• Prinsessans Dagbok

Spyr ur näsan?

Tre gånger har vår dotter på 3,5 månader fått som spyattacker och det kommer ur både näsa och mun och hon kan knappt andas. Vi får hålla henne, klappa på ryggen så hon liksom får hosta ur sig allt. Jätteobehagligt! Jag tror vi blir mer rädd än vad hon blir dock. Varför blir det så? Trodde först det var för hon rapat för lite, men idag kom det precis efter en rap. Kan det ändå vara att hon rapat för lite så det liksom blir sånt tryck när den väl kommer? Har mina teorier men skulle gärna vilha höra om någon annan upplever/upplevt samma sak och vad ni gör för att förhindra det?

Kramar!

• Svar på tråden Spyr ur näsan?
  • Birgitta2

Näsan och munnen har ju samma förbindelse till halsen så det är ju inte alls konstigt att det kan komma kräk ur näsan. Förstår om det ser obehagligt ut. Sen har jag inga teorier att hon får såna kräkattacker, förutom att hon kanske ätit så pass mycket att maten kommer upp igen i samband med en rap.

• Pysselgalningen

Det kallas kaskadkräkningar och är inte nått ovanligt. Jag lider själv av samma problem även fast jag är vuxen.
    Att hon kräks efter maten kan bero på omogen magmun, testa med att låta henne äta lite, rapa försiktigt och äta lite till. Men sse till att hon inte äter för mycket, det är troligen orsaken till kräkningarna.

• Tao

Behöver inte alls vara så att hon har ätit för mycket. Min lilla tjej på 5 v har gjort likadant vid flera tillfällen och på BVC tror dom att det kan bero på att dom är förkylda och har slem som måste komma upp, och ända sättet för små barn att få upp det är genom att kräkas eller att bajsa ut det.
    Men jag håller med, visst är det skitläskigt när det händer!!

• Toadette

Min 2-åring var sån när han var liten och min 2 veckors kille är likadan. För den äldre sonen var det mjölkallergi och problem med magsyra som gjorde det hela. Han fick medicin och blev bra på en vecka.  
    Håller med om att det är jätteläskigt! Min minsta kräktes och kunde inte andas häromdagen. Han blev blå innan jag äntligen fick honom att andas...... Jag misstänker att han har samma sak som brorsan och hoppas att vi får hjälp att bli av med det.

Det vackraste som finns är min sons skratt
Svar på tråden Spyr ur näsan?