Ni med barn som haft lunginflammation - se hit!
Hur upptäckte ni lunginflammationen? Vad hade barnet för symtom?
Tacksam för snabba svar! Mvh Johanna
Hur upptäckte ni lunginflammationen? Vad hade barnet för symtom?
Tacksam för snabba svar! Mvh Johanna
Sebastian fick inga typiska symtom pga hans sjukdom.
Men feber är väl rätt vanligt, ansträngande andning, rosslande ljud.
Vi märkte av detta iallafall utom febern som han inte hade. Sedan så blev han blå om läpparna.
Hur är hon? tänkte på eftersom du misstänker det.
Min sons upptäcktes inte alls fören ett bra tag gått utan att han blivit bättre (många besök på sjukhus och vc då) Tillslut gjorde de lungröntgen för att utesluta lunginflammation. Men det visade sig att han hade det!!
Han var rosslig, lite feber bara
vår son har haft det och det märkte vi med att han hade hög feber som inte gav med sig även när han fick alvedon. Han vart väldigt frånvarande och slö. Så vi åkte in till akuten där han fick röngtas och då såg dem att han hade lunginflamation på båda lungorna...
Freja hade 40 g feber i över 4 dygn, sen åkte vi upp till sjukhuset och där upptäckte dem det..
Hur verkar allmentillståndet? Min stora som är i din dottersålder och också hostig av sig och kan göra det tills han kräks.
Men jag tycker nog att du ska hålla koll lite på andningen där brukar det visa sig om det är lunginflammation. Bröstet kan sjunka in rätt djupt också.
Blir inte febern bättre om 3 dagar ring in.
Sedan att ha hosta så länge som 2 månader måste ju vara jobbigt för en sådan liten så jag hade nog kollat upp det så att de får lyssna.
40 graders feber, okontaktbar och rosslande andning...
Hon hade haft låg feber i ca en vecka med hosta. Sen plöstligt efter en vecka så fick hon nästan 40 grader. Vi åkte till akuten sös efter samtal med sjukvårdsupplysningen. Efter fem långa timmar i väntrummet sa de att allt var bra bara lite febrig. (lite???)
Två dagar senare låg hon alldeles grå med 40 grader feber och drack inte ens vatten. Vi åkte in igen.
Nu fick hon syrgas, blev inlaggd med atibiotika intravinöst. Hon hade då även fått öroninfalmation. Varför blev vi hemskickade två dagar tidigare?
Oj, mina har haft lunginflammation ett antal gånger med olika förlopp varje gång.
Första gången en förkulning med kraftig hosta o hög feber. Vid läkarbesök konstaterades lunginflammtion på ena lungan med röntgen.
Andra gången på samma barn, så hade han feber under 1,5 vecka. Inte hög men den fanns där. Hostade gjorde han så att han spydde så fort han rörde på sig. Läkarbesöket konstaterade svår lunginflammation på båda lungorna.
Tredje gången på det barnet rejäl förkylning med feber o direkt lunginflammation.
Osv osv. med alla tre barnen.
Nu har lillan vaknat för en stund sen, hon e pigg och glad och tempen visar 38.6 trots febernedsättande. Men hon verkar vara okej ändå
Vår dotter hade knappt feber alls. Lite höjd temp, runt 37,7.
Men däremot så hostade hon otroligt mycket. Torr, hackig hosta.
Hon hade uppehåll på max 5 sekunder innan nästa attack började.
Det var en otäck hosta det
Hennes besvär började plötsligt och vi åkte in redan på kvällen, samma dag.
Då hon knappt fick luft till slut ("hann" inte andas pga hostan) så åkte vi akut.