alla) men många utnyttjar möjligheten att få HP för att få ledigt innan barnet kommer.
    Det är ju bara att titta på hur det var förr när man inte kunde få pengar för att gå hemma.
    Trist att bli dömd på det sättet som du blev.
    Kram MUU

• Frippa

Tycker att du ska ta upp det här med ditt fack om du är med i facket.
    För så här får hon inte göra.

Det är ju ett rent antagande att det finns en risk för att du går tidigare.
    Nej, sparka bakut, det där hade jag inte gått med på!

• Annah B

fast man ska ju iregel ta det lungt sista veckorna innan BF.. tycker inte att det är att utnyttja HP ( har det inte själv och kommer inte att få)

• MossaQ

Jag jobbar fortfarande heltid, på kontor, det är ett stillasittande jobb, men det har sina stresstoppar. Det går än så länge bra men jag är helt slut frammåt 15-tiden. Vaknar inte till förrens vid 20-tiden hemma i soffan, efter att fått äta mat och vilat lite.
    Det är skillnad nu mot 2 veckor sedan, blir dummar i huvudet :-/ och segare vecka för vecka.
    Jag är 32+2 och tänkt jobba till 36+3.

/M

• vivaldi

Nu har jag pratat med chefen igen... Trots min trevliga ton och mina sakliga och kloka argument vill hon absolut inte att jag jobbar där i augusti. Eventuellt kan hon ge mig ett kortare vik i början av sommaren, men hon betonade starkt att jag inte kan räkna med att det går, utan måste söka andra jobb också.

Jag har såklart sökt en massa andra jobb, men har inte ens fått en intervju - och då vet de inte att jag är gravid än. Usch... känner mig väldigt oönskad just nu. Vill så himla gärna få lite yrkeserfarenhet innan mammaledigheten och är så laddad att göra ett skitbra jobb. Jag tycker det faktum att jag jobbat där tidigare och kan rutinerna (och är duktig!)borde väga tyngre. Nu kommer de troligen att anställa någon helt nyutbildad istället för mig.

Jag har jobbat varenda sommar sen jag var 15 och nu när jag har en bra utbildning ska jag plötsligt gå hemma och vända på slantarna bara för att jag ska ha barn i mitten av september. Ekonomiskt är det naturligtvis inte idealiskt heller. Känner mig så deppig idag!

• Signatur

Min mamma är sjukgymnast. Med mig jobbade hon fram till 2 veckor innan förlossningen (hade sommarsemester då, jag är född i augusti) och med min bror jobbade hon fram till dagen innan förlossning (han kom någon dag för tidigt).

Så att generellt säga att man som sjukgymnast inte kan jobba är att ta i. Det beror på hur DU mår!

• vivaldi

Nej, precis! Jag håller helt med. Men det hjälper ju inte min situation för det är inte alls upp till mig... Klart de hellre tar någon som inte är gravid om de får välja. Jag kunde ju ha låtit bli att säga att jag är gravid och dykt upp första dagen med min mage. Eller ljugit om BF och sagt att det är en månad senare. Men det var jag för ärlig för att göra och ärlig ska man tydligen inte vara.

Från att ha varit erbjuden ett jobb får jag nu ringa och tigga om att kanske få ett kortare vik. Och de säger att de ska försöka fixa, men det är inte alls säkert att det går. Som om de gör mig en tjänst som försöker! Det känns så himla förnedrande!

• CoolJen

Orkar kroppen av det så är det ju inga problem.
    Jag hade min sista arbetsdag igår och har nu 12 dagar kvar. Däremot så har jag verkligen haft det svårt och jobbigt de sista 2 månaderna, pga. foglossning...men har tyvärr inte fått ledigt ändå, så hade ditt fall varit mitt fall hade jag bara vart glad att inte jobba sista tiden.

• vivaldi

CoolJen
    Jo, jag förstår att det är jättebra för de som kan få HP. En fantastisk förmån! Men jag som står utanför arbetsmarknaden just nu kan ju inte vara glad över att gå arbetslös hela sommaren utan inkomst. Då jobbar jag hellre och har det kämpigt om det skulle bli så. Så känns det nu i alla fall.

Lycka till med förlossningen föresten!

• Jen80

Om du nu skulle vara med i ett fackförbund (men du kan säkert ringa till det fackförbund det företaget tillhör), så kommer det med all sannolikhet säga att de får INTE neka dig jobb pga att du är gravid. De kan neka dig jobb pga andra anledningar, men är det pga av den anledningen så kan de åka dit som bara den. Ställdes själv inför ett sånt dilemma, men det var alldeles i början av min graviditet, då jag inte fick det jobbet jag ville pga att det då skulle vara två gravida på samma avdelning. Jag fick dock ett annat jobb, men med färre timmar m.m. VAr asförbannad i början, men pga att min arbetsgivare verkligen har ställt upp för mig innan och jag vet att de kommer göra det senare också, så valde jag att inte göra något åt saken.
    Men har du ingen anknytning eller något till de här människorna så skulle jag definitivt koppla in facket.

Är själv i v.33 nu och har blivit sjukskriven. Mår egentligen väldigt bra och skull elika gärna kunna jobba, men pga av risk för för tidigt födsel så ska jag vara hemma nu ett tag. Men man kan aldrig förutsätta att du inte kommer kunna jobba. Hade bestämt mig för att jobba fram till en månad innan bf. Skulle klara mer, men det känns skönt att få vara ledig lite innan.
    Men stå på dig och bli arg. Det är faktiskt olagligt att göra som de har gjort...

Kram och lycka till!!

• CoolJen

Vivaldi: jo jag förstår dig om du mår bra och så, man vill ju ha så mycket pengar som möjligt innan...för alla vet ju hur fattigt det blir sen.
    Ja hoppas att allt löser sig och tack.

• Hälge

Jag slutade jobba igår 22/4 BF på måndag den 25/4. Har gått hur bra som helst. När jag väntade mina två andra barn jobbade jag också in i det sista. Men självklart beror det på vilket jobb man har. Jag jobbar på kontor, nu på slutet har det varit rätt stressigt men man får ju ta det lugnt när man kommer hem. Skippa alla måsten.......

• LabLover

Måste hålla med föregående talare. Klart du kan jobba om du mår bra!

Själv är jag i v. 32 och mår riktigt bra. Tänker jobba in i det sista. Min BM säger att mår man bra större delen av graviditeten så gör man ofta det hela tiden ut. Jag jobbar som skolkurator och skolavslutningen är 10 juni för oss i år och jag har BF 20 juni. Tänker sitta på rummet och vända papper så länge jag orkar. Vill ta ut så lite semester som möjligt innan bebisen kommer.

Lycka till med jobbet och facket!

Svar på tråden Ni som är i v.30-36 - Hur går det att jobba?