• Im Fabulous

Hur länge hade ni förvärkar i samband med förlossning innan de riktiga värkarna satte igång?

Nu ska vi se om jag kan förklara min undran:

Ni som fött barn.. Hur har det satt igång? Har det börjat med lite halvonda värkar med en stunds mellanrum innan de riktigt onda värkarna satte igång? Eller har det bara börjat göra djävulskt ont ifrån ingenstans ? Har det smugit sig på, eller har det bara dykt upp?

Har haft sammandragningar idag. Har fortfarande. Och det gör ont, lixom strålar i nedre delen av magen. Trycker på nedåt, ibland blir det en "bajsande" känlsa (?) Och jag försöker komma på om det kanske skulle kunna vara dags idag eller imorgon? Men eftersom att det hållt på såhär hela dagen undrar jag ju..

Kan det ta nästan 6 timmar av "förvärkar" som sakta sakta sakta blir ondare innan de riktiga värkarna kommer igång? Eller är detta bara förvärkar?

*snurrig*
    Tillägger att

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-23 16:09:41:
    Tillägger att? Har faktiskt glömt bort vad jag skulle tillägga :P

• Svar på tråden Hur länge hade ni förvärkar i samband med förlossning innan de riktiga värkarna satte igång?
  • pyretina

Mina förvärkar började söndag eftermiddag, tog nån timme innan jag verkligen insåg att dom var regelbundna (försökte förtränga de eftersom jag inte trodde att de var på gång).. Måndag morgon åkte jag till förlossningen, fick sovdos så då stannade värkarna upp.. kl 21 så var värkarna såååå starka så då var de dax... 01.57 så kom han ut..

Make Hell more beautiful.. Get Tattooed!!
  • Im Fabulous
    pyretina skrev 2007-11-23 16:10:23 följande:
    Mina förvärkar började söndag eftermiddag, tog nån timme innan jag verkligen insåg att dom var regelbundna (försökte förtränga de eftersom jag inte trodde att de var på gång).. Måndag morgon åkte jag till förlossningen, fick sovdos så då stannade värkarna upp.. kl 21 så var värkarna såååå starka så då var de dax... 01.57 så kom han ut..
    Mhmmm.. Så man är/kan alltså vara hemma så länge innan det "verkligen" är dags...

Suck.
  • Im Fabulous

Hm.. undrar om mina är regelbundna.. kanske borde klocka..

• AnneSophie

Riktiga förvärkar (som verkligen kändes) började i 40+3 kring lunchtid, helt plötsligt från ingenstans. Sedan blev dom värre och värre under följande dagarna (värst på kvällar och nätter) och sedan på senkvällen i 40+6 så ändrade dom sig och då blev det riktigt jobbigt. Då visste jag att det var dags.
    Ett par timmar senare, på andra sidan midnatt, så är hon född i 41+0.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Lejån

Hade direkt värkar, förvärkar hade jag däremot flera veckor innan förlossningen.
    Skillnaden är väl att förvärkar går över men "riktiga" inte gör det. Som att man kan bada bort förvärkar tex.

• Im Fabulous

Jag är så förvirrad. Mina förvärkar är nämligen inte ihållande onda, utan smärtan "pumpar" snarare. Kan inte känna någon tydligt "topp" som många pratar om, utan jag känner en pumpande, ilande molvärk i ca 1 minut. Kanske 6 gånger i timmen. Vet inte än om de är regelbundna eller ej.

Ska smärtan vara intensiv och hålla i sig, eller kan den som i mitt fall, pumpa? :-S

• Im Fabulous
    Lejån skrev 2007-11-23 16:22:12 följande:
    Hade direkt värkar, förvärkar hade jag däremot flera veckor innan förlossningen. Skillnaden är väl att förvärkar går över men "riktiga" inte gör det. Som att man kan bada bort förvärkar tex.
    Har ju tagit alvedon. 2 st. 2 gånger idag. Hjälper inte.

Ska väl bada också om en stund..

Men jag tycker inte att det gör så ont som det BORDE göra!

Dessutom rör bebisen på sig MASSOR, vilket kanske gör att det onda gör ännu ondare och blir mer oregelbundet..
  • Im Fabulous

Undrar verkligen över detta med HUR det ska kännas.. Ska smärtan vara ihållande under förvärken, eller kan smärtan pumpa?

• Chaplin

De dök upp från ingenstans båda gångerna, med ett par minuters mellanrum. Andra barnet föddes mindre än två timmar efter första värken.

• evaviola

Jag hade sammandragningar (eller förvärkar) i ca 2-3 månader innan förlossningen... Kommer inte riktigt ihåg varför jag reagerade på förlossningsvärkarna tyvärr Tror att det var för att dom var kraftigare o gjorde mera ont.

• Cheera

Med dottern hade jag småonda värkar först i ca: en halv dag sedan övergick det i pinvärkar i en och en halv dag. Vart sedan inlagd med EDA då värkarna inte gav nånting och jag hade inte fått sovit något. Från första värken tog det ca:44 timmar allt som allt.
    Med sonen började det med riktiga pangvärkar på en gång men jag trodde ändå inte att det var på G då det var hanterbart. Från första värken tog det ca:6 timmar allt som allt.

• elliot1

Hade djävulska pinvärkar i fem dygn (!!!!) innan de riktiga äntligen satte igång. Tredje vändan inne på förlossningen vägrade jag åka hem..... Då hade jag fått petidin, för att ta bort smärtan, samt sovdos. Skillnaden tyckte jag var att pinvärkarna var lika kraftiga hela tiden, dvs de hade ingen topp, när smärtintensiteten vände. Dessutom var de väldigt lååånga. Det var rena himmelriket när de riktiga satte igång Sen tog det ca 11 h innan han var ute.
    Jag hoppas verkligen slippa pinvärkarna denna gången. Det är det jag oroar mig mest över.

Svar på tråden Hur länge hade ni förvärkar i samband med förlossning innan de riktiga värkarna satte igång?