• Anastasia

korkad fråga om borr/plugg

nu blir jag jäkligt osäker här. någon som kan hjälpa?

jag ska ge mig på att hänga upp en gardinstång och måste borra pch plugga i väggen. visst ska jag ha samma tjocklek på borren som pluggen är som bredast? Orkar inte göra fel och behöva spackla om jag borrar för stort.

/A

• Svar på tråden korkad fråga om borr/plugg
  • Kryxan

Du ska ha en borr som är aningen mindre än pluggen.. annars trillar den ut.

Lite mindre än där den är som bredast... sen expanderar den ju när du skruvar in skruven.

En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • Anastasia

men den här pluggen är stenhård, men gängor på insidan. verkar inte som den kan expandera?? mäter jag den bredaste delen i yttermått är den 8 mm.

• Anastasia

Nej, den är grå. ingick i gardinstångs-kitet.

• Anastasia

men precis, då ska jag alltså använda en 8mm-borr? Skruv ingick i kittet och den kan man skruva in hur lätt som helst i pluggen.

Funderar eftersom pluggen smalnar av ju längre in i väggen den sitter. Och eftersom den inte verkar kunna expandera undrar jag om den kanske trillar ut om hålet är lika brett som yttermåttet?

• Kryxan
    Anastasia skrev 2007-11-23 19:19:23 följande:
    men precis, då ska jag alltså använda en 8mm-borr? Skruv ingick i kittet och den kan man skruva in hur lätt som helst i pluggen. Funderar eftersom pluggen smalnar av ju längre in i väggen den sitter. Och eftersom den inte verkar kunna expandera undrar jag om den kanske trillar ut om hålet är lika brett som yttermåttet?
    Jag brukar alltid ta en något mindre borr... och slå i pluggen med hammare=)
    En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • Anastasia

vad säger ni? ska jag köra på 8mm? det får bära eller brista. måste få upp den där förbannade gardinstånge snart! ;)

• Kryxan
    Anastasia skrev 2007-11-23 19:22:26 följande:
    vad säger ni? ska jag köra på 8mm? det får bära eller brista. måste få upp den där förbannade gardinstånge snart! ;)
    Har du ingen lite mindre?

Pluggen är 8 eller?
  • Anastasia

pluggen är 8 ja.

jag ska se om jag hittar en typ 7,5a eller nått. kan ju borra med den först och får jag inte in pluggen kan jag borra igen med 8an. verkar pålitligt.

• Anastasia

toppen! då kör jag på det. tack för det moraliska stödet. =) Nu ska den upp!

• Allt går fort

har läst tråden lycka till=) berätta görna hur et gick=)

Svar på tråden korkad fråga om borr/plugg