Någon som låtit installera kamin, öppen spis eller dyl helt från scratch
Jag funderar på vad kostnaden kan tänkas att bli....allt från inköp av kaminen/spisen till dragning av rör till skorsten, håltagning i vägg mm mm mm mm mm.
Jag funderar på vad kostnaden kan tänkas att bli....allt från inköp av kaminen/spisen till dragning av rör till skorsten, håltagning i vägg mm mm mm mm mm.
Min moster gjorde det för något år sedan och det gick på omkring 80000. Mer än så vet jag tyvärr inte, men de hade ingenting innan i form av kamin och de gjorde heller inget av arbetet själva.
En öppen spis var det de installerade alltså, jag menade att de inte hade rör eller något innan.
vi har nyss satt in en kamin.. Jag har bild på den i fliken HUS
Det kostar ca 25.000. Men vi har monterat den själva.
Det är inte alls svårt att montera själv.. det följer med bruksanvisning så det är bara att läsa
Vi har installerat två öppna spisar/kaminer för ca 2 år sedan. Vi gjorde ingenting själv, utan pekade vad vi skulle ha och vart, en firma fixade allt. Det kostade ca 100 tkr för båda, inkl arbete (kaminerna gick på ca 35 tkr av detta, resten var rör och annat material + arbete).
En av de bättre investeringar vi gjort
Vi har just satt in en kamin. Gick på ca 32 000. Hade en murstock innan, så det dom gjort är glidgjutning, montering och sånt. Sen kostade provtryckningen ca 1200.
Dec 2002 installerade vi en contura täljstenskamin samt skorsten. Hade en firma som kom och installerade, sammanlagt 40 000 kr. Det skulle ha blivit dyrare men vi fick rabatt på conturan -6000 kr.
Sedan tillkommer en kostnad på söka bygglov, för att installera kamin.
Vi kommer få vår contura-kamin installerad om 2v och det kalaset räknar vi med ca 60 000:- för...Offerten är på drygt 56 000:- men så tillkommer ju lite för klinkers under kaminen samt avgifter till kommun och sotare...
men då gör vi ingenting själva mer än ser till att klinkersen kommer på plats..