Bebbabus skrev 2007-11-27 16:13:11 följande:
Hej,Precis som morotsstavar så fick jag ett barn prematurt förra hösten (E född i v 29+1). Nu är jag gravid igen och är i v 22 +4 idag och är sjukskriven och tar det lugnt. Efter förlossningen hade jag ett sk eftervårdssamtal med bm och läkare och de sa att jag naturligtvis kunde bli gravid igen. Jag skulle säkert få ett prematurt barn igen men förhoppningsvis skulle de kunna förebygga att jag kan gå fram till v 32-34. Än så länge ser allt bra ut och jag har täta kontroller på mvc då de kollar tappen och ser till att jag inte börjat få för mycket sd. Jag födde för tidigt förra gången p ga starka sd (men ej smärtsamma) och spontan utplåning av tappen. Om jag tar det lugnt och behandlas med bricanyl så borde jag kunna gå längre denna gången. Att föda efter 32-34 känns helt ok för mig, barnen som föds i de veckorna har ju väldigt bra chanser och får ju sällan men av sina ngt tidiga födsel. Men nu när jag närmar mig vecka 24 så blir jag alltmer nervös, jag vill verkligen inte ha tidigare denna gången!Gör som morotsstavar sa, boka ett samtal och ta reda på vilka risker som finns i och med en gravidtet till Jag fick massor med bra råd vid mitt samtal och var nöjd med det. En annan tjej som låg på atenalenheten med mig fick dock rådet att inte bli gravid igen, det innebar för stora risker för henne och barnet. Så läkarna här var ordentligt ärliga och gav raka besked.
Hej och tack för era svar.
På mitt eftersamtal med läkare sa dem att jag kunde bli gravid igen men att jag troligtvis skulle föda prematurt igen men som i ditt fall, senare kanske vecka 32-34 eller tom fullgånget men även tidigare, inga garantier finns ju?
Som du säger v32-34 känns ju mer ok och så slipper man kanske respiratorchocken som varade i ett par månader.
Det finns ju många orsaker till prematur födsel. I mitt fall med infarkter i moderkakan. Jag skulle äta barnalbyl under hela graviditeten om jag blev gravid igen, enligt läkarna.
Undrar om det finns någon annan som ätit barnalbyl och har det hjälp?
Har försökt boka tid men de sa att det bara var att bli gravid igen och sedan kunde de boka en tid. Men det blir ju lite tvärtom. Jag måste ringa till någon annan än MVC tror jag. Några tips på motagningar där man kan få ett sådant samtal utan att redan vara gravid?
Mitt samtal efter förlossningen var efter två månader, känns som en evighet sedan dessutom var jag inte riktigt mottaglig för samtalet just då.
Hoppas allt går bra för dig. Och att du får vänta till minst vecka 32. Jag håller tummarna.