• Guwios

Så jäkla trött på BVC

Sköterskan som jag har på BVC är jag så himla less på.... Hon ska hela tiden korrigera åldern på min son. Han kom fem veckor för tidigt men han är helt normalt utvecklad för sin ålder nu (okorr). De två första månaderna var han senare än sina jämnåriga men inte nu längre.
    Vid både två och sex månaderskontrollen har läkarna sagt att han är normalt utvecklad.

Är det bara min BVC som håller på så eller är det jag som är fjantig som har hakat upp mig? Själv har jag aldrig korrigerat hans ålder iom att han är så "lite" förtidigt född och i stort sett följt sina jämnårigas utveckling.

Mor till fyra underbara barn
  • Svar på tråden Så jäkla trött på BVC
  • Beanie

Håller med dig!
    Det enda jag fick höra va att min son kommer o va efter i utveckligen o det ena med det andra MEN där fick de när han började prata tidigare än "normala" barn mm.
    Häng inte upp dig på vad de säger.Du kommer bara o leta "fel" precis som jag gjorde o det var verkligen waste of time.
    Lycka till med din lilla premis o njut av tiden!
    Kram Linda

• Majuni

På mitt BVC har de aldrig korrigerat min sons ålder och alltid bara berömt hur fint han har vuxit både i vikt och längd!
    Han var sju veckor för tidig..

• Guwios

Tänk om vi någongång fick lite beröm av henne. Min lille vände sig första gången när han var fem månader gammal och jag som stolt mamma talar om det för bvc. Hennes kommentar blev då att: oj knubbiga barn brukar vara lite senare att vända sig. Min kille är en lite tjockis kan man säga. 9500 gr och 70,5 cm idag 7 mån gammal. Känns som att kan hon inte hitta fel för att han är prematur så kan hon hitta fel för att han är tjock och gó.

• Majuni

Ja det va en stor kille du har
    Nä, jag är supernöjd med min bvc tjej, tror hon är lika ung som jag ungefär (34).. Hon hade jobbat med prematurbarn innan berättade hon så det kanske är därför hon är cool..

• MoR58

Markus är född i vecka 35 och bvc har korrigerat åldern till han var två år. Jag tyckte det var bra för han klarade tex inte av 6 månaders koll när han var 6 månader utan när han var 6 månader korrigerat. Jag tror att man korrigerar de flesta prematur rakt av och sen så kan det ju vara så att vissa barn inte behöver det men att de har en standard de följer. Bättre att de gör åt det hållet än åt andra måste jag säga.

• helenellen

Varför är det så jobbigt? Det normala är ju att man korrigerar prematurer. Inget konstigt med det. Om ditt barn följer sina jämnåriga barns utveckling så är det ju bara bra. Men om barnet inte gör det så är det ju skönt att slippa känna att det är något fel på barnet för att det inte har uppnått vissa utvecklingsstadier. Min dotter är född 8,5 veckor för tidigt och är nu drygt två månader (två veckor korrigerat) och det skulle vara väldigt stressande om hon blev jämförd med andra tvåmånadersbebisar! Sen är ju frågan hur länge man ska fortsätta att korrigera, men jag säger som Markus mamma, bättre att det gör så än tvärtom. Var stolt över att ditt barn är så tidigt i utvecklingen i stället tycker jag!

• Mimmis74

På mitt Bvc har de aldrig klagat på Elsas vikt eller längd. Hon har alltid trott på Elsa hela tiden och Elsa ligger alltid på sin kurva( det har hon gjort hela tiden).

(¯`°?.¸ ღ Våran älskling Elsa ღ ¸.?°´¯)
  • Mimmis74

Elsa föddes 5 veckor för tidigt.

(¯`°?.¸ ღ Våran älskling Elsa ღ ¸.?°´¯)
  • twinstar

Vår BVC-tant håller också på och ojjar sig över att hon är så liten. Hon är född i vecka 34 och är nu snart fem veckor och "fullgången" på tisdag.

Hon är 51 cm och väger 2600. Har gått upp 400 sen födseln.
    Inget att bråka om tycker jag! Hon kommer nog ikapp.

Hon äter bra och är pigg och vaken, precis som en vanlig bäbis!!

• Lupiner

Bvc korrigerade ålern första månaden och har sen inte nämnt det över huvud taget. Dottern är född 5 veckor för tidigt.

• jennsans
    Majuni skrev 2007-11-23 23:03:38 följande:
    Ja det va en stor kille du harNä, jag är supernöjd med min bvc tjej, tror hon är lika ung som jag ungefär (34).. Hon hade jobbat med prematurbarn innan berättade hon så det kanske är därför hon är cool..
    vart bor du?? vill också ha sån bvc ssk

ang min kille född v 32+3 så korrigerade bvc medans vikten inte var ok nu väger han dryga 8 kg och är 67 lång som 5 månaders och har vuxit ikapp sina jämngamla.. + lite till.. då slutar hon korrigera och han klarar inte kontrollerna istället.. nog för att han klarade sakerna typ någon vecka efter men bvc ssk är knasig för det.. ändrar sig hela tiden osv.. vill någon gång få kunna höra att allt är fint med honom.. näe bara massa gnäll.. typ dra ner på tillägget.. ena gången väger han för lite och nästa för mycket.. finns typ inget normalt bara gnäll.. jag korrigerar hans ålder i vissa fall och i vissa inte.. behövs det så finns ju en anledning och då behöver man inte haka upp sig på det. detta förstår inte min bvc utan hon blir orolig istället och gnager sönder en annans tankar..
  • Guwios

Jag har hakat upp mig på att hon vill korrigera hans ålder eftersom han har KLARAT både två och sex månaders kontrollerna. Båda läkarna som han har haft har inte korrigerat. 

Att man korrigerar ett barn som inte följer utveckling kan jag förstå. Kruxet är ju att jag tycker att hon har hakat upp sig på dessa fem veckor som han kom förtidig. Sen är det ju faktiskt så att fullgångna bebisar hänger efter i utveckling och då är det inte sån himla katastrof. Jag skulle faktiskt också precis som Jennsans tycker att man någongång kan få höra positiva saker. 

Kanske har jag gjort en höna av en fjäderSkrattande men det är så här jag känner.

• Triple Trouble

du kan ju faktist se det så att han faktist är före sin ålder då han egentligen inte är så gammal... det borde ju bvc vara nöjd med iaf

• Guwios

Another baby maybe: Bra svar! Det ska jag säga till henne nästa gång.

• Maria C S 75

Asså lyssna inte för mycket på de där tanterna. Jag fick ingen prematur men en tillväxthämmad kille. Han var sen med att sitta men började gå när han var 9 månader. Han är 15 månader idag och säger 3 ord. Bra tycker jag men vet inte riktigt om de är nöjda. Men vikten och längden är en annan historia. Får alltid höra lägg i mer smör och grädde i maten. Ena gången säger de att han kommer bli en kort kille. Andra gången säger de ojdå va han har växt han kommer blir en stor kille osv.

Gott råd! Lyssna inte för mycket på dem. Lyssna till er själva. Njut av tiden för den går fort!.

Svar på tråden Så jäkla trött på BVC