Hej! Jag läsaer till "lärare mot yngre åldrar", blir alltså behörig från förskolan upp till skolår 3. Tyvärr tas den möjliheten snart bort, jättesynd tycker jag! Jag har dock sökt utbildningen för att jag vill arbeta i förskolan. Tycker att förskolan ger mer utrymme för pedagogiskt nytäkande, den vilar inte på en lika stark tradition som skolan. Dagarna är som du säger också friare i sin struktur. Vet inte vart du bor, men här i Stockholm skiljer inte längre lönen (snarare har förskollärare högre ingångslön p.g.a. bristen). Tycker också att det är en fördel att få arbeta i team och inte vara ensam om barnen, det ger utrymme till reflektion och givande samarbete. Jag gillar också att var ute mycket.
Nackdelen som jag ser den är statusen. Yrket är inte erkänt, förskollärares yrkeskunskap är grymt underskattad! Det är jättetråkigt. Nu skiljs utbildningen dessutom från resten av lärarutbildningen i samband med bolognaprocessen, och förskollärare kommer inte automatiskt att få behörighet till forskarutbildning. Detta betyder tyvärr i mina ögon att den utveckling som var på väg med det synliggjorda pedagogiska uppdraget i förskolan och den höjda statusen kommer att bromsas. Jag tror också att man "skrämmer iväg" de mest ambitiösa, och skräckscenariot är att arbetsplatsen stagnerar och lutar åt att bli "barnförvaring". Hoppas att jag har fel!
Det är lite av mina tankar, fråga gärna om du undrar något särskilt! Jag är än så länge mycket nöjd med mitt val att rikta in mig mot förskolan!