Kejsarsnitt om moderkakan är i framvägg?
Gör de kejsarsnitt om moderkakan är i framvägg?
Fick reda på rutinUL att moderkakan var fram,men det framgår inte i min journal eller papprena från UL.ska man berätta det för BM?
Gör de kejsarsnitt om moderkakan är i framvägg?
Fick reda på rutinUL att moderkakan var fram,men det framgår inte i min journal eller papprena från UL.ska man berätta det för BM?
fråga på mvc nästa gång.snitt är inte så farligt som man tror .på mig vart d akut snitt pga min o lillens hälsa
Min svägerska ska göra ett planerat kejsarsnitt på måndag och hennes moderkaka sitter i framvägg.
Visst gör dom det.
Förra gången hade jag moderkakan i framväggen och genomgick ett så kallat urakut kejsarsnitt (katastrofsnitt) utan några som helst problem.
Denna gången har jag också moderkakan i framväggen + lågt sittande och har fått ett planerat snitt.
Det enda som är annorlunda är att man kan blöda mer.
Till mig sa de att det bara blir ett problem om moderkakan kanar ner och täpper igen födelsekanalen (eller så), en framliggande moderkaka betyder alltså inte automatiskt kejsarsnitt (om jag förstog rätt så är det mer undantag än regel).
Jag hade moderkaka i framvägg och födde vaginalt. Det handlar om hur högt eller lågt den ligger som några har skrivit tidigare. På UL så stod det på det papper jag fick med mig från dem... ett svårtytt papper men BM förstår det
Vår lilla Hillevi låg dessutom i säte, tror att de inte kunde vända henne på vändningsförsöket just på grund av att moderkakan låg i framvägg *funderar*
Jo då de kan snitta. Jag hade moderkakan i framvägg men genomgick ett urakut snitt och läkaren sa att det varit en enkel operation. Så det verkar ju inte vara några problem.
Det enda "negativa" som jag hört om det är att man kan känna av bebisens sparkar mindre ute på magen eftersom det finns "stötdämpning" men det var heller inget som jag märkte av då jag hade en riktig kickboxare i magen!
Jag blev akutsnittad med moderkakan i framvägg och det var inga problem. Det enda som kan vara lite av ett obs är om man ska göra vändningsförsök - då är de lite mer försiktiga eftersom det tydligen är aningen lättare att den lossnar då. (Vilket kanske säger sig självt - börjar man vrida runt på någonting så lossnar det ju oftast efter ett tag... )
Nej det är inga problem med moderkakan i framvägg vid kejsarsnitt. De skär igenom den. Jag var noga med att reda ut detta eftersom jag själv var i samma situation efter mitt rutinultra. Dessutom flyttar moderkakan oftast upp sig i takt emd att livmodern växer. Och snittet görs strax ovanför blygdbenet. Så det kanske inte ens blir aktuellt.
Du kan föda vaginalt med moderkakan i framvägg ingen fara allt..Det är som fler sagt om den kanar ner å täpper för som det kan bli förhinder
Aaah, tror att jag tolkade frågan fel. Nej de gör inte automatiskt snitt om moderkakan sitter i framvägg.
Jag hade moderkakan i framvägg nu senast. Gjorde ett planerat snitt och det gick jättebra.
Jag hade moderkakan i framvägg och det stod i min journal, så jag antar att de visste om det på förlossningen.
Det verkade dock inte ha någon särskild inverkan, för jag blev snittad akut och jag hörde inte att det skulle ha blivit mer komplicerat på grund av det. Det står inget i förlossningsjournalen i alla fall.
Snittet görs så pass långt ner så det kanske blir under där moderkakan sitter?
min moderkaka satt i framvägg när jag gjorde mitt andra snitt, inga problem!