• Anonym (hur mkt?)

20.000+18500 i mån=3 miljoner i huslån?

Om man tjänar det jag skrev ovan i Brutto tillsammans, kan man få 3 mille i huslån tro? (Vi bor i en storstad och vill inte flytta till slummen med barn)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-24 10:01:05:
    Räknar med ett lån på under 2,5 mille nu. Har sovit på saken. Då får man ändå ett lyxområde, men kanske lite renoveringsobjekt. Men vi älskar att dona själva, så det är bara roligt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-28 08:29:55:
    Vi fick svar från Swedbank och de skrev att de har beviljat sådana lån. Så nej, det är ingen omöjlighet och jag är väldigt duktig på att hushålla med ekonomi.

Ringde för sakens skull också kronofogden och de kunde berätta att de flesta som hamnar i skulfällan helt enkelt är dåliga på att hushålla med pengarna. Bankerna ger inte sådana lån om de inte tror att det är rimligt att man klarar av att betala dem.

• Svar på tråden 20.000+18500 i mån=3 miljoner i huslån?
  • Anonym

ni är faktiskt knäppare än vi är som har 59200+34300=1,2 miljoner i huslån. ni måste leva!!

• Anonym

Det beror nog alldeles på hur mycket pengar ni har att lägga in också, men annars så skulle jag säga nej. Vad ska ni leva av?

• Anonym (hur mkt?)

Men... va?
    Är det så orimligt? Det tror jag inte. Klart man kan leva. Bara lite snålare. Vi satsar hellre på att bo bra än att leva i överflöd utöver bostaden.
    Men beviljar de ett sådant lån?

• Anonym (hur mkt?)

Detta är vad vi kommer få i lön när vi börjar jobba snart igen. Just nu har vi levt på 15000 efter skatt, varav 11.000 gått direkt till räkningar. Det har ju gått superbra!

• Anonym

Skulle inte tro ni blir beviljade ett lån på 3 mille. Vi har ca 39 000 tillsammans. (varav ett studielån) och har lån på ca 1,1.

Slummen _i_ storstaden eller menar du att det utanför är slummen? Själv skulle jag inte vilja bo mitt inne i en storstad med barn.

• Anonym (hur mkt?)

Jag vill inte heller bo I stan. Det gör vi idag. Vill flytta utanför och där det inte är förortsslum så kostar det runt 3 mille med ett hus. Vill inte ha radhus eller lgh.

• Anonym

De flesta banker kräver att man ska ha 5000 per vuxen och 2000 per barn kvar efter att boendet är betalt.

Om vi räknar med att ni får ut ca 26-27000 efter skatt och att räntekostnaden för lånet är ca 15 000kr/mån (vid 6% ränta, banken räknar på högre än dagens) så har ni alltså 11-12000kr kvar. Men då är det _bara_ räknat på räntan. Ingen amortering och ingen boendekostnad (3-4000 kanske för en villa) så nej, ni får nog inget lån.

• Anonym

Ni kommer nog antagligen inte få lånet beviljat. Gjorde en snabb kalkyl med era inkomster och med bankens riktvärden på vad man kostar som vuxen så skulle det inte finnas ett öre kvar till räntehöjningar.

• Anonym (hur mkt?)

Baaah bankerna suger! JAG vet att vi klarar av att betala. 5000/skalle. OMG hur lever folk eg? Hellre ha en bra bostad än massa dyra plagg...

• Anonym

Vi har ca 40000 i inkomst och blev beviljade 1,3 mille. Men tog  lån på bara 800 000, vi vill kunna leva oxå, och så vill vi ha lite marginal ifall räntorna stiger.

Svar på tråden 20.000+18500 i mån=3 miljoner i huslån?