• Rapunzella

Smörgåstårta för gravida

Skall snart ha födelsedagskalas och tänkte bjuda på smörgåstårta. Men eftersom jag själv och en del av gästerna är gravida, så behöver det vara en utan "farligheter", tex utan lax och ädelostar tex. Dessutom ska den vara lätt och göra, då jag egentligen har tummen mitt i handen när det gäller matlagning.

Någon som har några goda och enkla recept?

• Svar på tråden Smörgåstårta för gravida
  • palmblad

Köp landsgångsbröd och bred på en röra av turkisk yoghurt, gräslök o skinka. Nästa lager kan va smaksatt mjukost eller leverpastej med gurka.

Dekorera med räkor eller skinka och frukt o grönsaker.

• palmblad

Obs! Innnan garnering läggs på får du lägga på lite yoghurt så det goda fäster.

• Neko

Också gott med en röra av tonfisk (på burk, det kan man äta om man är gravid), finhackad gurka, lök och gräslök, crème fraiche och lite majonäs (vi använder veganmajonäsen). Sedan kan man dekorera med räkor och crispsallad. Om man vill lyxa till det kan man använda sushilax på toppen istället för gravad lax - den smakar ganska lika fast inte lika salt och är helt okej för gravida :)

• MajaLinnéa

Ajdå, får man inte äta smörgåstårta som gravid?

Ska iväg på 18-årskalas ikväll, där det serveras smörgåstårta... Har inte berättat för familjen än att jag väntar barn.

• Jesster
    MajaLinnéa skrev 2007-11-24 14:43:10 följande:
    Ajdå, får man inte äta smörgåstårta som gravid?Ska iväg på 18-årskalas ikväll, där det serveras smörgåstårta... Har inte berättat för familjen än att jag väntar barn.
    Klart du får äta smörgåstårta! Det är väl bara laxen du kan peta bort (om det finns någon sådan på tårtan)
    ..:: Kärlek ::..
  • Tristanya

MajaLinnéa -- klart man får äta smörgåstårta.. är ju istort sett en macka ju! så bara o äta, MEN, man ska ju typ inte ära gravad lax o sånt om man är gravid, o lite annat sånt.. o är det det på tårtan så bör du kanske ta det lite lugnt.. men små mängder o någon gång då o då tror jag ingen dött av!
    så ät o njut!

• MajaLinnéa

Haha okej... jag får väl smyga ner laxen under bordet så får hunden ta den

• palmblad

Det är mer julbord o buffér man ska va försiktig med, som står framme länge o som många rotar i. Hemma hos folk är det inte farligt.

• Rapunzella

Tack Palmblad för tips! Det som kan vara knepigt är att veta vad det är i en färdigköpt smörgåstårta. Lax ska man som sagt inte äta, och inte heller ädelostar som ibland blandas i.

Tar tacksamt emot fler recept!

• palmblad

Så länge man inte känner smak av ädelost eller lax är det ingen fara. Jag var väldigt slavisk o åt inte vacuumpackat köttpålägg heller.

Mosat ägg o kaviar kan också bli en fyllning. Ägg kan va garnering också.
    Mimosasallad; créme fraiche, majonäs o fruktcocktail är också gott.
    Rödbetssallad.

• palmblad

När jag skulle göra flera stora smörgåstårtor köpte jag ett par burkar färdig majonäsbaserad sallad och blandade ut den med turkisk youghurt. Både saftigare o billigare att blanda.

Skagenröra är också ett tips.

• imsel

min systers svärmor gör en underbart god smörgåstårta.
    Men kyckling på!
    ingen aning om vad exakt hon har i.. men så jättesvårt verkar det inte vara.

• palmblad

Man kan steka kyckling o skära i små bitar, blanda ihop med créme fraiche o massor med curry samt äpple el. ananas.

Svar på tråden Smörgåstårta för gravida