• Honeyflowers

Hur länge brukar det ta innan man hör av Försäkringskassan vid en sjukskrivning?

Hur länge brukar det ta innan man hör av Försäkringskassan när man har skickat in begäran om sjukpenning? dvs. man är sjukskriven o skickar in de intyg man har osv.

- om de vill att man kompletterar ansökan, hur länge brukar det ta innan de hör av sig på något sätt?
    - om de godkänner den rakt av, hur länge tar det?
    - om de ger avslag, hur länge innan man får veta det?

Tacksam för alla svar!!

♥Vi väntar äntligen barn- BF 080122!!!♥
  • Svar på tråden Hur länge brukar det ta innan man hör av Försäkringskassan vid en sjukskrivning?
  • ZAFT

Stod i min broschyr att efter tre arbetdgara när fk mottagit dina uppgifter ska man få veta om det blir avslag eller om det är tveksamma. Men du kan ju alltid ringa in och höra om de fått dina papper och sedan fråga hur det kommer bli om de kommit fram till något.

Nu är alla små stjärnor...
  • Honeyflowers
    FrökenFräken84 skrev 2007-11-23 16:47:00 följande:
    Stod i min broschyr att efter tre arbetdgara när fk mottagit dina uppgifter ska man få veta om det blir avslag eller om det är tveksamma. Men du kan ju alltid ringa in och höra om de fått dina papper och sedan fråga hur det kommer bli om de kommit fram till något.
    Det törs jag inte
  • One Girl

Vilket papper är de som ni skickat in? Jag har skickat in mitt läkarintyg sen fått hem ett papper där de står Begäran om sjukpenning efter löneperiodens slut. Är de efter att jag skickat in de pappret som jag får veta om jag får godkänt?

• anneliesb

Tror de har 6 v på sig!

• Honeyflowers

Ja det är det pappret jag menade" Begäran om sjukpenning efter löneperiodens slut". Det har jag skickat in tillsammans med läkarintyg. Efter det ska man få ett besked om man får det godkänt eller ej.

• ZAFT
    Honeyflowers skrev 2007-11-23 17:34:05 följande:
    Det törs jag inte

I blanketten "Vad händer när jag blir sjukskriven?" Står det under rätt till sjukpenning. Att om du har rätt till sjukpenning får du i regel ett beslit om ersättning inom 30 dagar. Om det däremot är tveksam om du kan få sjukpenning, ska du få veta det inom tre dagar från det att blanketten med begäran eller försäkran om sjukpenning har kommit till försäkringskassa."
  • schmulan

min läkare sa att jag skulle lämna sjukintyget till arbetsgivaren som i sin tur skulle skicka in det. på måndag ringer jag och hör mig för. först med lönekontoret och sedan FK om det visar sig att det är FK som inte fixat klart. de har en del utbetalningar och sådant nu i slutet av månaden, kanske därför det dröjer för oss?!

• ZAFT
    schmulan skrev 2007-11-24 07:10:17 följande:
    min läkare sa att jag skulle lämna sjukintyget till arbetsgivaren som i sin tur skulle skicka in det. på måndag ringer jag och hör mig för. först med lönekontoret och sedan FK om det visar sig att det är FK som inte fixat klart. de har en del utbetalningar och sådant nu i slutet av månaden, kanske därför det dröjer för oss?!
    Jag pratade med fk om det där förut och då sa dem att jag skulle skicka ett x på läkarintyget till min arbetgivare sedan så skulle jag vänta tills jag fick pappaer från fk (får man ju efter 14 dagar) och där skulle jag bifoga originalet av läkarintyget. Konstigt att vi fått olika info.
  • Kaldorei

ca 30 dagar stod det på första pappret för mig, men sen skickade dem å ville ha komplettering från läkaren. å en vecka efter att jag varit hos läkaren så ringde dem upp´.

• schmulan

usch var rörigt det blir när olika läkare och fk-människor säger olika. jag har kopior på intyget men originalet fick min arbetsgivare. på måndag ringer jag och hör med dem. som vanligt så måste man vara "frisk" för att klara av att vara "sjuk". Första veckorna hade jag ändå inte orkat med massa tjafs med FK. Men kanske har jag orken nu på måndag.

• ZAFT
    schmulan skrev 2007-11-24 13:42:42 följande:
    usch var rörigt det blir när olika läkare och fk-människor säger olika. jag har kopior på intyget men originalet fick min arbetsgivare. på måndag ringer jag och hör med dem. som vanligt så måste man vara "frisk" för att klara av att vara "sjuk". Första veckorna hade jag ändå inte orkat med massa tjafs med FK. Men kanske har jag orken nu på måndag.
    Är nog ingen fara bara arbetgivaren skickat in orginalt så fk har det. Men som du säger man måste vara "frisk" för att klara av att vara "sjuk". Alltid är det något som ska strula.
    Hoppas det löser sig iaf!
  • jamis

Hej Honey
    Efter att jag skickat in papprena till FK, de kompletternade med kontonummer etc, tror jag att de hörde av sig efter en vecka, men då fick jag inget besked. En vecka senare hade jag pengarna på mitt konto !

Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
Svar på tråden Hur länge brukar det ta innan man hör av Försäkringskassan vid en sjukskrivning?