• Maja K

biverkningar från lustgas?

Hej, när jag testade lustgasen på bb-inför-förlossnings-besöket mådde jag illa och såg konstigt. är det någon som upplevt biverkningar och kanske t o m fött utan lustgas?

• Svar på tråden biverkningar från lustgas?
  • korven72

Det är vanligt att man blir illamående när man testar. Dock förhåller sig kroppen lite annorlunda till lustgasen när man har riktiga smärtor (upplevde jag och många andra)

• Majsan70

Man kan må illa om man andas fel i lustgasen eller inte tål den helt enkelt.

Jag lärde mig inte att andas in den under min flrsta förlossning o jag valde att föda utan någon som helst smärtlindring istället för att kräkas av gasen.

• SIN74

Hade det som enda bedövning. Tyckte det fungerade väl. Blev lite väl groggy ibland men i övrigt helt ok.

Man bör sila mygg och svälja kameler. :)
  • Rosie74

Jag mådde illa av lustgasen, men det kan bero på att min man skruvade upp till full styrka nästan direkt för han tyckte jag behövde det.
    När sen BM skulle skruva upp den flera timmar senare så såg hon att den stod på fullt och sa: -Oj, har hon haft den såhär hela tiden?

Jag tyckte förutom att må illa av gasen, att jag fick konstiga ångestkänslor och inbillningar.

• cicci85

Många mår ju illa i början men det blir bättre när man andats en stund! Älskade lustgasen och andades in den hela tiden i 11 timmar inga negativa biverkningar!

• KarinN80

Jag blev yr o lite illamående de första 2-3 gångerna jag andades in, sen gick de över...

Nala 030620, Wiktor 050224, Arvid BF 080126
  • Maiia

Jag sa det när jag skulle föda för ca 3 veckor sedan när de tog fram den till mig "men tänk om jag mår illa,en del gör ju det" och då sa bm att "varför ska du må illa för? det ska du inte behöva göra om du andas rätt" sen kan man ju suga i sig så man helt blir vimsig men jag tyckte man kände rätt bra hur mkt man vill ha och pallar. det är ju ingen dundereffekt tyckte jag heller så...

• Millakilla

Jag kräktes två gånger under själva förlossningsakten, tror mycket att det berodde på lustgasen.

• WilleNova

jag fick prova lustgasen när dom skulle sätta skalpelektrod...
    tyvärr ställde hon in den helt fel typ 100% lustgas istället för 50/50 (lustgas+syrgas) och bad mig andas djupa andetag utan uppehåll!
    efter en kort stund kändes det som att någon tryckte ihop mig så jag inte fick någon luft och jag trodde på allvar att jag stod ute i djungeln i ett vattenfall (vattnet forsade ut samtidigt då hon satte elektroden) samtidigt som jag snurrade runt runt jättesnabbt... jag började verkligen storgråta helt hysteriskt och då kom min BM in och upptäckte misstaget!! provade lustgasen några ggr efteråt när den var rätt inställd men kräktes bara av den!

ska ändå prova den den här gången för det kan ju ändå fungera nu..

• Emerald88

Använde bara lustgas då jag hade riktigt ont och jag fick inga större biverkningar. Såg dubbelt då jag precis började använda den men när dom höjde lustgasen en aning som blev det rätt så snurrigt i huvudet och jag hade lite svårt att begripa vad folket i rummet sa till mig men det kanske berodde på att jag koncenterade mig på att hantera värkarna.

• lillacoconut

Jag älskade lustgasen och det var inte lätt att försöka ta den i från mig! :D
    Att man kräks under förlossning är väll ganska standard även utan lustgas? Som jag förstått det så kräks man när bebisen ligger i ett visst läge. (Enligt de föreläsningar vi var på innan förlossningen)
    Men, mår man illa av lustgasen kan man ju avstå, men jag tycker att man ska prova. (Ja, jag är färgad av mina goda erfarenheter..hehehe)

• 4barnsMom

Jag har aldrig ens vågat prova den Så nej, jag föder utan Livrädd att bli "full" och att ev kräkas, jag vill ha kontroll

Fyra barn är nog lagom... Övertid är mitt mellannamn...
  • Jeanette1986

jag fick lite hallucinationer av lustgasen och hörseln blev förstärkt, men det försvann ju när man hade tagit några andetag i luften.

• logg81

Jag födde utan lustgas men med ryggmärgsbedövning. Jag fick ingen luft i lustgasen utan allt låste sig i luftrören... Men det gick ändå. Ut var ju bebisen tvungen att komma och jag e glad att jag var klar i knoppen när hon gjorde det!

• Annis22

Jag använde mycket lustgas under min första förlossning. Kräktes 3 gånger och var djupt påverkad. Trodde att jag var i Tora borabergen i Afganistan tillsammans med Usama bin Ladin. Helt sjukt.
    Andra förlossningen körde jag helt utan och det var såå mycket bättre.

Sen ska jag väl tillägga att förta gången var jag inne på förlossningen i 11h och andra gången i drygt 1h så behovet var väl inte lika stort.

Svar på tråden biverkningar från lustgas?