• Smurfmamman75

Recept på egengjord amningste

Vad behöver jag för ingredienser och i hur stora mängder för att göra eget amningste?

• Svar på tråden Recept på egengjord amningste
  • Care69

1 tsk anis, 1 tsk kummin, 1 tsk fänkål och 5-7 dl vatten.
    Det behöver dra ganska länge för att få smak tycker jag.

• mallis80

Jag gjorde på 1 l vatten och hade i 2 tsk fänkål och 2 tsk anis kokade upp och fick sedan stå och dra i 10 minuter helt ok.

• Mamma till Love

Jag gjorde anis- och fänkålste och det funkade jättebra. Man tar 2tsk fänkål (hela frön) och 2tsk anis (hela frön) till 1 liter vatten. Koka upp, använd ej aluminiumkastrull och låt dra 10 min. Låt sedan stå framme i tillbringare under dagen. Drick ett glas då och då under hela dagen.

• Smurfmamman75

Tack så mycket för ett snabbt gensvar! Hur många koppar per dag brukar ni dricka för att erhålla resultat? Börjar tet verka med en gång eller dröjer det ett par dagar? Hur märkte ni resultat, började det bli så mycket mjölk i brösten att det läckte? Undrar bara så man vet om det ger nåt resultat?

• Care69

Jag brukar göra en sats om dagen ungefär när jag vill "pusha" på lite. Det brukar märkas en ökning ganska omgående tycker jag men inte så det sprutar.
    Brukar även intensivamma i samband med detta.
    Sedan har jag vant mig vid smaken, tyckte inte att det var så gott i början, att jag kan dricka det för att jag blir sugen...

Hoppas det kommer fungera även för dig!

Svar på tråden Recept på egengjord amningste