• Lilith74

Vilka områden är trevligast i Uppsala?

Vi funderar på att försöka hitta lägenhet i Uppsala...

Vilka områden är trevliga och vilka ska man undvika om man kan?

Tacksam för svar, jag vet inte så mycket om Uppsala.

• Svar på tråden Vilka områden är trevligast i Uppsala?
  • sataya

jag bodde i gottsunda som liten men har hört att man inte ska bo där.. (flyttade långt därifrån)

god kebab och hamburgare hade de iaf...

alsike är ett fint område mot knivsta dock mest hus...

Lilla
  • Lilith74

Hej och tack!!

Gottsunda har jag också hört en del dåligt om, vet ju inte om det stämmer. På Uppsalahems hemsida är alla områden superduperbra, så det verkar inte heller riktigt troligt.
    Nån mer Uppsalabo som vet om andra områden?

• Pirum

Tja, hur mkt pengar har ni?

Undvik Gottsunda, Stenhagen, Gränby och delar av Årsta. Även city runt Kungsgatan och andra väldigt trafikerade vägar (både bilutsläpp och festande nattsuddare som kräks..)

Luthagen och Fålhagen är trevliga och rätt centrala områden, de senare ligger nära stationen.

Sommarro och även Eriksberg och Ulleråker är gröna, lugna områden som är överkomliga i pris.

Kolla upp skolor i området innan ni flyttar- de varierar oerhört i stök i U-a.

Vad vill ni ha för bostad, hur mycket får det kosta och vad är viktigt? (centralt, barnvänligt, bra mataffär i området osv)

• Lilith74

Det vi vill ha först och främst är en hyreslägenhet. Vi flyttar hem efter massa år utomlands och ska bara landa någonstans innan vi köper hus - vi vet inte ens i vilken del av landet vi ska bo.

Men bra, nu vet jag lite mer!!

Centralt är rätt viktigt, men viktigast är nog lugn och inga ligister på gatorna´. Förskolor verkar finnas lite överallt.

• Flicka85

Jag är själv uppsalabo!
    Kan varmt rekommendera Nyby och Nyby gård, bra och barnvänliga områden...nära till stan och annat!

• Lilith74

Ok här är de som finns hos Uppsalahem:

Almungebygden
    Gränby
    Skyttorpsbygden
    Årsta
    Håga
    Stenhagen
    Bälingebygden
    Innerstaden
    Storvretabygden
    Björklingeområdet
    Kåbo
    Svartbäcken
    Eriksberg
    Kvarngärdet
    Tuna backar
    Flogsta-Ekeby
    Luthagen
    Valsätra
    Funbobygden
    Rickomberga
    Vängebygden
    Gamla Uppsala-Nyby
    Sala backe
    Vattholmabygden
    Gottsunda
    Sävja-Bergsbrunna

Nån som orkar kommentera dem?

• Pettsson82

Att rekommendera:
    Ekeby
    Eriksberg
    Luthagen
    Svartbäcken
    Salabacke

Mer tveksamma:
    Gottsunda
    Stenhagen
    Gränby

• Lilith74

Intressant!! jag läser Uppsalahems info om områdena och kände direkt att Stenhagen inte var för oss! Jag brukar försöka undvika orter med systembolag, för runt systemet brukar det samlas en del jobbiga typer.

• sataya

björklinge ligger ju en bit utanför... är väl mest hus där med.. hade vänner som bodde där och de trivdes bra...

Lilla
  • Nallepigan

Hur länge har ni stått i kö hos Uppsalahem?

• Champis

Nu är jag ingen expert på hyresrätter men jag gissar att kön är ganska lång. Speciellt till "bättre" områden.

• sakoline

Almunge är ju utanför uppsala :) men verkar mysigt och lagom öde.

Svar på tråden Vilka områden är trevligast i Uppsala?