Vilka områden är trevligast i Uppsala?
Vi funderar på att försöka hitta lägenhet i Uppsala...
Vilka områden är trevliga och vilka ska man undvika om man kan?
Tacksam för svar, jag vet inte så mycket om Uppsala.
Vi funderar på att försöka hitta lägenhet i Uppsala...
Vilka områden är trevliga och vilka ska man undvika om man kan?
Tacksam för svar, jag vet inte så mycket om Uppsala.
jag bodde i gottsunda som liten men har hört att man inte ska bo där.. (flyttade långt därifrån)
god kebab och hamburgare hade de iaf...
alsike är ett fint område mot knivsta dock mest hus...
Hej och tack!!
Gottsunda har jag också hört en del dåligt om, vet ju inte om det stämmer. På Uppsalahems hemsida är alla områden superduperbra, så det verkar inte heller riktigt troligt.
Nån mer Uppsalabo som vet om andra områden?
Tja, hur mkt pengar har ni?
Undvik Gottsunda, Stenhagen, Gränby och delar av Årsta. Även city runt Kungsgatan och andra väldigt trafikerade vägar (både bilutsläpp och festande nattsuddare som kräks..)
Luthagen och Fålhagen är trevliga och rätt centrala områden, de senare ligger nära stationen.
Sommarro och även Eriksberg och Ulleråker är gröna, lugna områden som är överkomliga i pris.
Kolla upp skolor i området innan ni flyttar- de varierar oerhört i stök i U-a.
Vad vill ni ha för bostad, hur mycket får det kosta och vad är viktigt? (centralt, barnvänligt, bra mataffär i området osv)
Det vi vill ha först och främst är en hyreslägenhet. Vi flyttar hem efter massa år utomlands och ska bara landa någonstans innan vi köper hus - vi vet inte ens i vilken del av landet vi ska bo.
Men bra, nu vet jag lite mer!!
Centralt är rätt viktigt, men viktigast är nog lugn och inga ligister på gatorna´. Förskolor verkar finnas lite överallt.
Jag är själv uppsalabo!
Kan varmt rekommendera Nyby och Nyby gård, bra och barnvänliga områden...nära till stan och annat!
Ok här är de som finns hos Uppsalahem:
Almungebygden
Gränby
Skyttorpsbygden
Årsta
Håga
Stenhagen
Bälingebygden
Innerstaden
Storvretabygden
Björklingeområdet
Kåbo
Svartbäcken
Eriksberg
Kvarngärdet
Tuna backar
Flogsta-Ekeby
Luthagen
Valsätra
Funbobygden
Rickomberga
Vängebygden
Gamla Uppsala-Nyby
Sala backe
Vattholmabygden
Gottsunda
Sävja-Bergsbrunna
Nån som orkar kommentera dem?
Att rekommendera:
Ekeby
Eriksberg
Luthagen
Svartbäcken
Salabacke
Mer tveksamma:
Gottsunda
Stenhagen
Gränby
Intressant!! jag läser Uppsalahems info om områdena och kände direkt att Stenhagen inte var för oss! Jag brukar försöka undvika orter med systembolag, för runt systemet brukar det samlas en del jobbiga typer.
björklinge ligger ju en bit utanför... är väl mest hus där med.. hade vänner som bodde där och de trivdes bra...
Hur länge har ni stått i kö hos Uppsalahem?
Nu är jag ingen expert på hyresrätter men jag gissar att kön är ganska lång. Speciellt till "bättre" områden.
Almunge är ju utanför uppsala :) men verkar mysigt och lagom öde.