• Fille Fjonkan

Kan man "bygga igen" trappa?

Vi har köpt ett hus (tillträde 15/1) med sådan trappa som är öppen mellan trappstegen. Jag skulle vilja "bygga igen" den och antagligen bygga klädkammare under. Går det? Hur gör man?

Det sitter nu bara som små lister på undersidan i framkanten av varje trappsteg. Inte fint alls och jag tycker trappor utan mellanrum mellan trappstegen känns mer barnsäkra.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Svar på tråden Kan man "bygga igen" trappa?
  • Fille Fjonkan
    Kalmarmamman skrev 2007-11-23 21:20:55 följande:
    Kika in i AnneSophies blogg här på familjeliv.
    *piper genast iväg och kikar*
  • Fille Fjonkan

Ah, perfekt! Nu ska jag bara flytta in i huset och sedan övertala maken om att det är en bra idé. Sedan ska trappan byggas igen och bli fiiin!

Tack för tipset!

• vw frippe

Vi gjorde tvärtom vi tog bort klädkammaren under trappen och öppnade mellan trappstegen för att få in mer ljus i köket, och att hallen känns mer öppen nu.

• Fille Fjonkan
    vw frippe skrev 2007-11-23 21:46:00 följande:
    Vi gjorde tvärtom vi tog bort klädkammaren under trappen och öppnade mellan trappstegen för att få in mer ljus i köket, och att hallen känns mer öppen nu.
    Ja, det är lite så maken tänker på saken. Men jag gillar verkligen inte den sortens trappa, speciellt inte om den är i lackad furu som i vårt hus. Jag planerar att slå ut en vägg mellan intilliggande kök och vardagsrum i samma veva, så jag är inte orolig att det inte ska kännas öppet ändå. Men då tror maken att det blir för öppet istället... Lite övertalning krävs innan något alls händer med andra ord
  • xjessica

kolla bara att det inte är en bärande vägg du slår ut:) det vet jag tyvärr några nya husägare som gjorde och det blev besvärligt för dom...kram och lycka till!

• Fille Fjonkan
    xjessica skrev 2007-11-24 07:45:39 följande:
    kolla bara att det inte är en bärande vägg du slår ut:) det vet jag tyvärr några nya husägare som gjorde och det blev besvärligt för dom...kram och lycka till!
    Ja, det kan jag föreställa mig att det blir besvärligt!

Denna vägg ska inte vara bärande. Huset bärs upp av gigantiska limträbalkar (tror jag det är) i taket och jag tror ingen vägg på bottenvåningen är bärande (utom ytterväggarna då'rå). Men jag lovar att få det bekräftat innan jag sätter igång.

Tack för tips och lyckönskning!
Svar på tråden Kan man "bygga igen" trappa?