Vad ska man väga när man är 164 cm?
Jag har senaste åren (sen mina barn kom) gått upp i vikt och känner att det inte är ok, mår inte bra av det. Kilona har smygit sig på och nu undrar jag -på ett ungefär vad ska man väga när man är 164 cm?
Jag har senaste åren (sen mina barn kom) gått upp i vikt och känner att det inte är ok, mår inte bra av det. Kilona har smygit sig på och nu undrar jag -på ett ungefär vad ska man väga när man är 164 cm?
Plus - minus 10 kilo ungefär. Helt beroende på muskelmassa, kroppsform, fettmassa, benstomme. BMI är inget man generellt ska gå på eftersom det finns så olika former och byggda kroppar. Spegeln är väl ett mått att gå efter så länge det inte handlar om ordentlig övervikt.
Enligt min BMI lista från vikväktarna ska man ligga mellan 54-67kg, för att vara "normal" och ha en hälsosamvikt. Ett starkt tips är att gå med i VV, man lär sig vad mat innehåller och blir med vaksam på vad man stoppar i sig. Man hittar bättre alternativ till det goda. När man är där inser man också att man inte är den enda i hela världen med viktproblem, det blir en gemenskap att peppa varrandra.
runt 65kg ungefär.. du kan ju räkna ut ditt BMI genom att ta din längd i m gånger din längd i m! dela sedan din vikt med det tal du får fram..
så 1,64*1,64= 2,689
sedan din vikt, tex 65kg/2,689 = ett BMI på 24,17
man bör ligga över 25 i BMI.. då det räknas som överviktig.
men huvudsaken är ju att du trivs och mår bra.. så stirra dig inte blind på BMI:et!
så 65 kg kan du väga, men bör kanske inte väga så mycket mer än det..
50-55 anser ja :P
Man kan väga 60 kilo och lida av bukfetma ändå! Ser bra ut i tabellerna men inte i realiteten.
54-67 kg ses som normalvikt till den längden. (BMI 20,1 - 24,9)
Jag väger 65 kilo idag men kan knappt köpa byxor, dom fastnar typ på låren...Så jag måste ju väga för mycket.
Jag pendlar mellan 57 och 61 och är nöjd med det. Är också 1,64.
TS -- bara för att ett par byxor fastnar på låren så behöver det ju inte betyda att du väger för mycket.. kolla en storlek större..
enligt BMI tabellen så ligger du under vad som skulle klassas som övervikt..men är du inte nöjd kan du ju börja träna om du inte redan gör det, o äta sundare..
skulle jag väga 65 kg nu skulle jag vara överlycklig! är iof gravid o har gått upp ca 17kg, men vägde redan för mycket innan! har måånga kilon att gå ner för att väga 65!
är ungefär lika lång som dig också!
Anonym (undrande) skrev 2007-11-23 19:43:49 följande: