• Fru Majsan

Byter ni blöjor var som helst?

Är så himla nyfiken på hur attityden till detta ämne är här på FL och vill höra både från er som tycker att det är självklart att alltid använda skötbordet samt från er som kan tänka sig att byta på andra ställen som i en park, på golvet eller kanske rentav på ett köksbord (!)

För mig är det självklart att hålla blöjbytena till badrummet och jag blir alltid väldigt förvånad när vissa bekanta drar av sina barn blöjorna i exempelvis vår vardagsrumssoffa, eller när de sitter på en köksstol, byter (visserligen snabbt och effektivt men ändå...) och lägger den använda blöjan på soffbordet eller köksbordet. En annan gång bytte samma bekanta i sonens babygym, där han ju ständigt låg med näsan mot underlaget på den tiden. De bytte också mitt i en lekpark bland andra barn och gjorde det inte särskilt diskret. Den använda blöjan låg framme lääänge. En annan gång (innan vi fått barn) tog de en av våra handdukar i badrummet, lade på golvet och bytte blöja på handduken för att sedan hänga tillbaka den! Det tyckte jag var rent snuskigt, kan jag säga!

En annan bekant bytte ogenerat blöja på sin nyfödda i sitt eget knä på en restaurangs uteservering - mitt under lunchrusningen. Kan säga att jag även tyckte det kändes rätt äckligt.

Nu tycker inte jag att barnblöjor i sig är äckligt på något vis, missförstå mig inte, men för mig känns det så självklart att allt som har med toalettbehov att göra, utförs just i badrummet - även om det gäller små barn.

Vad tycker ni? Vilket är det konstigaste stället ni bytt blöja på? Eller någon ni känner?

• Svar på tråden Byter ni blöjor var som helst?
  • uniMog

Inte på platser associerade med mat.. annars kan jag nog byta varsom. Jag brukar alltid fråga var folk vill att jag byter när jag är hemma hos någon och var de vill ha blöjan. Blöjor kastas direkt.

• Nyfiken gul

jag tycker blöjbyte är legitimt överallt under förutsättning att::

*man städar efter sig, har man använt handdukar eller dyligt stoppar man de i tvätten, torkar av efter sig o kastar blöjan direkt..

*att man inte byter mitt för näsan på någon som äter, rekommenderar INTE blöjbyte på resturanger.. oftast finns det ett skötbord på toan eller gå ut o byt i vagnen....

Är man hemma hos någon kan man lätt o enkelt fråga om det är okej att byta på annan plats...

Kissblöjor tycker jag är fullt okej nästan överallt (ALDRIG på köksbord! )

Men bajsblöjor vill jag ha i ett annat rum.. toa, badrum eller i ett sovrum spelar ingen roll men inte i närheten av andra...

• Tygtiiger

Har inte behövt byta ute ännu men håller med om att man ska tänka på hygienen (bajs och mat är generellt sett en dålig kombination... ). Har en bit plastad frotté i skötväskan som jag tänkte lägga i vagnen om vi tex är på café, så får man väl rulla undan vagnen till ett diskret ställe och byta där.
    Och jag tycker faktiskt att barnblöjor kan vara ganska äckliga, särskilt om de suttit på någon annans barns rumpa...

• AnnaLuleå

Vi byter blöjor lite varstanns hemma om det bara är kiss i vill säga. Men om vi är uten någonstans där det finns andra människor eller hemma hos någon annan så drar vi oss tillbakt av hänsyn till andra och uppsöker då helst skötrum/ toalett och har givetvis egen handduk eller annat underlag med oss. Om det inte finns tillgång till bra bytställe ochmanhar vagn kan man ju alltid byta lite diskret i vagnen.

• Kojbe

Jag ser det nästan dagligen på min arbetsplats (resturangtorg på ett köpcentrum)
    Där sitter folk nästan i knäet på varandra för det är så trångt o så mitt i alltihopa när de sitter där o äter sin mat så får någon snurrig mamma för sig att byta blöja mitt i all röra o jag blir lika snopen varje gång jag ser det.
    Det är så fruktansvärt oförskämt!
    Precis utanför rest.torget ligger det skötrum väl tillgängligt så varför inte gå de metrarna ist för att *plåga* andra människor med bajsblöjer osv?!

Peppar peppar hoppas jag inte blir lika snurrig o oförskämd
    Inte heller alltid lika mysigt när de lägger sina amningsinlägg mitt på bordet så personalen får gå o ta i dem o plocka bort dem *urrrk*

• Fru Majsan

Det är väl just det där att fråga först som jag har hakat upp mig på att en del inte gör när de är hemma hos andra. Som i vårt fall, nu har vi ju faktiskt ett skötbord i badrummet. Förstår då inte vitsen med att byta i soffan, i köket eller i babygymmet!

Blev också lite paff när jag en gång på öppna förskolan plötsligt kände en bajsdoft och såg hur en mamma bytte i en soffa - trots att skötrummet bara låg någon meter därifrån...

• S vali s

Även om ett blöjbyte är den mest naturliga saken för småbarnsföräldrar så är det ju inte riktigt så för alla andra.
    Nu är det visserligen rätt länge sedan jag bytte blöjor på mina telinar men jag försökte vara så diskret som möjligt vid blöjbytena, skulle aldrig komma på tanken att byta blöjan på en restaurang eller i någons soffa, skulle heller alddrig lämna blöjan kvar framme osv.
    Kort sagt så var jag diskret vid blöjbytena och är helt övertygad om att jag kommer att vara det även denna gång, var sak har sin plats och att man sen kan hamna i en "akut" situation där man kanske inte har något val är en helt annan femma, det går alltid att ta hänsyn till omgivningen.

• Saucy

Hemma blir det skötbordet dagtid.
    Annars: Jag byter varsomhelst - förutom där folk äter.
    Däremot låter jag ingenkissig/bajsig rumpa ligga mot något annat än en blöja.
    Lägger nämligen den nya blöjan på plats under den smutsiga innan jag drar bort den använda. Sen RULLAR man ju ihop blöjan och lägger den ifrån sig - inte menar du väl at din väninna lägger en smutsig blöja med den skitiga sidan neråt på ditt bord??????

Jag byter ALLTID i sängen på natten

• Fru Majsan

Saucy, nej hon bytte på det vis som du verkar göra. Väldigt snabbt och bra, men jag förstår ändå inte varför man väljer exempelvis ett babygymsunderlag framför ett badrum.

• Micis

För mig spelar det ingen roll om mina vänner byter blöja i min soffa eller dylikt... Smaken är som baken!

• Fru Majsan

Micis, absolut, alla får tycka vad de vill! Är mest nyfiken hur utbredd den här uppfattningen är om att det är okej att byta varsomhelst, om det är jag som är överkänslig eller om det finns fler som tycker som jag.

Svar på tråden Byter ni blöjor var som helst?