• Kajsa05

förskollärare eller lågstadielärare?? fördelar mot nackdelar...

jag ska läsa nåt av det har jag bestämt mig för.Men jag vet inte vad jag ska inrikta mig på. Först var jag helt inställd på förskollärare. Sen var det nån som sa att lönen är BRA mycket sämre än en lågstadielärares. Man behöver ju räkna in att man ska ta lån för 3,5 år också!

Förskollärare verkar vara friare. Man är ute med barnen mycket osv. Personligen är det ju det jag HELST vill bli...

Tips och råd!
    Tack!

• Svar på tråden förskollärare eller lågstadielärare?? fördelar mot nackdelar...
  • Fru Wennström

Idag är det ingen skillnad mellan de som jobbar i år 1-3 eller de som jobbar i förskolan (lönen alltså) eftersom utbildninge är lika lång. Detta kanske inte gäller alla kommuner men jag tror att det är övervägande så i alla fall. Så lönen behöver du inte räkna in. Kolla på lärarförbndets sida vad ingångslönerna är i eran kommun.

Lärare är det inte brist på just nu och kommer inte vara det på ett tag framöver. Många av de som utbildar sig till lärare för år 1-3 "hamnar" i förskolan för där finns det jobb. Så chansen att få ett jobb är större om du utbildar dig till förskollärare.

Skillnaden på jobben i frihet tror jag inte skiljer sig så jättemycket, visst du kanske är ute mer med barnen i förskolan men å andra sidan lägger du ju upp tiden på ditt eget sätt även i skolan. Dock mer lektioner och andra mål att uppnå så lite friare i förskolan kanske.

Jag hade utbildat mig till förskollärare om jag var du, eftersom det är det du känner mest för. Du ska ändå ta dig igenom en hel utbildning och för att orka måste man vara motiverad och verkligen vilja det man gör.

Lycka till.

• Supertesco

Rent spontant så tycker jag ju att du ska läsa till det du helst vill bli. Jag vill helst bli lärare och därför läser jag till det. Jag resonerar lite som så också att jag har lättare att vidareutbilda mig från lärare (tex få behörighet för grundskolans senare år och gymnasiet). Gör det du helst vill, tänkt om du ångrar dig?

Lycka till!

• firewalkwithme

Hej! Jag läsaer till "lärare mot yngre åldrar", blir alltså behörig från förskolan upp till skolår 3. Tyvärr tas den möjliheten snart bort, jättesynd tycker jag! Jag har dock sökt utbildningen för att jag vill arbeta i förskolan. Tycker att förskolan ger mer utrymme för pedagogiskt nytäkande, den vilar inte på en lika stark tradition som skolan. Dagarna är som du säger också friare i sin struktur. Vet inte vart du bor, men här i Stockholm skiljer inte längre lönen (snarare har förskollärare högre ingångslön p.g.a. bristen). Tycker också att det är en fördel att få arbeta i team och inte vara ensam om barnen, det ger utrymme till reflektion och givande samarbete. Jag gillar också att var ute mycket.

Nackdelen som jag ser den är statusen. Yrket är inte erkänt, förskollärares yrkeskunskap är grymt underskattad! Det är jättetråkigt. Nu skiljs utbildningen dessutom från resten av lärarutbildningen i samband med bolognaprocessen, och förskollärare kommer inte automatiskt att få behörighet till forskarutbildning. Detta betyder tyvärr i mina ögon att den utveckling som var på väg med det synliggjorda pedagogiska uppdraget i förskolan och den höjda statusen kommer att bromsas. Jag tror också att man "skrämmer iväg" de mest ambitiösa, och skräckscenariot är att arbetsplatsen stagnerar och lutar åt att bli "barnförvaring". Hoppas att jag har fel!

Det är lite av mina tankar, fråga gärna om du undrar något särskilt! Jag är än så länge mycket nöjd med mitt val att rikta in mig mot förskolan!

• firewalkwithme

Ursäkta alla stavfel, skrev snabbt

• hallon2

Lönen för en förskollärare kan t om vara bra mycket bättre i och med att det finns en brist där just nu :) Flera av mina vänner har haft en väldigt bra ingångslön!
    Men du får inte sommarlovet... :(

Börja med en bred inriktning som funkar på alla de lägre åldrarna och snäva in dig när du påbörjat din utbildning!

• Kajsa05

Tack för era svar!

Jo, nu lutar det ÄNNU mer åt just förskollärare. Den tanken som du hade "firewalkwithme" att arbeta i team stärkte ju helt klart min övertygelse. Jag vet ju själv hur viktig vuxenkontakten är om dagarna. Har varit hemma med barn nu i 3 år... så det var en riktigt bra punkt du kom med! TACK FÖR DEN!

Även det som du skrev "Fru Wennström" om att jag ska orka genomföra utbildningen och vara motiverad träffade mig rakt i hjärtat!

Tack för ALLA svar!

• firewalkwithme
    Kajsa05 skrev 2007-11-23 22:08:17 följande:
    Tack för era svar!Jo, nu lutar det ÄNNU mer åt just förskollärare. Den tanken som du hade "firewalkwithme" att arbeta i team stärkte ju helt klart min övertygelse. Jag vet ju själv hur viktig vuxenkontakten är om dagarna. Har varit hemma med barn nu i 3 år... så det var en riktigt bra punkt du kom med! TACK FÖR DEN!Även det som du skrev "Fru Wennström" om att jag ska orka genomföra utbildningen och vara motiverad träffade mig rakt i hjärtat!Tack för ALLA svar!
    Jag glömde också att säga GRATTIS till att du kommer få världens roligaste jobb ! Lycka till!
  • Robinsyster

Ta det som du helst vill bli....
    Det är tufft att plugga och man ska klara det oxå och sen jobba Många år. Så satsa på det du känner i hjärtat att du helst vill bli.
    Tror iaf jag på.....

Svar på tråden förskollärare eller lågstadielärare?? fördelar mot nackdelar...