• Anonym (hönan)

Är jag en hönsmamma??????

Har två barn.
    En son på 5år och en son på 7månader.

(Inte samma pappa till barnen. Bor med yngsta sonens pappa och 5åringen bor hos oss heltid)

När jag var gravid med min yngsta så började jag ta avstånd från svärföräldrar och mina syskonbarn (som är 6st mllan 13-25år).
    När sonen föddes blv det ännu värre!
    Jag skyddar honom mot allt (och inget) när det gäller min svärmor och min brors barn.
    Jag vill helst inte att dom träffaas alls, men tvingar mig själv att gå med på det då och då.

Får alltid ångest och blir arg när dom ska träffas.
    Känner extrem lättnad när besöket är avklarat.

Mina brors barn bor 60mil här ifrån så det är egentligen inget problem.
    Men svärmor bor i samma stad.

Problemet är också att när jag var gravid så sa min svärmor "tjockis" till mig hela tiden. Jag var inte tjock - jag var gravid! Jag blev väldigt ledsen (var nog mycket hormoner som spökade också).
    När sonen föddes så var hon på mig igen "amma inte så mycket", "ge honom nappen", "bär honom inte så","gör si, gör så" osv.
    Jag pratade då med min sambo som inte alls förstod! Han tyckte jag överdrev och tänkte inte prata med sin mamma om detta.

Nu har sonen precis blivit frisk från RS-virus.
    Jag har förklarat både muntligt och via mail för svärmor och svärfar vad RS-virus är och hur det smittar.
    Att dom absolut inte får pussa sonen - inte ens nu när han är frisk. Det var nämligen så han blev smittad av RS, hon pussade honom massor på munnen - 2 dagar senare hade han hög feber, hosta, snuva m.m.

Vad jag än säger så lyssnar hon inte, eller rättare sagt, hon skiter i vad jag säger när det gäller sonen!

Jag vill inte lämna min yngsta över natten för än han är över 1år. Det gjorde jag inte med min äldsta heller (tror han var 1 ½år när han sov borta första gången).
    Svärmor tjatar om att få vara barnvakt och att barnen då ska sova hos henne.
    Jag har bett sambon att prata med sin mamma, säga att jag inte är redo. Men han gör det inte (som vanligt...)
    Jag har försökt berätta för henne men hon förlöjligar min oro.

Sambon låter mig ta allt när det gäller hans mamma, jag hatar det!
    Det verkar vara så känsligt för honom!

Är det jag som är en hönsmamma och överdriver eller borde min sambo stötta mig i mina känslor när det gäller sonen?

VAD SKA JAG GÖRA!?!?!

• Svar på tråden Är jag en hönsmamma??????
  • filippas

Jag känner igen mig sååååå
    Jag skyddar min son på snart fem som i en kokong för allt och alla då han har en annan pappa...
    Jag har konstant dåligt smavete....

Nu med min lilla så har jag tydligt sagt till min sambo att det kommer ta lång tid innan jag lämnar till svärföräldrarna bara så han vet och kan medla dom så dom inte förväntar sig nått...
    Dom har nämligen haft deras andra barnbarn boende jätte mycket hos dom...
    Jag kommer aldrig lämna henne över natten på flera år i allafall!!!

Mycke möjligt jag är en hönsmamma, men jag tror det är vanligt!
    Jag lider inte av det...kanske svärmor gör men det skiter jag i..

Jag vill ha mina barn nära, och att läma över dom kommer sen med tiden..
    När man är redo!

Mamma till Agust & Abba
  • Anonym

Gör det som känns bäst för dig. Säg till svärmor att så länge hon skiter i vad du säger så skiter du i att träffa henne. Barnen går först.

• viseversa

Dom kan ju inte få RS en gång till när dom nyligen haft det!!Min dotter hadde RS och vist hon har blivigt förkyld efter det men inte lika allvarligt som RS.Tror inte man kan skydda sina barn mot allt.Ska man isolera sina barn då eller?Förstår också att du är irriterad på din svärmor för att hon inte lyssnar på var du säger.Men vill into din sambo prata med henne så måste väl du själv säga ifrån.Annars så blir det nog tyvärr ingen bättring!!

• Anonym (hönan)

Kan barn bara få RS en gång?

• viseversa

När min dotter låg på sjukhus så sa doktorn att vad skönt nu kan hon ju inte få det nästa sesong eftersom hon redan haft det.Därimot kan hon hfå det igen senare i livet men då kommer hon vara så stor så det blir mer som en jobbig förkylning som hon kommer klara av själv!!

Anonym (hönan) skrev 2007-11-24 10:46:05 följande:

Kan barn bara få RS en gång?
  • Anonym

Lite hönsig är du allt:...

