• Anonym (ledsen)

Varför har en del människor TUR och andra OTUR?

Jag fick sent missfall i år men är gravid nu igen vilken är jag mycket tacksam för.

Jag har haft utur med mycket i mitt liv som män, arbetsplatserna inom kontor har jag vantrivts inom.

En släktning till mig går det superbra för. Han gjorde en bra investering och är nu en av Sveirges miljardärer.
    Han hade TUR och även inom privatlivet med många barn.

Varför har en del människor TUR och andra OTUR?

• Svar på tråden Varför har en del människor TUR och andra OTUR?
  • Me o Mike

haha du låter som mig lite! Jag tror så här.. Om en människa råkar ut för mycket skit så är jag helt övertygad om att den har nåt FINT att vänta sig!!! Jag har haft ett RIKTIGT helvetesliv jämt! Fram tills för 1,5 år sen.. Då bara poff så vände allt..

• Dionadel

Varför blir en del djur uppätna medans andra överlever? Det är otroligt grymt att drabbas av missfall. Fick ett tidigt missfall innan jag blev gravid med min son.

Den enda tröst jag vet är att det måste inte betyda att det kommer bli likadant nästa gång.

Fördelen med att vänta barn är att man vet var man har dem
  • Martina 3

MulleNuh- vad härligt för dig.

Tyvärr är det bara så livets gång är. Vissa får aldrig tur, vissa får alltid tur. Människor som i mina ögon har tur kanske inte känner så själva, människor som verkar enbart ha otur kanske tycker att de är lyckligt lottade. Allt beror på hur man själv ser på livet. Man kan anse sig ha tur som får lida nu och får himmelriket när man dör, man kan se livet som det enda som finns och alltid gör det bästa av det och ser det som tur att man lever.

Eller så kan man vara mig som accepterar att man är en loser och att min otur beror på mina dåliga val som jag tyvärr inte kan ändra. Jag blir glad att andra har tur, klart är jag avundsjuk men inte missundsam.

• Anonym (ledsen)

Martina 3, på vilket sätt har du gjort dåliga val?

• Anonym (Fru F)

finns en annan sida av saken också...

Turen/oturen kan vända också...

En kompis till mig är född med silversked i munnen i en medelklassfamilj o har aldrig saknat pengar eller prylar - föräldrarna har ställt upp med allt från bilskjuts till extra dyra utgifter när hon flyttade hemifrån.

Hon flyttade ihop med en 10 år äldre kille i ett nybyggt bostadsområde med bostadsrätter och dom fick ett barn tillsammans. Dom fortsatte leva medelklassliv...

Tills en dag då allting sprack....  dom separerade, en skitig o orättvis vårdnadstvist tog sin början, han stämde henne på allt hon äger o har och försvårar deras samarbete kring barnet, hon blev arbetslös under lång tid, hon träffade en ny kille som inte heller har jobb, flyttade ihop i en hyreslägenhet, blev gravid men förlorade barnet i magen lagom i närheten av tiden för förlossningen, anmäld till soc för vanvård av det äldre barnet av någon rolig figur, blev gravid igen med tvilingar och dom föddes alldeles för tidigt och är mycket mycket sjuka. Både hon o pappan är fortfarande arbetslösa och lever på både a-kassa o soc-hjälp o nu har hennes föräldrar beslutat sig för att skilja sig då pappan som är 60+ hittat en Kinesiska på 19 år..

Själv föddes jag i en arbetarfamilj o har vuxit upp extremt fattigt, gifte mig som 18-åring och blev svårt misshandlad, fick snabbt efter skilsmässan två barn med två olika pappor och mått oerhört dåligt och legat på sjukhus en lång tid.. Oturen vände när jag fick ett shysst jobb med bra lön och träffade min nuvarande make - idag lever JAG medelklassliv med en stabil o bra inkomst och är gravid med ett hett efterlängtat barn....

• Martina 3

Martina 3, på vilket sätt har du gjort dåliga val?

Jag valde att bli gravid, valde att leva med min ex sambo, valde min utbildning. Det var MINA val och visade sig vara fel val.

• Anonym

Jag tror att växer man upp under svåra omständigheter så blir man ödmjuk, i vissa fall kan det bevisligen slå över till aggressivitet/missbruk osv. Men maskrosbarn som man brukar kalla dem reser sig upp och kämpar vidare med livet.
    Jag är nog ett såkallat maskrosbarn och jag är på någotvis tacksam över min uppväxt trots alla sår den gett mig. Jag ser med lycka och tilltro till framtiden och jag vet att för att nå mina mål måste jag kämpa och det är precis vad jag gör.

Livet är olika för alla... Alla har sin egen verklighet och det gäller nog att aldrig, aldrig bli missunsam.

• Anonym (ledsen)

Men Martina 3, var det fel val av dig att skaffa barn??

• Anonym (ta ansvar)

Jag har en kompis sopm alltid pratar om hur jävla otur hon har. Hon tjatar alltid om allt som gått dåligt för henne och ser bara där det gått bra för andra. Man blir så less på att höra om det, för vet du vad, hon har inte ett jäkla dugg mer otur än någon annan!!!!

Där en människa har "tur" där har en annan otur och tvärtom.

Det är inte "otur" att man väljer idioter till pojkvänner, det är ett val man gör.

Att hålla på och gnälla på otur är att frånsäga sig ansvaret för sitt eget liv!!

Fur F- fy vad du låter missunnsam i ditt inlägg, som om det vore ditt liv mot kompisens, "nu är det jag som lever medelklassliv". Som att ditt liv vore mer värt nu när hon inte har det bra.Som att du inte skulle ha njutit lika mycket av ditt eget liv om hon fortfarande hade haft det bra.

• Anonym (Fru F)
    Anonym (ta ansvar) skrev 2007-11-24 13:47:54 följande:
    Jag har en kompis sopm alltid pratar om hur jävla otur hon har. Hon tjatar alltid om allt som gått dåligt för henne och ser bara där det gått bra för andra. Man blir så less på att höra om det, för vet du vad, hon har inte ett jäkla dugg mer otur än någon annan!!!!Där en människa har "tur" där har en annan otur och tvärtom.Det är inte "otur" att man väljer idioter till pojkvänner, det är ett val man gör.Att hålla på och gnälla på otur är att frånsäga sig ansvaret för sitt eget liv!!Fur F- fy vad du låter missunnsam i ditt inlägg, som om det vore ditt liv mot kompisens, "nu är det jag som lever medelklassliv". Som att ditt liv vore mer värt nu när hon inte har det bra.Som att du inte skulle ha njutit lika mycket av ditt eget liv om hon fortfarande hade haft det bra.
    Jag antar att det där var riktat mot mig...

Jag har aldrig ens andats om att jag skulle tycka mitt liv vore mera värt...

Jag bara konstaterade fakta att livet kan ta vändningar man inte räknat med.. tur kan förvanldas i otur och tvärtom.. Var jag inte tydlig nog med det i mitt inlägg??

Visst tycker jag att jag lever ett bra liv mot för vad jag hade förut - men att jag skulle tycka mit liv var MER värt än min kompis liv har jag aldrig påstått.. var för du det ifrån??
Svar på tråden Varför har en del människor TUR och andra OTUR?