Byter ni blöjor var som helst?
Är så himla nyfiken på hur attityden till detta ämne är här på FL och vill höra både från er som tycker att det är självklart att alltid använda skötbordet samt från er som kan tänka sig att byta på andra ställen som i en park, på golvet eller kanske rentav på ett köksbord (!)
För mig är det självklart att hålla blöjbytena till badrummet och jag blir alltid väldigt förvånad när vissa bekanta drar av sina barn blöjorna i exempelvis vår vardagsrumssoffa, eller när de sitter på en köksstol, byter (visserligen snabbt och effektivt men ändå...) och lägger den använda blöjan på soffbordet eller köksbordet. En annan gång bytte samma bekanta i sonens babygym, där han ju ständigt låg med näsan mot underlaget på den tiden. De bytte också mitt i en lekpark bland andra barn och gjorde det inte särskilt diskret. Den använda blöjan låg framme lääänge. En annan gång (innan vi fått barn) tog de en av våra handdukar i badrummet, lade på golvet och bytte blöja på handduken för att sedan hänga tillbaka den! Det tyckte jag var rent snuskigt, kan jag säga!
En annan bekant bytte ogenerat blöja på sin nyfödda i sitt eget knä på en restaurangs uteservering - mitt under lunchrusningen. Kan säga att jag även tyckte det kändes rätt äckligt.
Nu tycker inte jag att barnblöjor i sig är äckligt på något vis, missförstå mig inte, men för mig känns det så självklart att allt som har med toalettbehov att göra, utförs just i badrummet - även om det gäller små barn.
Vad tycker ni? Vilket är det konstigaste stället ni bytt blöja på? Eller någon ni känner?