• Treklövern

Ni som är på husvisningar!!!

Kan ni hjälpa mig?
    Vi ska ha husvisning, alltså massa (förhoppningsvis) folk ska komma och titta på vårt hem. Det känns skitläskigt!

Vart ska vi lägga krutet på städningen? Självklart ska det städas överallt, men har ni något specifikt ställe som man lätt glömmer.

Brukar ni öppna köksskåp och garderober, badrumsskåpet osv?

kolla under sängar och sånt?

hjälp, hjälp, hjälp....

• Svar på tråden Ni som är på husvisningar!!!
  • aktuelle

brukar inte öppna skåp, det skulle kännas kränkande att börja kika in bland andras mat och kläder osv.. nä, det är väl lite aja baja. Brukar inte kolla under sängen heller ;) Tänk på att inte ha en massa starka doftljus eller starka dofter för då blir man ofta lite fundersam som köpare om det är för att dölja någon otrevligare lukt (läs mögeldoft)...

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • jeikei

Överallt skall städas... porslinsaker och fotografier brukar rekomenderas att tas bort (är för personligt sägs det och stör en ev köpare i att kunna känna "hemmakänslan")..
    Ja JAG kollar i kökskåp och i garderober, dock har jag alddrig kollat under sängen och inte i ett badrumskåp...
    Glöm inte att kolla i taket efter t.ex. spindelväv. de e ått som äcklat mig på en visning...
    En som kollar på huset kollar ju efter allt, studerar ju golv å tak å väggar å bakom varmvattenberedare osv för at upptäcka "negativa skavanker".. dvsdem kollar ju överallt där man själv inte kollar annars.... även utomhus och i garage mm...
    Lycka till

• Bonanza

Vi var på en husvisning där de hade framme kort på sitt dödfödda barn. Det kändes sådär...

Annars tycker jag att vissa foton och personliga saker ska vara kvar, så att man får känslan av att de som bor där trivs. Men inte för mycket! Gör hemtrevligt, men inte överpyntat.

• Treklövern

Ok, då fortsätter jag min städning...

Wish me luck. =)

Tusen tack för era svar!!!

• Pettsson82

Försök att städa även inne i garderober så att spekulanterna får för sig att det finns gott om förvaringsutrymme ;)

• JLS

När jag är på visning kollar jag skåp för jag tar för givet att de tagit undan privata saker de inte vill visa upp, man vill ju hur utrymmena är och om det är fräscht även inuti.

Så här skulle jag rekommendera:

Tvätta ur skåp med typ Ajax blommor så det doftar fräscht och trevligt, det ger ett bra intryck, skulle svabba golven med det nån timme före visningen med.

Töm ur garderoberna om de är smockfulla så de ser ut att rymma mkt till förvaring.

Ta bort personliga foton, man vill inte se sådant utan mer fantisera om hur man skulle möblera själv.

Om ni har husdjur skulle jag gömma alla spår av det för en del är känsliga för sånt. Typ ta bort kattlådan och allt sånt så länge under visningen.

Skrubba badrummet rejält för det är väldigt viktigt för folk.

Kylskåpet har jag märkt att en del öppnar för att se hur fräscht det är så du tjänar nog på att göra rent även det.

Putsa fönstrena, ger inget bra intryck med jättedålig utsikt pga smuts.

Öppna och vädra innan visningen.

Ställ fram skålar med frukt och färska blommor, det ger en mysig känsla.

Jag gjorde allt det här när jag sålde min förra lägenhet och mäklaren sa att spekulanter  hade kommenterat hur fräsch lägenheten var och hur fräscht det doftade bland annat hehe, allt ingick i min plan. Fick väldigt bra betalt

• Trisses2

Instämmer helt med EnSanna. Vi har precis sålt vårt hus och vi storstädade för fullt inför visningen. Plockade undan rubb och stubb och vips såg huset ut som ett visningshem . Garaget var istället smockfullt men det kunde inte hjälpas...egentligen är det inte klokt hur mycket grejor man samlar på sig...

• MrM

Var försiktig med dofter. Dels vill du inte skrämma iväg eventuella allergiker/astmatiker, dels uppfattas det lätt som att det kan finnas någon annan lukt som du vill dölja.

I övrigt är mitt råd bara att plocka bort så mycket som möjligt. Visa upp ytorna och distrahera inte med en massa plotter. Ge besökarna en möjlighet att göra hemmet till sitt eget i tanken.

Mvh

• Treklövern

Så där ja!

Då är visningen gjord. Mäklaren blev mycket överraskad över att det kom så mycket folk. Hon berättade att det är egentligen inte optimal tid för visningar nu. Men det bara ramlade in folk. Så hoppas hoppas att det är några intresserade också så det blir en härlig budgivning. =)

TACK alla ni för alla bra tips!!

Kram på er!! =)

Svar på tråden Ni som är på husvisningar!!!