• Minoria

Någon som vet nåt om hjärtsvikt hos hund???

Usch.. jag sitter bara och lipar.. Har varit inne på djursjukhuset med min gamla tik (12 år) idag för hon har varit så flåsig och knepig inatt... De behöll henne pga akut hjärtsvikt och vätska i lungorna.. Och nu är jag såå orolig!! Är det någon här som har erfarenhet eller kan något om just hjärtsvikt på hund? Är det behandlingsbart? Kan hunden leva ett bra liv med medicinering? Eller är det enbart avlivning som gäller?? Jag var så chockad och förstörd i morse när jag var där att jag fick inte fram alla frågor till veterinären :(
    Men hon talade om flertalet gånger för mig att situtationen var väldigt allvarlig :( Usch.. Jag står verkligen inte ut...

• Svar på tråden Någon som vet nåt om hjärtsvikt hos hund???
  • Snufserufs

Hjärtsvikt kan leda till ett lungödem dvs att lungorna fylls med vatten och till lsut dör man utan akut behandling.
    Vill inte skrämma dig men vill att du ska veta att om veterinären inte anser att hunden är i sådan kondition att hon kan leva ett gott liv så lyssna på det.
    Hjärtsvikt kan bli mycket plågsamt.
    Förstår att detta är mycket svårt.

• Minoria

Jag skulle ju självklart inte låta hunden leva vidare om veterinären anser att hon inte bör det.Hur fruktansvärt det än blir för mig, så vill jag ju inte att min älskling ska lida :( Ser det som mitt ansvar som djurägare att fatta det beslut som är bäst för hunden och inte för mig...

Ville mest veta om det ens finns någon chans att hunden kan återhämta sig...

Snufserufs skrev 2007-11-23 12:15:50 följande:
    Hjärtsvikt kan leda till ett lungödem dvs att lungorna fylls med vatten och till lsut dör man utan akut behandling.Vill inte skrämma dig men vill att du ska veta att om veterinären inte anser att hunden är i sådan kondition att hon kan leva ett gott liv så lyssna på det.Hjärtsvikt kan bli mycket plågsamt.Förstår att detta är mycket svårt.
  • Ex ungue leonem
    Minoria skrev 2007-11-23 12:19:41 följande:
    Jag skulle ju självklart inte låta hunden leva vidare om veterinären anser att hon inte bör det.Hur fruktansvärt det än blir för mig, så vill jag ju inte att min älskling ska lida :( Ser det som mitt ansvar som djurägare att fatta det beslut som är bäst för hunden och inte för mig...Ville mest veta om det ens finns någon chans att hunden kan återhämta sig...
    Du vet själv vilka/vems råd du skall lyssna till.
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Minoria

Nu har äntligen veterinären ringt... de verkar ha fått bukt med det och hon har piggat på sig; de vill att jag tar hem henne ikväll... :)

Svar på tråden Någon som vet nåt om hjärtsvikt hos hund???