• Lady Bling

Vilka fördelar/nackdelar finns med hormonspiral respektive kopparspiral? (Har minipiller nu)

Har ätit cerazette snart 3 månader och ska till BM på MVC nu på måndag för att bestämma om jag ska fortsätta med minipiller eller prova spiral i stället.

Tycker ibland att det är svårt att komma ihåg att ta pillret exakt rätt tid och då känns ju spiral säkrare. Har fått väldigt mycket blödningar av cerazette. Efter två veckor med piller fick jag mens i 14 dagar, och under nästa månad fick jag mens två gånger till i ca 5-6 dagar var. Alltså hade jag mens sammanlagt under nästan en månad av ungefär två månader. Dessutom har jag blivit jätteilsken eller ledsen ofta, som om man var premenstruell nästan hela tiden. Därför funderar jag på om spiral kanske är bättre för mig.

-Undrar nu vad det finns för fördelar/nackdelar som finns med hormonspiral respektive kopparspiral?

-Vilken spiral föredrar du och varför?

-Om du först tog minipiller och sen började använda spiral, hur gick det för dig?

• Svar på tråden Vilka fördelar/nackdelar finns med hormonspiral respektive kopparspiral? (Har minipiller nu)
  • Lizza

jag hade hormonspiral, tyckte den verkade jättebra eftersom man får minder mens eller så försvinner mensen helt, min mens försvann helt, jag har MYCKET kraftiga menstruationer därför valde jag hormonspiral å den va jättebra!! min brors tjej valde kopparspiral å va jättenöjd med den!! men jag tror fortfarande att hormonspiralen kostar, å kopparspiralen e gratis!

• Cissi71

Hej!
    Fördelarna med hormonspiralen är att man får mindre blödningar eller helt och hållet slipper dem. Dessutom ger hormonspiralen ett visst skydd motuppåtstigande infektioner. En kopparspiral ökar blödningarna och ger inget skydd mot infektioner. Båda är lika säkra, dvs lika säkert som sterilisering. Man kan få en del biverkningar av hormonspiralen, tex finnar, huvudvärk, humörsvängningar och ont i brösten. Har man riktig otur kan man få ökad hårväxt, svettningar, minskad sexlust, fett hår och håravfall. Men det är jätte ovanligt Jag har haft min hormonspiral i lite mer än 1år, och är jätte nöjd med den. De första månaderna var det jobbigt med en massa småblödningar. Men nu har jag knappt någon mens alls, bara en liten droppe var 3:e månad. Lycka till

• Cissi71

Hej igen!
    Glömde "säga" att hormonspiralen kostar en del, men det beror ju på hur mycket rabatt du har på ditt högkostnadskort på apoteket. Har du ingen rabatt alls tror jag att den kostar ca 1000 kr. Men å andra sidan kan man ju ha den i 5 år, så det är ju inte dyrt i längden.

• Piffi

När jag hade kopparspiral hade jag mens två veckor i stöten. Inte så kul! Men det blir ju inte så för alla, så det kan ju ändå vara värt att testa om du inte vill lägga ut en massa pengar på en hormonspiral.

• Erik

Jag har haft kopparspiral i lite över två månader och jag är jättenöjd med den. Är glad över att inte utsätta min kropp för några hormoner alls!

Men brukar föreslå att börja med kopparspiral så man ser om kroppen reagerar mot den eller godkänner spiralen. Kopparspiral e ju gratis och det är inte hormonspiralen.

• Lundahl81

Jag hadde hormonspiralen i tre år!! Å jag var jätte nöjd!!
    så det får bli en sådan igen! Min mens uteblev helt, å vad jag vet så hadde jag inga biverkningar.(frågar du min sambo skulle han nog säga ett jag hadde humörsvängningar!) men men..
    Hadde lite ont i magen dom två första veckorna efter att dom satte in spiralen men det vet jag inte om det gäller båda??!!

Lycka till!

• Lilla Linnéa

Hormonspiralen är väl säkrare än kopparspiralen?

• Chino

hormon spiral är säkrare än koppar...själv blev jag till trots koppar spiral... min Bm sa att ca 20 stycken per år blir gravid trots kopparspiral, hitills har ingen lyckats av hormon...om den inte suttit fel förståss..

i vårt län får man hormonspiralen för ca 300 kronor om man är under 24

• Chino

glömde...dessutom får man tillbaka pengarna på hormonspiralen om man måste ta ut den inom 6 månader, här i alla fall...

• CarolineM

Har hormonspiral och är supernöjd. BM sa att kopparspiralen ökar blödningen och jag blöder normalt massor, så det var inget alternativ för min del.

• Hannajo

Har kopparspiral!

Fördelar:
    Slipper komma ihåg något varje dag
    För inte in ännu fler hormoner i kroppen (mitt humör svänger så det räcker ändå )
    Den var gratis!

Nackdelar
    Rikligare mens (men det är hanterbart)

• Lady Bling

Ts här: Tack alla ni som svarat! Puffar lite för att få fler svar!

Svar på tråden Vilka fördelar/nackdelar finns med hormonspiral respektive kopparspiral? (Har minipiller nu)