• Elie

Ikea-säng (madrass)

Hej.
    Ni som har Ikea-madrasser i era sängar; vad har ni och hur nöjda är ni?
    Vi har en 160 cm resårbotten (den säljs inte längre, och jag kommer inte ihåg vad den heter) och två 80 cm  bäddmadrasser ovanpå det.
    Jag är inte nöjd med den sängen!!
    Iom att det är gemensam botten så far man omkring när den andra rör sig och så är sängen hård och jag vaknar varje morgon med ont i ryggen. Nu när man dessutom har två barn som ibland vill ligga med i sängen så är 160 väldigt litet Skrikandes

Jag har börjat kolla på lite nya sängar, men det är ju så dyrt med en rejäl säng! Ikea är väl det man har råd med.... men jag vill inte göra misstaget att köpa en dålig säng igen, och det känns så nervöst att köpa nåt så vi drar oss för det.  Sen så är det inte enkelt att komponera ihop en säng heller. Det finns ju resårmadrasser, madrassbottnar, skummadrasser, latxmadrasser och jag vet inte vad mer...

Så, vad har ni i era sängar? Jag kanske kan få lite klarhet i madrassdjungeln om ni hjälper mig! Flört

• Svar på tråden Ikea-säng (madrass)
  • Popi

Vi har också en hel 160-resårbotten, inte Ikeas, den är också hård upplever jag, o. som du säger så far man runt. Har köpt den tjockaste bäddmadrassen till, på Ikea, 160 * 9cm, som vi lagt ovanpå ord. bäddmadrassen, vilket blev betydligt bättre, men är ändå inte riktigt bra. Blir ny säng sedan då vi flyttar...

Innan hade jag en kontinental, 180 cm, faktiskt från Jysk o. den var väldigt skön. Min sambo tyckte däremot den var för mjuk o. då jag flyttade in hos honom så sålde jag min säng. Jag hade inte haft den mer än 1 år o. möjligen kanske kvaliteten inte var det bästa efter längre tid, men under det året var den suverän, precis som sängar ska vara - att man inte känner av att man ligger i den . Jag sov väldigt bra det året.

Men alternativet ni kan göra förutom att byta säng helt är att köpa till en skumgummidyna 160 o. lägga på resårmadrasserna, liksom en kontinental är uppbyggd. Sängen blir högre då men man slipper känna de hårda resårerna.

• nalleq

Vi köpte våran säng (180) på europamöbler när de hade en drive. Tror vi betalade 12000 för stomme, 2 resårmadrasser, 2 bäddmadrasser och 2 sängbord. Bäddmadrasserna bytte vi ut mot 1 stor bädmadrass efter ett tag, eftersom vi blev less på att de 2 bäddmadrasserna bara gled omkring och man kände skarven mellan sängarna.

Vi är väldigt nökd med våran säng och efter 6 år funkar madrasserna faktiskt lika bra.

Ett tips är att om du köper en resårmadrass så ska man vända (huvudände blir fotände) på den ca 2 ggr/år för att den ska få längre livslängd. Hoppas du förstår vad jag menar.

Lycka till i sökandet

• Popi

Förlåt, jag ljög visst i mitt tidigare inlägg, såg nu att vi har två 80`s resårmadrasser! Konstigt hur sängen rör sig då när den andre kliver i, har ju ram runtom den med...hmm..

• Sexymala

Vår är ganska ny, från Ikea!
    Två 90x200 resårmadrasser sultan
    En 180 bäddmadrass tuvebo,
    trivs superbra med det! Den har inte hunnit bli så skön är, man måste nog "ligga in den" nått år först! Lite sluttande i mitten blir den ju, eftersom vi ligger nära varann, men det är bara att flytta ut på kanten om man vill!
    Skönt med stor säng o perfekt för framtida barn!!

• Pshevil

Vi har precis köpt ny säng från Ikea. Vi köpte var sin Sultan-madrass (2x90 cm), kommer inte ihåg exakt vad de heter men det var typ de dyraste. Köpte också den tjockaste bäddmadrassen. Vi sover gudomligt!
    Tänkte först köpa en dyrare säng, men sen kändes det onödigt. Vem har samma madrass i 25 år iaf, liksom Flört

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
Svar på tråden Ikea-säng (madrass)