• Billan n

Ni som blivit gravida via IVF hur ofta drack ni alkohol?

Hej

Ni som har blivit gravida via IVF hur ofta drack ni alkohol och hur långt före innan ni  ?

Ska börja min 3:e IVF behandling nu i januari då ska jag börja spraya, ikväll tänkte jag å sambon mysa med Tacos å en flaska vin, sen börjar jag nojja mig Fundersam

Kram tack för svar

• Svar på tråden Ni som blivit gravida via IVF hur ofta drack ni alkohol?
  • majsalotta

Det är ingen fara att dricka alkohol fram till embryo transfer, det är alltså ok att dricka även under spray och sprutperiode. Så du behöver verkligen inte vara oroad över att dricka vin till maten nu! Njut av en god middag och ett gott glas och lev som vanligt tom ET!

• Guldhjärtat

Jag drack alkohol fram tills jag började med sprutorna.

Jag älskar pyret i magen.
  • mads80

Hej!
    Jag gjorde den korta metoden vid vårt andra ivf, dvs, ingen spray bara sprutor på en gång. Jag slutade med alkohol och tvingade sambon att gör desamma inluk. feströkningen. Vi blev gravida. Vid för vårt första ivf levde vi som vanligt dvs med alkohol och feströkning och det misslyckades. Det finns ingen direkt vetenskap som säger att man ska sluta med alkohol, de säger att man ska "leva som vanligt". Jag tror inte att det hade någon jättestor betydelse för att vårt ivf lyckades. Det kändes bara bara att göra så, då det var vårt sista landstingsfinasierade försök. Gör det som känns bäst för dig!
    Lycka till!

• Billan n

Tack för svaren....Jag kommer INTE dricka nått under själva behandlingen så från spraystart så är det inget alkoholintag här...Drack ni er FULLA när ni drack eller tog ni bara nått glas?

• Dahlia

Jag drack inget efter att jag började med sprutor och jag drack bara vin till middagen innan och lite efter men inte så man blev berusad.

Äntligen.. Efter flera års kämpande och ivf / icsi är nu BF 3 juni 2008
  • Guldhjärtat

Innan sprutorna var jag på någon fest där det inte var direkt nyktert. De säger ju att det inte är någon fara med alkohol under t.ex. spraytiden.

Jag tror ju inte direkt att ett misslyckat IVF beror på att du druckit/inte druckit alkohol, utan det beror på att embryot inte utvecklas som det ska. Det är vad jag tror och vad SU sagt till mig.

• Anne69

Du kan lugnt dricka vin. När du väl är gravid bör du dra ner på konsumtionen o framför allt undvika starksprit. Ett par munnar vin då och då skadar inte då heller.

• Billan n

Det är så knepigt....I början när vi när vi börja med IVF över huvudtaget så sa dom till mig att jag kunde leva precis som vanligt fram till ET, men nu efter att jag läst här på FL att det finns kliniker som säger att man ska avstå helt från alkohol under behandlingstiden så frågade jag Sahlgrenska varför det var så då säger dom att man SKA avstå från alkohol under behandlingen Fundersam , jag har alltså fått två olika svar så då tänker jag följa det sistnämnda att avstå helt under behandlingen......Knepigt...

• mysan1981

hallåj.. ja dricker å lever som vanligt fram till äggåterförandet..
    har frågat på Sahlgrenska när vi började i januari och den Bm ja pratade me satt de va inga problem. har iofs läst lite här å ser att de verkar som om de e lite olika beroende på vem man talar med

• simonetta

Hej
    Jag frågade kliniken den dag de hade plockat ut mina ägg....det var en fredag....och vi skulle på fest på lördag.Läkaren log och sa att jag tycker verkligen att du ska passa på i helgen när du är "tom"....vilket jag gjorde.Det måste varit nån hormon omsvängning för herregud vad onykter jag blev och jag drack verkligen inte jättemycket...helt pinsamt full på vanlig konsumtion.....och dålig dan efter.

• fia sthlm

Jag drack dagen innan ET.
    Frågade läkarna och det var helt ok sa dom inget som påverkade.
    Och jag fick ju + med så

• Guldhjärtat

Ja, och jag fick ju också ett plus, trots att jag drack alkohol. Alla jag har pratat med på SU har sagt att man kn dricka alkohol under behandlingen, lite konstigt det där att en person säger annorlunda...

• Guldhjärtat

Billan, gör det som känns bäst för dig själv. Mår du bättre psykiskt av att inte dricka en droppe alkohol under behandlingen så hoppa över det.
    Kram

Svar på tråden Ni som blivit gravida via IVF hur ofta drack ni alkohol?