Man kan inte skydda barn från allt även om man gärna vill

Du måste släppa taget lite

• Anonym (blä)

Usch blir så arg... Din svärmor har rätt att tycka vad hon vill, men hon har inte rätt att göra vad hon vill, åtminstone inte mot DITT barn. Det handlar inte om att du är hönsmamma elr inte. Har du sagt NEJ, pussa honom inte på munnen så ska hon INTE göra det heller. Punkt slut.

Sen behöver man ju inte, som nån sa ovan,  isolera sina barn för det kommer hända små olyckor och dom kommer bli sjuka ändå. MEN angående din svärmor så är du inte löjlig! Ett nej är ett nej oavsett hur löjligt det enligt andra är, hon ska bara hålla käften och acceptera. Säg åt henne (lättare sagt än gjort, jag vet) men säg till henne på skarpen att om hon inte lyssnar får hon vänta med att träffa sitt barnbarn tills hon kan skärpa sig. Det är som sagt hennes barnbarn, inte hennes barn och det betyder att DU inte hon bestämmer vad som är bäst för pojken.

• Vilmagbg

Om inte svärföräldrarna är skadliga för barnet på något sätt (typ sjuka, narkomaner, alkoholister) tror jag man bara gör sig själv och barnet en otjänst genom att inte se till att barnet har en bra relation till sina far & morföräldrar och att se dom som en tillgång.

Det är de viktigaste man kan ge sina barn tycker jag trygghet och ett stort socilatnätvärk.
    Med de menar jag inte att barnet behöver sova över hos dom men träffa dom med jämnamellanrum. 
    Personlgen tyckte jag de var lagom ålder för vårt barn att sova borta för första gången strax innan han fyllde 2 år.
    Jag tänker att om det skulle hända mig någonting vill jag att mitt barn ska ha möjlighet att växa upp och må bra med många omkring sig som han är trygg med.
  • Anonym (hönan)

Eftersom detta har pågått i ca. 1år nu och jag har tjatat(vänligt) men hon ändå inte lyssnat så börjar jag bli mer och mer irriterad och arg på henne när hon inte lysssnar.

Hon säger att hon inte ska pussa men ändå så sitter hon där med honom i knät och pussar så han har läppstift ihela ansiktet....

Tycker det är jobbigt att ta detta själv, det är ju inte min mamma...
    Mina föräldrar har jag pratat med, dom lyssnar och gör som jag ber om.
    Ska inte min sambo ta detta med sina föräldrar? Det måste väl ligga i hans intresse också?
    Det handlar ju bara om att dom inte får pussa honom och att han inte ska sova hos dom än... Inga "farliga" saker att ta upp direkt, eller???

• Kristin24

är helt normalt, klart man vill skydda sina barn från att bli sjuka, speciellt när de är så små.  Noel är 5 månader och har redan haft två förkyldningar och öroninflammation. Det är jätte jobbigt, man oroar sig massor när febern stiger och bebisen blir gnällig.

Du gör rätt i att tala om hur du vill de ska göra mot dina barn, det är ju dina barn.
    Tycker det är respektlöst av svärmor att inte lyssna, och tro att hon kan bestämma hur du ska sköta erat barn.

Jag får tillomed höra av främlingar på ex stan hur jag ska bete mig mot mina barn, det tycker jag är fräckt.
    Ingen känner sina barn bättre än modern och fadern så är det bara.

Stå på dig, tjata på svärmor så for du ser att hon gör något du inte gillar.

Kram

Go och glad Kexchoklad
  • Anonym (hönan)

I morgon är det familjemiddag hos sambons mormor.
    Svärföräldrarna kommer
    Sambons bror med flickvän
    och sambons mormor och morfar.

Egentligen vill jag inte eftersom jag och stora sonen är lite krasliga, jag har lite feber så jag känner mig rätt hängig...
    Men jag måste väl ställa upp...

Det som känns allra värst är att sambon inte säger till sin mamma när hon gör tvärtemot vad jag säger.
    Hade han också sagt åt henne så hade jag int känns mig så ensam och tjatig. Känns som det är fel på mig...

Hur ska jag framföra min önskan om stöd från min sambo?
    Risken är ju att han tar illa upp...

• N1an

Du och din sambo borde sätta er ner och prata. Måste ta varandras åsikter på allvar, båda två.

• Anonym (hönan)
    N1an skrev 2007-11-24 12:02:06 följande:
    Du och din sambo borde sätta er ner och prata. Måste ta varandras åsikter på allvar, båda två.
    Har försökt men han tar så illa upp vilket inte är min mening
Svar på tråden Är jag en hönsmamma??????