• FeeBee

Kopparspiral Nova T380 -erfarenheter!

Hej!

Nu funderar jag på att sätta in en spiral, och är lite emot det eftersom det verkar så hemskt att ha nånting "där" inne i mig.
    Men efter att ha pratat med en BM idag så känns det lite bättre. Visst finns det andra alternativ, men nu vill jag höra Era erfarenheter av den här spiralen.
    Läste att man kan få ökad menstruation också..

/ Funderande

• Svar på tråden Kopparspiral Nova T380 -erfarenheter!
  • Tarren

Har varit och satt in en idag. Mest för att jag inte ville äta p-piller... Vet egentligen inte så mycket och har ingen erfarenhet alls..
    Frågade angående ökad mens, och hon sa att det kan bli så men först efter ca två år...

• Morbid Mistress

Enbart goda erfarenheter. Den har suttit på plats i tremånader nu. Hade blödningar i ca 10 dgr efter jag satt in den en mellanblödning och sedan mens. efter det har jag haft regelbunden ngt rikligare mens men hellre det än p-piller.

• thisismylife0

Jag har mycket mer mens. Det fisck jag direkt. Har även 1-2 små mellanblödningar. Men det är det enda jag kan ha eftersom jag har haft väldigt högt blodtryck under graviditeten och efter + att jag är överviktig. Så det är bara att stå ut. När den direkt var insatt blödde jag ca 3 veckor..Men det är lätt och smidigt förstås. Om man är glömsk som jag vill säga.

• Bast

Jag har haft min spiral i 3 år nu. Jag tycker att det funkar kanon. Det beroro nog kanske mer på att jag har varit gravid än att jag har spiral, men jag blöder mindre nu. Det som kan hända är att det tar lite tid innan mensen kommer igång, så det är ofta ett par dagar med brunaktiga flytningar.
    Det absolut mest positiva (tycker jag) är att det är "naturligt". Jag känner oerhört väl av mina ägglossningar, och det kanns bra.

• FeeBee

Jo jag är himla glömsk nu förtiden. Tack för era svar. Tycker också hellre lite rikligare mens än att komma ihåg piller varje dag. Och det bästa av allt är att det inte finns några hormoner i den här spiralen.

• Sparvel

Ska ta ut den idag.
    Har blödit sen jag satte in den 12 januari som en gris. Det är... ööh... 3 månader...
    Hade spiral innan jag fick barn o den var det inga problem med, men den här är helt dum.

Annars är det väldigt praktiskt!

• FeeBee

Sparvel: Oj.. lät inge kul. Trist att det inte funkar bra för alla. Får se hur det funkar för mig då.

• atelli

Jag har samma erfarenhet som "Sparvel". Blödde konstant i nästan fyra månader innan de tog ut spiralen.

// a

• Vilhelmina

Jag hade den i kanske två år innan den åkte ut. Under den tiden hade jag en fruktansvärd underlivsklåda som jag väldigt sent satte i samband med kopparspiralen. När jag läste i broschyren om att inte använda den om man var kopparallergisk åkte spiralen ut fortare än kvikt (trots att gynekologen var säker på att klådan inte kunde bero på spiralen). Klådan försvann på en gång. Nu i efterhand tror jag inte att det var kopparallergi som drabbade mig, utan snarare att spiralen ändrade pH-balansen i mitt underliv vilket i sin tur orsakade klådan.

Förutom klådan, som bara verkar ha drabbat mig, hade jag mastodontblödningar vid mens (något fördröjd är min erfarenhet också) de första månaderna, därefter ingen större skillnad i riklighet och inte heller några andra problem.

Svar på tråden Kopparspiral Nova T380 -erfarenheter!